19 دی: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در اجلاس پانزدهم سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در ترکمنستان دقایقی پیش با استقبال رئیس‌جمهوری ترکمنستان وارد عشق‌آباد شد.
سیدابراهیم رئیسی و هیات عالی‌رتبه همراه، شنبه‌شب در بدو ورود به فرودگاه عشق‌آباد از سوی قربان‌قلی بردی‌محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان، مورد استقبال رسمی قرار گرفت.
در مراسم استقبال رسمی پس از نواخته شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان، روسای جمهور دو کشور اعضای هیأت همراه را به یکدیگر معرفی کردند.
رئیس جمهور تا ساعتی دیگر قرار است با ایرانیان مقیم ترکمنستان دیدار کند.
پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، یکشنبه هفتم آذر ماه به میزبانی ترکمنستان برگزار می‌شود و این کشور ریاست دوره‌ای اکو را عهده دار خواهد بود.
رئیس جمهور در جریان این سفر قرار است فردا (یکشنبه) با شرکت و سخنرانی در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، مواضع و پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی و افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی کشورهای عضو سازمان اکو را تشریح و تبیین کند.
رئیسی همچنین در این سفر در دیدار با همتایان شرکت ‌کننده در اجلاس، راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد. دیدار با ایرانیان مقیم ترکمنستان، تجار ایرانی و شرکت‌کنندگان در اجلاس اکو از دیگر برنامه‌های سفر رئیس جمهور است.
جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰ عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند.


ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه برای ما در اولویت قرار دارد

رئیس‌جمهور با اشاره به اهداف سفرش به ترکمنستان و شرکت در اجلاس سران اکو، گفت: ارتباط با همسایگان برای ما در اولویت قرار دارد و هدف این نشست نیز مروری بر اقدامات انجام شده در این سازمان است. 

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه شنبه (۶ آذر ۱۴۰۰) و پیش از عزیمت عشق‌آباد، پایتخت کشور ترکمنستان برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو)، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف این سفر، گفت: ارتباط با همسایگان و کشورهای منطقه برای ما در اولویت قرار دارد و هدف این نشست مروری بر اقدامات انجام شده در این سازمان است. 

وی افزود: همچنین هدف دیگر دیدارهای دوجانبه سران کشورهای عضو است. 

رئیس‌جمهور با بیان اینکه معتقدیم همکاری با کشورهای همسایه می‌تواند در جهت ارتقاء مناسبات اقتصادی در منطقه بسیار مؤثر باشد، گفت: این همکاری‌ها هم برای جمهوری اسلامی ایران و هم برای کشورهای منطقه، این نوع ارتباطات اقتصادی از طریق سازمان همکاری‌های اقتصادی، به صورت خاص بسیار مؤثر خواهد بود. 

رئیسی ادامه داد: در دولت همواره سیاست همسایگی را محور قرار دادیم که همواره در جهت رشد و ارتقاء آن برنامه داریم، نکته دیگر در سفر به عشق آباد، طبیعتاً نشست با مقامات و رئیس‌جمهور ترکمنستان و مسئولان عالی ترکمنستان خواهد بود. 

وی تأکید کرد: ما و ترکمنستان دو کشور همسایه هستیم و ارتباطات بین دو همسایه وجود دارد، موضوع مهمِ گاز و ترانزیت و مسائل دیگری که بین دو کشور وجود دارد، از محورهای گفتگوها بین ما و ترکمنستان خواهد بود. 

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم که این سفر هم در جهت همکاری‌های منطقه‌ای و هم در جهت ارتباطات دوجانبه با کشورهای منطقه بتواند صفر مؤثری باشد.


  • نویسنده :
  • منبع :