19 دی: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: تا به امروز موردی از ابتلا به سوید جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شایع شده، در کشور گزارش نشده است.
بهرام عین اللهی روز یکشنبه در حاشیه همایش ملی رهاورد خدمت سلامت در جمع خبرنگاران افزود: سویه جدید آفریقای جنوبی قابلیت انتشار بالایی دارد و باید مبادی ورودی خارجی به کشور و همچنین وضعیت هموطنانی که به خارج می روند را به دقت بررسی و روی آنها نظارت کنیم .
وی تاکید کرد: درحال حاضر ممنوعیت ورود از ۶ کشور آفریقایی که به سویه جدید کرونا مبتلا هستند را به کشورمان اعمال می کنیم.
وزیربهداشت اظهار داشت: بصورت نمادین به فرودگاه امام خمینی (ره) رفتیم و تمهیدات لازم را برای نظارت بیشتر اتخاذ کردیم لطفا مردم فکر نکنند که کرونا تمام شده، وضعیت کشور اکنون بعد از ۹ ماه انجام واکسیناسیون عمومی خوب است و از افرادی که هنوز واکسن نزدند می خواهیم اقدام به تزریق آن کنند.
مردم به موقع واکسن بزنند
عین اللهی ادامه داد: در حال حاضر دز سوم واکسن کرونا نیز به افراد واجد شرایط تزریق می شود و دز چهارم به شرایط سازمان جهانی بهداشت بستگی دارد  و با توجه به اینکه آنتی بادی بدن ۶ ماه بعد از تزریق دز دوم کاهش می یابد و سازمان جهانی بهداشت ۴ ماه بعد از دز دوم، تزریق دز سوم را توصیه کرده، از مردم می خواهیم به موقع واکسن بزنند و اگر کرونا ادامه دار باشد این واکسن مانند واکسن آنفلوآنزا سالانه تزریق می شود.
وزیر بهداشت با بیان اینکه حمایت از واکسن داخلی مهمترین سیاست ماست، اضافه کرد:  واکسن های تولید داخل کرونا تا ۲۰ درصد می توانند صادرات داشته باشند و پیش خرید واکسن های داخلی را بزودی انجام خواهیم داد.
عین اللهی با بیان اینکه فعالیت هیچ کدام از  شرکت های تولید واکسن داخلی متوقف نشده است، گفت:  با توجه به اینکه نمی توانسیتم زمان را از دست بدهیم واکسن وارد کردیم  ولی همچنان از تولید داخل حمایت می کنیم.
وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون در شهرهای مرزی بالای ۷۰ درصد است، تصریح کرد: از روسای دانشگاه های علوم پزشکی خواستیم که به شکل خانه به خانه واکسیناسیون را انجام دهند.
داروها باید هدفمند و دارای برچسب باشند
عین اللهی با بیان اینکه داروها باید هدفمند و دارای برچسب باشند، گفت: درصدی از قاچاق دارو وجود دارد و برای جلوگیری از افزایش قیمت دارو ۲ میلیارد دلار ارز ترجیحی گرفتیم و مابقی ارز دولتی تخصیص داده شد، مجبور هستیم  از  ارز ترجیحی استفاده کنیم اگرنه قیمت دارو گران‌تر می شد.
همه مردم باید از حمایت خدمات بیمه پایه برخوردار باشند
وزیر بهداشت در مورد پوشش وسیع مردم زیر چتر حمایتی بیمه، اظهار داشت: همه مردم باید از حمایت خدمات بیمه پایه برخوردار باشند و تقویت بیمه ها باعث کاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم می شود.
عین اللهی تاکید کرد: دیجیتالی شدن خدمات سلامت به تقویت بیمه ها نیز کمک می کند.

  • نویسنده :
  • منبع :