19 دی: سیاست‌های اسرائیلی در مورد پرونده هسته‌ای ایران از نظر شکل و اسلوب متفاوت است، اما هدف تمام آنها، جلوگیری از ورود ایران به باشگاه کشور‌های هسته‌ای است.
المیادین در مطلبی به قلم وسام أبو شماله نوشت: روز دوشنبه مذاکرات بین ایران و قدرت‌های بزرگ در مورد پرونده هسته‌ای ایران از سر گرفته می‌شود. دشمن اسرائیلی همچنان معتقد است که ایران در حال برنامه ریزی برای گسترش ظرفیت‌های نظامی خود است تا با هسته‌ای شدن، تهدیدی برای صهیونیست‌ها باشد.
به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است:  سیاست‌های اسرائیلی در مورد پرونده هسته‌ای ایران از نظر شکل و اسلوب متفاوت است، اما هدف تمام آنها، جلوگیری از ورود ایران به باشگاه کشور‌های هسته‌ای است.
برای مثال، نتانیاهو در قانع کردن ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای موفق بود، اما نتوانست وی را در مورد حمله نظامی به ایران راضی کند. در ادامه، بایدن با برکناری نتانیاهو از قدرت که نتیجه رفتار‌های او در مخالفت با سیاست‌های ایالات متحده در مورد پرونده هسته‌ای ایران بود، احساس رضایت کرد.
بایدن از نفتالی بنت، نخست وزیر جایگزین نتانیاهو، تعهد گرفت که رفتار نتانیاهو را تکرار نکند و اختلافات در مورد پرونده هسته‌ای ایران را در اتاق‌های بسته مطرح کند، اما به نظر می‌رسد بنت تحت تاثیر فشار‌های جناح راست گرای صهیونیستی و انتقاد شدید معارضان اسرائیلی، که مواضع وی را با مواضع «شجاعانه» نتانیاهو در خصوص توافق هسته‌ای ایران، مقایسه می‌کنند، نتوانست به تعهد خود پایبند بماند.
مواضع در داخل حکومت اسرائیل و بین دو سطح سیاسی و نظامی در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران متفاوت است، هر چند که شبه اجماعی در مورد ناتوانی اسرائیل برای مقابله نظامی با ایران به تنهایی، وجود دارد و صهیونیست‌ها می‌دانند ورود به مقابله نظامی با ایران، آن‌ها را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.
سطح نظامی و امنیتی اسرائیل، تمایل و توانی برای تحمل تبعات جنگ با ایران ندارد و سعی می‌کند با استفاده از ابزار‌های امنیتی و اطلاعاتی، در برنامه‌های هسته‌ای ایران کارشکنی کنند.
دشمن صهیونیستی از جهت تاکتیکی تا حدی موفق شد برنامه‌های هسته‌ای ایران را دچار مشکل کند، اما از نظر راهبردی و استراتژیک، در تکمیل روند خود و مقابله با چالش‌ها شکست خورد. در ادامه، صدا‌هایی در اسرائیل شنیده شد که دولت را بخاطر سوق دادن ترامپ به خروج از توافق هسته ای، سرزنش کردند، چرا که معتقدند این خروج منجر به فراهم شدن فرصت خوبی برای پیشرفت هسته‌ای ایران و رسیدن آن به غنی سازی ۶۰ درصدی شد.
دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل عملیاتی را انجام دادند که در جریان آن، برنامه‌های هسته‌ای ایران به شکل مرحله‌ای و موقت، تعطیل شد، اما در از بین بردن کلی برنامه‌های ایران، موفق نبودند. سطح نظامی اسرائیل تلاش کرد شکست خود در متوقف کردن برنامه‌های هسته‌ای ایران و ناتوانی از نابودی نظامی آن را به شکلی توجیه کند، از این رو، بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل در گفتگو با فارین پالیسی اظهار داشت اسرائیل می‌تواند با توافق هسته‌ای جدید با ایران، سازگار شود.
وی تصریح کرد: «احتمالا در آینده در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای امضا شده بین ایالات متحده و ایران، رضایت می‌دهیم. اما همزمان، مسئولان صهیونیستی به آمریکا فشار وارد می‌کنند تا در صورت شکست مذاکرات با تهران، برای قدرتنمایی جدی، آماده باشند».
به این صورت، گانتس توپ را در هر دو زمینه نظامی و دیپلماتیک، در زمین آمریکا انداخت و تلاش می‌کند دو هدف را محقق کند، اول، بیان وضع ارتش اسرائیل و دوم، جلب اعتماد دولت آمریکا با هدف تاکید بر شایستگی اش برای عهده داری رهبری اسرائیل در آینده.
احزاب میانه رو و چپگرا در در داخل دولت اسرائیل، مواضعی دارند که به شکل علنی با موضع آمریکا مخالفت نمی‌کنند و به در نظر داشتن معیار‌های اسرائیلی در هر توافقی با ایران، دعوت می‌کنند، به این معنا که از گزینه نظامی صحبتی نمی‌کنند.
به این ترتیب، نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به دنبال آن است تا مسئولیت شکست خوردن در مورد پرونده ایران را به نتانیاهو نسبت دهد، از این رو از پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران اظهار شگفتی می‌کند و با وجود تمام هیاهویی که دارد، به نظر می‌رسد همچنان صهیونیست‌ها برنامه‌ای برای ورود به ماجراجویی نظامی علیه ایران نداشته باشند.
دولت فعلی اسرائیل، یک دولت ایستا و ساکن محسوب می‌شود که توان اتخاذ تصمیمات سرنوشت ساز و قاطع را ندارد و از ایجاد اختلافات داخلی اجتناب می‌کند، تا زمان بقای خود را بیشتر کند، همین مساله است که امکان استفاده دولت اسرائیل از گزینه‌های نظامی در مورد ایران را محدود می‌کند. با وجود صحبت‌هایی که از مخالفت اسرائیل با بازگشت به توافق هسته‌ای می‌شود، بنت و دولتش از وارد آوردن انتقاد‌هایی به دولت بایدن فراتر نمی‌روند و سعی می‌کنند رفتار نتانیاهو را تکرار نکنند.
در مقابل، ایران به دنبال آن است تا پیشرفت بیشتری در زمینه برنامه‌های هسته‌ای خود داشته باشد و هیچ عجله‌ای برای توافقی که حد معقولی از خواسته هایش را محقق نکند، ندارد و تلاش می‌کند معادله بازدارندگی در برابر حملات اسرائیل را تثبیت نماید.

  • نویسنده :
  • منبع :