19 دی: طالبان اعلام کرد که برای تسهیل تجارت و امور گمرکی ساعات کاری گمرک افغانستان با ایران افزایش می‌یابد و در صورت امکان ۲۴ ساعته خواهد شد.

«انعام‌الله سمنگانی» معاون سخنگوی طالبان اعلام کرد که در جلسه کمیسیون اقتصادی طالبان تصمیم گرفته شد تا برای تسهیل تجارت و تسریع امور گمرکی ساعات کاری گمرک‌های افغانستان با ایران و ازبکستان افزایش یابد و در صورت امکان 24 ساعته شود.

وی با اظهار اینکه تصمیم مذکور براساس درخواست ایران و ازبکستان برای افزایش ساعات کاری گمرکات مرزی با افغانستان اتخاذ شد، افزود: توافقات کمیته‌های مشترک ایران و افغانستان درباره چگونگی همکاری‌های دوجانبه نیز توسط هیئت اقتصادی مورد بحث قرار گرفت.

به گفته سمنگانی، ریاست این نشست را «عبدالسلام حنفی» معاون نخست وزیر طالبان به عهده داشت و در آن درباره قانونمندسازی اداره استاندارد و واردات اقلام وارداتی بویژه نفت و گاز و همچنین جلوگیری از واردات مواد بی‌کیفیت به افغانستان تصمیم گرفته شد.

در این نشست تکمیل کار سدهای شاه و عروس و کمال خان، تامین شفافیت در روند اجرای مجوز تجاری برای تاجران، فعال نمودن دوباره کمیته تعرفه و تنظیم بهتر تعرفه فصلی بررسی شد.

گفتنی است که در سفر ماه گذشته «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه ایران در امور افغانستان به کابل و دیدار با طالبان، دو طرف برای ایجاد کمیته‌های 7 گانه مشترک همکاری بین ایران و افغانستان توافق کردند.

  • نویسنده :
  • منبع : تسنیم