19 دی: هم­زمان با شروع دور هفتم مذاکرات هسته ای، رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی کارزار جدیدی را با هدف تأثیرگذاری مخرب بر روند مذاکرات میان ایران و طرف ‌های باقی‌مانده در برجام، تدارک دیده است.
یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم اشغالگر قدس از دو روز پیش از شروع مذاکرات، رایزنی‌ها و دیدارهای فشرده ای را با محوریت ایران، با شماری از سران کشورهای اروپایی از جمله بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه آغاز کرده است.
رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست‌های شکست خورده دولت بنیامین نتانیاهو تلاش می‌ کند تا با اثرگذاری بر طرف­ های اروپایی عضو برجام به‌ ویژه انگلیس و فرانسه آنها را در مذاکرات جاری وین به اتخاذ مواضعی سخت ‌تر علیه ایران تشویق کند.
چنین رویکردی نشأت گرفته از این عامل است که رژیم صهیونیستی همواره به رغم این که کلیت تاکتیک­‌های قدرت ‌های غربی در قبال برنامه هسته‌­ای ایران را مطلوب و آن را در راستای راهبرد امنیتی خود برای مقابله با برنامه هسته­‌ای ایران مفید می ‌داند، اما در بیشتر موارد با تناسب و میزان به کارگیری هر یک از این تاکتیک ‌ها مخالف­ بوده و گفت وگوهای هسته­‌ای را صرفاً فرصتی برای استفاده ایران از زمان و در نتیجه نزدیک شدن به نقطه بی‌بازگشت هسته‌ای توصیف می­‌کند.
در حقیقت این رژیم بیم آن دارد که دولت آمریکا به هر قیمتی خواهان توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی باشد و در نهایت توافقی حاصل شود که در چارچوب آن اکثر تحریم‌ها علیه ایران لغو شده و جمهوری اسلامی ایران در ازای لغو تحریم‌های عمده، تنها بخشی از فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند.
این در حالی است که آرزوی دست نیافتنی این رژیم، گرفتن توانمندی کامل صنعت هسته‌ای از ایران است چرا که از نظر سران این رژیم، ظهور ایران هسته‌­ای می‌­تواند به ضرر رژیم صهیونیستی که خود تنها رژیم دارنده بمب هسته ‌ای در خاورمیانه است، باشد. این کابوس وحشتناک برای رژیم صهیونیستی باعث شده تا هم­زمان با شروع دور جدید مذاکرات هسته ­ای با اتخاذ سیاست‌هایی غیرمتعارف و مسبوق به سابقه، تلاش کند با تشویش اذهان عمومی در راستای سیاست­ جلب حمایت جهانی و ایجاد جبهه ضد ایرانی علیه برنامه هسته‌­ای کشورمان، بر دامنه رویکردهای خصمانه خود نسبت به توافق­نامه برجام بیفزاید.  
حقوق مندرج در برجام مانند پذیرش حق غنی­ سازی اورانیوم و تولید آب سنگین طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به نوعی عبور از خط قرمز رژیم صهیونیستی است که استراتژی بلند مدت آن­ها را در جهت سلطه بر خاورمیانه ­به چالش کشیده است.
با خروج دولت آمریکا از برجام، رژیم صهیونیستی همواره تلاش داشته است تا به تهدید هسته‌ای ایران بعد منطقه ای و بین المللی بدهد. در این راستا این رژیم تا حدودی توانست با همراهی دولت قبلی آمریکا، برخی از خواسته‌های خود، از جمله همراه کردن بعضی از کشورهای عربی در مقابله با ایران یا برقراری روابط رسمی و دیپلماتیک با برخی از کشورهای عربی، ایران را به عنوان یک تهدید برای کل منطقه معرفی کند.
حال شاهد آن هستیم که با وعده بایدن برای بازگشت به برجام، هم­زمان با دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم بین ایران و آمریکا، این رژیم به شدت نگران رفع تحریم‌ها و کاهش اهرم فشار بر ایران است. زیرا بر این باور است که چنین عملی به شدت زمینه را برای افزایش قدرت و نفوذ منطقه ­ای جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند.
از این جهت این رژیم با همه توان سعی می‌­کند که اهرم تحریم علیه ایران کنار گذاشته نشود و برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام، آغاز پروسه تعامل آمریکا با ایران و همچنین بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه تلاش می‌کند. علاوه بر این، مقامات رژیم صهیونیستی به شدت نگران هستند که در مذاکرات وین ایران بتواند در رفع بسیاری از ابهامات پیرامون برنامه هسته‌­ای خود موفق شود.
در این راستا رژیم اشغالگر قدس برای هر چه بیشتر تحت ­تأثیر قرار دادن مذاکرات وین، با سیاه ­نمایی در سطح بین ­المللی در تلاش است تا با مانور بر روی موضوعات حساسیت ‌برانگیز نزد افکار عمومی جهان، مواردی جعلی همچون حمایت ایران از تروریسم، وضعیت زندانیان آمریکایی در ایران و جلوه دادن تهدید وجودی ایران برای منطقه، علاوه بر ایجاد مانع در مسیر مذاکرات وین و فریب افکار عمومی جهان، برای پیشبرد فعالیت‌های تسلیحاتی مخفیانه و انحصارگرایانه هسته‌ای خود بهره برداری کند.

  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا