19 دی: وزیر امور خارجه سوریه گفت: در دیدار امروز با آقای رئیسی، پیام آقای بشار اسد به رییس جمهور ایران تقدیم کردم.
فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه بعد از انجام گفت‌وگو با همتای ایرانی خود در یک نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه ایران در تشریح نتایج گفت‌وگوهای صورت گرفته بین دو طرف اظهار کرد: امروز به دیدار آقای رئیسی رفتم و در این دیدار پیام مکتوب آقای بشار اسد را به ایشان تسلیم کردم. این پیام بازتاب دهنده نگاه ما به اهمیت روابط میان ایران و سوریه است. همچنین در این دیدار دعوت رسمی آقای بشار اسد از آقای رئیسی برای سفر به سوریه را تقدیم ایشان کردم.
فیصل مقداد همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای خود با وزیر خارجه ایران و تلاش دو کشور برای تعمیق روابط اظهار کرد: این روابط هیچ هدفی ندارد جز بنیان نهادن آینده روشن برای ملت‌های منطقه که در آن آزادی، استقلال و حاکمیت کشورهای منطقه تضمین شده باشد و اثری از دخالت استعماری کشورهای دیگر در آن نباشد.
وی با تاکید بر اینکه ما معتقدیم که خاورمیانه باید منطقه‌ای برای توسعه، پیشرفت و امنیت باشد، نه منطقه‌ای برای اقدامات مداخله جویانه و استعماری از سوی برخی از کشورهای بیگانه اظهار کرد: خاورمیانه نباید جایی برای حمایت از تروریست باشد. تروریسم جوامع ما را چند پاره می‌کند.
فیصل مقداد با بیان اینکه در دیدار با آقای امیرعبداللهیان در خصوص آخرین تحولات افغانستان نیز رایزنی کردیم، گفت: افغانستان چندان از سوریه دور نیست و شرایطی که در افغانستان حاکم است بر شرایط کلی منطقه از جمله سوریه نیز تاثیرگذار است. آمریکا هزاران تروریسم را از سوریه به افغانستان منتقل کرده است و این موضوعی است که باید به آن توجه داشته باشیم.
وی افزود: با اهدافی که جمهوری اسلامی ایران در مورد افغانستان بیان کرده همراه هستیم. اهدافی مثل تشکیل دولت فراگیر ملی که همه گروه‌های افغانستانی را در بر بگیرد اهمیت ادامه مبارزه با تروریست و برقراری ثبات و امنیت در این کشور.
فیصل مقداد همچنین با بیان اینکه در دیدارهای امروز در خصوص آخرین تحولات عراق نیز رایزنی کردیم، افزود: یکی دیگر از محورهای مهم گفت‌وگوهای امروز توسعه روابط اقتصادی ایران و سوریه بود. در جریان دیدار با رئیس جمهور ایران و آقای امیر عبداللهیان در مورد این موضوع صحبت کردیم و امیدواریم روابط اقتصادی دو کشور تعمیق پیدا کند نه فقط در چارچوب دو جانبه بلکه در چارچوب جمعی که کشورهای مختلف منطقه را نیز در بر بگیرد.
وزیر خارجه سوریه همچنین با حمایت از برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران، گفت: در جریان دیدار امروز در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای نیز صحبت داشتیم و به توانمندی مقامات ایران در پیگیری این پرونده به نحوی که بتوانند دروغ‌ها و بازیگری‌های اسرائیل و حامیانش را بر ملا کند باور داریم. برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است، دیگران باید بدانند غیر از این واقعیت هر آن چه که ترویج می‌شود واقعیت ندارد و مسئولان ایرانی بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای شان تاکید کردند و دیگر اظهارات در این زمینه را رد کردند.
فیصل مقداد گفت: نتیجه مثبت این مذاکرات می‌تواند بازگشت آمریکا به توافقی باشد که از آن خارج شده است. این آمریکا بود که از برجام خارج شد. ایران از توافق خارج نشد و آنچه که ایران خواستار آن است عدم پیش کشیدن مسائلی غیر از مسائل هسته‌ای در این مذاکرات است.
وی با دفاع از حق ایران برای داشتن فعالیت‌های موشکی خاطرنشان کرد: همه کشورها حق دارند از خودشان دفاع کنند و کشورهای مختلف منطقه دارای موشک هستند.
فیصل مقداد تصریح کرد: اگر طرف مقابل (آمریکا) از بازگشت به توافق خودداری کند به این معناست که خواستار به نتیجه رسیدن مذاکرات نیست و اگر چنین اقدامی را انجام دهد این موضوع در راستای تامین منافع رژیم صهیونیستی خواهد بود؛ چرا که این رژیم با این توافق و برجام از همان ابتدا مخالف بوده است.
فیصل مقداد تاکید کرد: ما با ادامه رفت و آمدها بین مقامات دو کشور و امضای توافقنامه‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور موافق هستیم و از آن استقبال می‌کنیم و علاقه‌مند به گسترش و توسعه آن با دیگر کشورهای منطقه نیز هستیم تا شرایطی در منطقه ما ایجاد شود که دیگر صحنه رقابت قدرت‌ها و نیروهای بیگانه نباشد و منافع ملت‌های منطقه تامین شود.
وی همچنین گفت: منتظر سفر وزیر خارجه ایران به دمشق هستیم.
وزیر خارجه سوریه همچنین در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال دیگری در مورد همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه، گفت: ما تلاش داریم که روابط دو کشور در این حوزه به عالی‌ترین سطح ممکن برسد. ملت‌ها و مقامات دو کشور نیز علاقه‌مند به تقویت روابط تهران و دمشق در زمینه‌های مختلف هستند.
این دیپلمات عالی رتبه سوری همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی حملات جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مناطقی از سوریه و واکنش سوریه به این موضوع، گفت: این حملات اسرائیل علیه سوریه نمی‌تواند بی پاسخ بماند. ما هر لحظه و هر روز به شکل‌های مختلف در حال پاسخ دادن به این تجاوزها هستیم. از جمله از طریق ادامه دادن مبارزه با بقایای باقی‌مانده از گروه‌های تروریستی در این منطقه که اسرائیل حامی آن‌هاست.
وی افزود: اسرائیلی‌ها نباید در محاسباتشان دچار اشتباه شوند و باید بدانند که سوریه همواره توانایی پاسخگویی به این حملات را دارد.
فیصل مقداد افزود: تحولاتی در جریان است که اتفاقات مثبتی در منطقه محسوب می‌شود. تماس‌ها و روابط بیشتری در خصوص سوریه در جریان است. دیدارهایی بین مقامات برخی از کشورهای عربی و سوریه انجام شده است. ما به دنبال تقویت این فرآیند هستیم و امیدوار هستیم که تعداد بیشتری از کشورهای عربی وارد این مسیر شوند.
فیصل مقداد در بخشی دیگر از صحبت‌های خود از تحریم‌های آمریکا و غرب علیه کشورهایی چون ایران و سوریه انتقاد کرد و گفت: تحریم‌های غیر انسانی آمریکا و غرب نه تنها منجر به وخامت اوضاع اقتصادی در کشورهایی چون سوریه و ایران شده است بلکه مشکلات دیگری را نیز برای برخی از کشورهای منطقه ایجاد کرده است. شاید برخی فکر کنند که این تحریم‌ها به نفع آنها خواهد بود. من کشورهای در حال توسعه را دعوت می‌کنم که سکوت خود را در برابر این اقدامات و تحریم‌ها بشکنند. این تحریم‌ها کودکان، زنان و مردم فقیر را هدف قرار داده است و غربی‌ها با اصرار بر این تحریم‌ها تمامی ارزش‌هایی را که مدعی آن هستند را نقض می‌کنند. ما خواستار لغو هر چه زودتر این تحریم‌ها هستیم.
وزیر خارجه سوریه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد وجود برخی از نگرانی‌ها در ایران مبنی بر اینکه ایران در بازسازی سوریه چندان حضور جدی نداشته باشد و نقشش با توجه به حضور دیگر کشورها در این عرصه کمرنگ شود، گفت: سوریه توجه ویژه‌ای به تقویت روابط تجاری با ایران دارد. سوریه تمامی حوزه‌های اقتصادی خود را برای سرمایه گذاران ایرانی و حضور در عرصه بازسازی این کشور  باز کرده است. یکی از مشکلات کشورهایی هستند که می‌خواهند در بازسازی سوریه حضور پیدا کنند. در این زمینه سرمایه گذاری داشته باشند ولی هنوز اقدام جدی انجام نشده است.
فیصل مقداد تاکید کرد: نیازهای سوریه متنوع است و ما از هر تلاشی که بتواند تاثیر تحریم‌ها در سوریه را کمرنگ کند و موانع سرمایه گذاری دیگر کشورها در سوریه را برطرف کند استقبال می‌کنیم.
فیصل مقداد بار دیگر تاکید کرد: ما از هر گونه مشارکت و حضور ایران در سوریه در عرصه‌های اقتصادی و تجاری استقبال می‌کنیم.


  • نویسنده :
  • منبع :