19 دی: مجموع ارزیابی‌های صورت گرفته از دور جدید مذاکرات وین که با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه از امروز (پنجشنبه) آغاز شد، حاکیست که گفت‌وگوها به رغم فضاسازی و هیایوی رسانه‌ای و تبلیغاتی در مسیر رو جلو برای دست یابی به توافق حرکت می‌کند.
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کنند ایران در اظهارنظری فضای مذاکرات را رو به جلو توصیف و عنوان کرد که مذاکرات با محور رفع تحریم‌ها در حال پیگیری است.
هم زمان علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد کشورمان در مذاکرات وین در سخنان مشابهی پس از نشست امروز کمیسیون مشترک برجام بیان داشت که نگاه همه شرکت کنندگان در مذاکرات این بود که بتوانند با یک نگاه رو به جلو گفتگوهایی را شکل بدهند که دیدگاه‌های طرفین را در مسیر توافق به هم نزدیک کند.
وی افزود؛ پیشنهادهایی را که جمهوری اسلامی ایران هفته پیش به طرف مقابل ارائه کرد نشان دهنده دیدگاه‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره پیش نویسی است که در «وین ۶» به جمع بندی رسیده بود و این دیدگاه و مواضع کشورمان همچنان ره‌توشه هیات ایرانی برای استمرار گفتگوها خواهد بود.
باقری هفته پیش متون پیشنهادی ایران را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای ارائه و اعلام کرد که اگر طرف‌های مقابل برای استمرار گفت‌وگوها آماده باشند در وین می‌ماند. اما اروپایی‌ها که تابع نظرات ایالات متحده هستند خواستار وقفه در مذاکرات شده تا برای بررسی و تحلیل دقیق متون پیشنهادی ایران راهی پایتخت‌ها شوند.
دور تازه گفت‌وگوهای رفع تحریم‌ها امروز پس از یک هفته وقفه، با آغاز کمیسیون مشترک برجام از سرگرفته شد. باقری در این جلسه ضمن تشریح مبانی پیشنهادات ایران، بر جدیت و حسن نیت کشورمان در گفت‌وگوها تأکید و خاطر نشان کرد که ایران مسیر گفت‌وگوها را بر اساس مواضع و دیدگاه‌های خودش با جدیت ادامه داده و اراده جدی برای مذاکرات جدی دارد.
بعد از این جلسه انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون را برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن تکرار اهمیت احیای مفاد برجام عنوان کرد که یک حس تازه‌ای برای زنده‌کردن این توافق که اجرای ان به دلیل کارشکنی‌ها و اقدامات غیرقانونی آمریکا به مشکل خورده، در تمام طرف‌های مشارکت کننده وجود دارد. وی با اشاره به ضرورت واقع‌گرا بودن در مذاکرات وین عنوان کرد که تمام هیات‌ها برای رسیدن به توافق تلاش می‌کنند.
در همین زمینه، باقری نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی مستقر در وین بیان داشت که احساس او نسبت به دور قبلی مذاکرات متفاوت است و حس می‌کند «که طرف مقابل اراده جدی‌تر برای ورود به گفتگوهای موثری و نتیجه‌بخش پیدا کرده است.»
وی درباره تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران هم اظهار کرد: اقدامات غیرسازنده و تخریبی آمریکایی‌ها که در حین مذاکرات انجام می‌شود امروز در نشست کمیسیون مشترک مورد اعتراض چند کشور ۱+۴ قرار گرفت و آنها هم این اقدام را غیرسازنده خواندند و خواستار آن شدند که آمریکا از این اقدامات تخریبی خودداری کند.
به این ترتیب مذاکرات در روزهای آینده با هدف دستیابی به توافق ادامه خواهد داشت و هیات جمهوری اسلامی ایران با اراده جدی برای رفع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده در پرتو احیای مفاد برجام در مذاکرات شرکت می‌کند. بر اساس این گزارش، مذاکرات کارشناسی با محور رفع تحریم‌ها از امشب آغاز شده و گفت‌وگوها در سطوح مختلف پیگیری خواهد شد.

  • نویسنده :
  • منبع :