19 دی: نماینده شرکت ملی نفت در بورس با تاکید بر اینکه تغییری در نحوه عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بورس ایجاد نشده است، گفت: با هدف تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها در فصل زمستان، صادرات دریایی گازوئیل متوقف شده است.
«امیرحسین تبیانیان» امروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی همچنان با همان آیین نامه سال ۹۹ انجام می شود، ادامه داد: همه مواردی که مورد نظر فعالان بازار نفت بوده در این آیین‌نامه دیده شده بود.
وی افزود: تاکنون نیز موضوعی مبنی بر نیاز به تغییر آیین‌نامه به شرکت ملی نفت ایران اعلام نشده است.
تبیانیان با تاکید بر اینکه عرضه نفت خام و میعانات گازی برای صادرات دریایی در بورس انرژی موفق نبوده است، گفت: اما عرضه‌های زمینی میعانات گازی با موفقیت انجام می‌شود و حجم محموله‌های عرضه شده نیز ۵ تا ۱۵ هزار تن در هر عرضه است.
نماینده شرکت ملی نفت در بورس تاکید کرد: با این حال بازار عرضه فرآروده‌های نفتی در بورس انرژی جذاب‌تر است.
وی با اشاره به اینکه به دلیل فصل سرما و تامین سوخت زمستانی نیروگاه‌های کشور، تخصیص فرآورده برای صادرات محدود شده است، افزود: با وجود این موضوع، به صورت منظم عرضه‌ها در بورس انرژی انجام شده است.
نماینده شرکت ملی نفت در بورس ادامه داد: مهمترین فرآورده نفتی که توسط شرکت ملی نفت ایران صادر می‌شود، نفت کوره است که عرضه آن متوالی و جدی ادامه دارد.  
وی با تاکید بر اینکه سعی می‌کنیم حجم عرضه‌ها را بیشتر کنیم تا پاسخگوی تقاضا باشد، گفت: ماهانه حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن نفت کوره برای صادرات در بورس انرژی عرضه می‌شود که کل عرضه‌ها موفقیت‌آمیز است.
تبیانیان بازار صادرات فرآورده‌های نفتی را بازاری با کشش بالا دانست و افزود: با این حال، به منظور تامین نیاز داخلی گازوئیل در فصل زمستان برای سوخت دوم نیروگاه‌ها، صادرات دریایی این فرآورده که بر عهده شرکت ملی نفت ایران بوده، متوقف شده است.  

  • نویسنده :
  • منبع :