19 دی: فرانسه برخلاف آمریکا، انگلیس، کانادا و استرالیا حاضر به سیاسی شدن بازی‌های المپیک زمستانی در پکن نشد و این بازی‌ها را تحریم دیپلماتیک نکرد.
به گزارش روز جمعه از رویترز، "ژان میشل بلانکر" وزیر آموزش فرانسه گفت که پاریس از برخی از دولت‌های غربی پیروی نمی‌کند و تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی در پکن را آغاز نخواهد کرد، اگرچه نقض حقوق بشر در چین باید محکوم شود.
وزیر آموزش فرانسه در ادامه با تاکید براینکه پاریس این بازی‌ها را تحریم دیپلماتیک نمی‌کند، افزود: ورزش به خودی خود دنیایی است که باید از مداخلات سیاسی محافظت شود.
بلانکر همچنین با تاکید مجدد بر ضرورت محکومیت نقض حقوق بشر در چین گفت: اما با این شرایط "رکسانا ماراسینیانو" وزیر ورزش فرانسه در المپیک پکن حضور خواهد داشت.
مواضع فرانسه در سیاسی نکردن بازی های المپیک پکن در حالی عنوان می شود که پیش از این ایالات متحده، کانادا، استرالیا و انگلیس همگی در هفته گذشته اعلام کرده بودند که مقام‌های دولتی آنها در بازی‌ها المپیک پکن شرکت نخواهند کرد تا پیامی به چین در مورد سابقه حقوق بشر ارسال کنند.
«یائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در بیانیه ای اعلام کرد چین مخالف این تحریم است و به اقدام متقابل قاطعانه ای در این خصوص دست خواهد زد.
وی همچنین آمریکا را ترغیب کرد تا سیاست را از دنیای ورزش جدا کند و خاطرنشان کرد این تحریم در ضدیت با تمامی اصول المپیک است.
بازی‌های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ از ۴ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲ میلادی (۱۶ بهمن تا ۲ اسفندماه ۱۴۰۰) و پس از آن بازی‌های پارالمپیک برگزار می شود.

  • نویسنده :
  • منبع :