19 دی: تعداد شهرستان‌های قرمز با عبور کشور از موج پنجم کرونا، بار دیگر صفر رسید.
به گزارش وبدا، بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی کرونایی کشور، هشت شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۹ شهرستان در وضعیت زرد، ۳۲۱ شهرستان در وضعیت آبی هستند و هیچ شهرستانی با رنگ قرمز کرونایی در نقشه کشور وجود ندارد.
شهرستان‌های اشنویه (آذربایجان غربی)، طبس، نهبندان (خراسان جنوبی)، بافت، زرند، سیرجان (کرمان)، بافق، بهاباد (یزد) در وضع نارنجی کرونا قرار دارند.
بر اساس رنگ بندی ها، آبی به معنای کم خطر، زرد خطر متوسط، نارنجی پرخطر و قرمز خیلی پرخطر تعریف شده اند.
با وجود این، ادامه مراقبت‌های بهداشتی حتی در افرادی که واکسن زده‌اند ضروری است.
این دومین بار در آذر ماه است که هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز کرونایی قرار ندارد.
پنجم آذر سال جاری برای نخستین بار و پس از ۲۸۹ روز همه شهرهای ایران از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.
از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون، این ویروس پنج خیز برداشته است.
 خیز پنجم کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.
این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.
همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.
در پی رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون و نیز عبور خیز پنجم و مرگبار کرونا از کشور، تلفات کرونا هر چند دو رقمی اما روندی نوسانی افزایشی - کاهشی دارد.
تلفات کرونا یکم آذر ماه پس از ۲۳۴ روز به ۹۷ فوتی رسید و دو رقمی شد و روز شنبه ۱۳ آذر ماه تلفات روزانه کرونا ۵۸ نفر اعلام شد و کمترین مورد فوتی را پس از عبور خیز پنجم کرونا رقم زد.
از ابتدای شیوه کرونا در کشور تا کنون ۱۳۰ هزار و ۶۰۳ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.
واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته(۱۳۹۹) در کشور آغاز شد و تا کنون ۵۸ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۴۲۴ نفر دُز اول، ۴۹ میلیون و ۴۵ هزار و ۴۰۸ نفر دُز دوم و دو میلیون و ۹۸ هزار و ۵۷۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۹ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴۰۶ دُز رسیده است.
با این وجود، احتمال ورود سویه جدید کرونا با نام «اومیکرون» هشدارهایی را در پی داشته اما به تایید مقامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «اومیکرون» تا کنون وارد کشور نشده است.

  • نویسنده :
  • منبع :