19 دی: بنابر اعلام رئیس سازمان دامپزشکی در سفر به استان کرمانشاه صادرات دام زنده به زودی از کشور آغاز می‌شود و اقدامات حمایتی برای حمایت از دامداران و عشایر برنامه‌ریزی شده است.
دام سبک ایرانی که از اقلام کالاهای صادراتی است، از گذشته‌های دور مورد دادوستد بازرگانان ایرانی با کشورهای منطقه از جمله ترکیه، سوریه، عراق، کویت، امارات، قطر، عربستان و عمان بوده است.
متأسفانه با توجه به سیاست‌ها و مقررات بسیار متغیر و بی‌ثبات در حوزه تجارت خارجی کشور، این کالا نیز دستخوش و مشمول این نابسامانی‌ها بوده است و از سال 96 تقریباً صادرات این کالا ممنوع شد اما به دلیل وجود مشتری این کالا به صورت غیررسمی و قاچاق از کشور خارج می‌شود و موانع موجود نیز تأثیر قابل توجهی بر این خروج نداشته است.
در این میان کشاورزی و دامداری همیشه با نام کرمانشاه عجین بوده است به طوری که گوسفند نژاد سنجابی در کشورهای همسایه و عرب‌نشین همیشه پرطرفدار بوده اما به دلیل ممنوعیت صادرات دام این بازار مغفول مانده و زمینه‌ای برای قاچاق دام توسط عده‌ای سودجو فراهم شده است.
از طرف دیگر افزایش قابل توجه هزینه‌های تولید در صنعت دامپروری که دلیل آن بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی است، سبب بی‌رغبتی دامداران شده و چنانچه دامداران بتوانند بخشی از تولیدات خود را صادر کنند بخش زیادی از هزینه‌های آن‌ها جبران می‌شود که نتیجه آن شکوفایی دامپروری کشور و افزایش اشتغالزایی است.
اما رئیس سازمان دامپزشکی کشور در سفر به استان کرمانشاه خبر از آغاز صادرات دام بعد از مدت‌ها و به چهار کشور عمان، عراق، قطر و کویت خبرداد که می‌تواند سبب افزایش انگیزه دامداران و عشایر و حتی تأمین امنیت غذایی کشور در آینده شود.
شاهپور علائی گفته در مرحله نخست 150 هزار رأس دام زنده با قیمت 62 هزار تومان از عشایر خریداری و صادر می‌شود و علاوه بر قیمت خرید اولیه سود ناشی از صادرات نیز به عشایر بازمی‌گردد.
علاوه بر این توزیع دامدارکارت برای تأمین علوفه مورد نیاز عشایر با تسهیلات کم بهره نیز به زودی آغاز می‌شود و براساس آن دولت برای نگهداری دام‌های مولد عشایر و دامداران علوفه مدت‌دار به آن‌ها تحویل می‌دهد تا بدون پرداخت وجه اولیه علوفه مورد نیاز خود را دریافت و پس از اتمام دوره زایش و پرواربندی مبلغ علوفه را تسویه کنند.
علائی در سفر به کرمانشاه با بیان اینکه سه راهکار پیشنهاد شده که با موافقت وزیر کشاورزی در حال عملیاتی شدن است اظهار داشت: صادرات دام پرواری به چهار کشور عمان، قطر، عراق و کویت یکی از این چهار راهکار است که هر کیلو 62 هزار تومان از عشایر خریداری می‌‌شود.
وی عنوان کرد: بعد از صادرات به تبع هر اندازه که سود و ارزآوری داشته باشد به طور مجدد به عشایر بازمی‌گردد.
علائی گفت: از طرف دیگر به زودی کارت‌های اعتباری بانک‌های کشاورزی با عنوان دامدار کارت بین عشایر و دامداران توزیع می‌شود که بتوانند از تسهیلات کم‌بهره استفاده کنند.
وی افزود: در سراسر کشور قراردادی با شرکت پشتیبانی امور دام در بخش عشایری منعقد می‌شود که براساس آن شرکت پشتیبانی علوفه مورد نیاز برای دام را تحویل می‌دهد و بعد از اتمام دوره زایش و پرواربندی یا به شرکت پشتیبانی امور دام یا در بازار آزاد می‌فروشند و هزینه نهاده را تسویه می‌کنند.

  • نویسنده :
  • منبع : تسنیم