19 دی: وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز شنبه در بیانیه ای از ارمنستان خواست گامهای واقعی برای عادی سازی روابط دو کشور و برقراری صلح در منطقه بردارد.
جمهوری آذربایجان در این بیانیه ارمنستان را به ایجاد عمدی تنش و مانعی برای روند صلح در منطقه متهم کرد و خواستار اجرای تعهدات دولت ایروان در چارچوب توافق سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در باره پایان جنگ در منطقه شد.
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به بروز تنش و اقدامات تحریک آمیز در محور شهرستان آزاد شده "کلبجر" در مرز این کشور با ارمنستان، نیروهای ارمنی را عامل اصلی این وضعیت پیش امده عنوان کرد.
در این سند نیروهای ارمنی به نقض آتش بس و تیراندازی به مواضع واحدهای ارتش جمهوری آذربایجان در محور "کلبجر" متهم شدند. همچنین اضافه شده، بر اثر این اقدام تحریک آمیز یک نظامی جمهوری آذربایجان کشته شده است.
در بخشی از این بیانیه آمده است: اتهامات وزارت امور خارجه ارمنستان مبنی بر این که جمهوری آذربایجان مرزهای حاکمیتی این کشور را نقض می کند، بی اساس است و دولت باکو برای جلوگیری از این گونه اتهامات، خواستار آغاز هر چه زودتر مذاکرات برای تعیین حدود مرزهای دو کشور می باشد.
وزارت دفاع ارمنستان نیز در گزارشی اعلام کرد، بر اثر نقض آتش بس و تیراندازی در روز گذشته در این محور از مرزهای دو کشور، یک نظامی ارمنی کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.
جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی 44 روزه سال گذشته توانست سرزمینهای خود را که تحت اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ بود، آزاد کند.
این درگیری ها 20 آبان ماه سال گذشته با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت.
پس از پایان این جنگ در قره باغ، اختلاف نظر ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خصوص تحدید حدود و تعیین مرزها در برخی نقاط مرزی دو کشور و بخصوص در محور شهرستان آزاد شده "کلبجر" منجر به بروز تنش میان دو کشور شده است.
در حال حاضر حل و فصل موضوع تحدید حدود و تعیین مرزها، بعنوان یکی از مسایل عمده میان ارمنستان و جمهوری آذرربایجان در دستور کار می باشد.
جمهوری آذبایجان با تاکید بر این که در دوره اشغال 30 ساله سرزمینهای این کشور برخی مناطق مرزی آن نیز از سوی ارمنستان تصرف شده است، خواستار تعیین مرزها میان دو کشور بر اساس نقشه های باقی مانده از شوروی سابق می باشد و در عین حال ارمنستان را به طفره رفتن از مذاکرات در این زمینه و تلاش برای به تاخیر انداختن این مساله متهم می کند.
نبود مذاکرات در این زمینه، به بروز تنش و گاهی اوقات نیز به نقض آتش بس و درگیری در برخی نقاط مرزی میان دو کشور منجر می شود که تلفات جانی در هر دو طرف دربر دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :