19 دی: رئیس جمهور به منظور تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی از دقایقی پیش در صحن مجلس شورای اسلامی حضور یافته و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی پس از ارائه توضیحاتی، لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را تقدیم رئیس مجلس شورای اسلامی خواهد کرد.
بر اساس ماده ۱۸۲ آیین‌نامه داخلی مجلس؛ دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم نماید. نحوه رسیدگی به لایحه بودجه، یک ‌شوری خواهد بود و ترتیب رسیدگی به شرح ذیل است:
۱- نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست‏‌ها و سوابق آن تا مدت ده روز می‏‌توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‏‌های تخصصی مجلس تقدیم نمایند.
۲- کمیسیون‏ های تخصصی موظفند حداکثر تا پانزده روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم نمایند.
۳- کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمیسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‏‌های تخصصی گزارش نهائی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیأت رئیسه قابل تمدید می‌باشد.
۴- در جلسه علنی، پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به ‏تصویب خواهد رسید.پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره ‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‏‌گردد.

  • نویسنده :
  • منبع :