۱۹ دی: مدیر حوزه علمیه الاطهار التخصصیه اظهار داشت: این مدرسه در سال ۸۴ با رویکرد آموزشی و پژوهشی و با هدف آموزش به طلاب عرب حاشیه خلیج فارس و سپس لبنان، سوریه و شمال آفریقا تأسیس شد.
حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی کاظمی در نشستی خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، افزود: از ابتدای تأسیس حوزه علمیه الاطهار تاکنون ۳۰۰ طلبه به این مدرسه آمدند و بیش از ۱۵۰ نفر به کشورهایشان برگشتند. هم اکنون ۱۴۰ طلبه از ۱۴ کشور از مقطع کارشناسی تا سطح چهار معادل دکترای تخصصی فقه اسلامی در این حوزه علمیه مشغول تحصیل هستند.
چاپ ۱۷ کتاب در موضوعات فقهی و اخلاقی
وی گفت: این مدرسه علمیه تاکنون ۱۷ کتاب در موضوعات فقهی و اخلاقی به چاپ رسانده؛ همچنین مدرسه دارای مجله دانش پژوهی «مداد الاطهار» است که مقالات طلاب و اساتید این مدرسه در آن به زبان عربی منتشر می‌شود. همچنین مجوز چاپ مجله علمی-پژوهشی «دراسه الفقیه» هم دریافت شده است.
وی با بیان اینکه نیازهای آموزشی این مدرسه توسط اساتید و طلاب آن تأمین شود، افزود: طلاب نیازمند کتاب‌هایی در زمینه نحو و صرف و منطق هستند که موجود نیست لذا تاکنون سه کتاب توسط اساتید این مدرسه به چاپ رسیده است.
حجت الاسلام کاظمی گفت: یکی از اقدامات پژوهشی نگارش تفسیر ترتیبی قرآن با نام «سراج المنیر» به زبان عربی در ۳۰ جلد است که تاکنون تفسیر ۱۵ جزء قرآن آن به مدت شش سال به اتمام رسیده است و تا هشت سال دیگر ۳۰ جزء آن آماده می‌شود.
وی ادامه داد: به این منظور کارگروهی تشکیل شده که تفسیر جامعی ارائه شود و از ۲۰ تا ۳۰ تفسیر جهان اسلام به عنوان منبع استفاده شده است؛ از تفسیر فخر رازی و مجمع البیان گرفته تا تفاسیر معاصر.
وی تصریح کرد: این تفسیر پس از تفسیر المیزان علامه طباطبایی و تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی می‌تواند یک اثر فاخری باشد.
مدیر حوزه علمیه الاطهار التخصصیه گفت: محصولات علمی جدید حوزه در قالب دستاوردهای جدید در سال اخیر به زبان عربی به رشته تحریری درآمده است
وی در پاسخ به خبرنگار ۱۹ دی که پژوهش‌های این حوزه چقدر کاربردی و مطابق با نیاز روز است؟ گفت: سعی ما بر این است که پژوهش‌ها مطابق با نیاز روز باشد. الحاد و به تعبیری روشنفکری و تشکیک در مبانی دینی و شبهات علیه دین در برخی کشورها بوجود می‌آید سعی شده تا بخصوص در مقالات مجله و موضوع پایان نامه‌ها قرار گیرد.
وی افزود: به عنوان مثال در بحرین شبهه‌ای در مورد طلاق برای خانم‌ها پیش آمده بود که برخی به آن پاسخ دادند. سعی کردیم پژوهش‌ها در راستای رفع شبهات و دفع دغدغه‌های فکری و اجتماعی کشورهای هدف انجام شود.
این استاد حوزه علمیه در مورد فعالیت طلاب این مدرسه در دوران کرونا نیز گفت: طلاب این مدرسه با درجه‌های بالای علمی از نظر مالی و معنوی به کمک بیماران و نیازمندان شتافتند و بخصوص طلاب شمال آفریقا در بیمارستان‌های ما خدمت کردند.
وی در مورد تأمین منابع مالی این حوزه که جزء مدارس پیوسته جامعه المصطفی است نیز گفت: منابع مالی ما عمدتاً از خیرین در خارج از کشور تأمین می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :