19 دی: مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت که قرار گرفتن در آستانه جشن میلاد حضرت مسیح (ع) و کریسمس، صادرات روزانه سه میوه پائیزی کیوی، نارنگی و پرتقال استان را به کشورهای همسایه بویژه ترکمنستان و روسیه افزایش داده است.
هادی ایزدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از مهر ماه تاکنون روزانه به طور متوسط ۱۵ کانتینر ۲۰ تنی مرکبات از استان به خارج از کشور صادر می شد که این میزان در یک هفته اخیر به ۲۰ تا ۲۵ کانتینر افزایش یافته است.
وی با توضیح این که از ابتدای آذر ماه تا یک هفته پیش میزان صادرات نارنگی و پرتقال از روزانه ۲۰ کانتینر به ۱۰کانتینر کاهش یافته بود، توضیح داد: اما قرار گرفتن در آستانه جشن کریسمس سبب شد تا طی یک هفته اخیر تقاضای کشورهای همسایه شمالی برای دریافت مرکبات و کیوی مازندران به طور محسوسی بیشتر شود.
ایزدی با اعلام این که صادرات کیوی مازندران نیز روزانه به ۲۵ کانتینر رسیده است، گفت که افزایش تقاضا برای صادرات قیمت کیوی و پرتقال را در سرباغ هم افزایش داده که به نفع باغداران است.
کریسمَس (Christmas) جشنی در آیین مسیحیت است که به‌منظور گرامیداشت زادروز حضرت عیسی مسیح (ع) برگزار می‌شود. بسیاری از اعضای کلیسای  کاتولیک روم و پیروان آیین پروتستان، کریسمس را در روز بیست و پنجم دسامبر (پنجم دی) جشن می‌گیرند، اما مسیحیان ارتدوکس و ارامنه شب کریسمس را ششم ژانویه (هفدهم دی) جشن می‌گیرند و فردای آن روز یعنی هفتم ژانویه را به عنوان ولادت حضرت مسیح می‌شناسند. 
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران وضعیت تولید مرکبات و کیوی مازندران در سال جاری را بسیار مطلوب و بدون آفت توصیف کرد و گفت: امسال متوسط قیمت هر کیلو گرم نارنگی سردرخت ۹ هزار تومان و پرتقال هم هفت هزار تومان بود به این معنی که باغدار بدون این که در چیدن، بسته بندی و یا حمل و نقل هزینه ای را متقبل شود، محصولش را به این قیمت فروخته است و  این مبلغ برای باغدار رضایتبخش است.
وی با بیان این که اکنون ۶۰درصد پرتقال و ۹۰ درصد نارنگی از باغ های استان برداشت شده است، افزود: همزمان با  ابلاغ و عملیاتی شدن خرید پرتقال شب عید، بازار مرکبات مازندران بار دیگر رونق خواهد گرفت.
ایزدی اظهار داشت: بررسی ها نشان می دهد که با وجود مازاد تولید مرکبات در مازندران نسبت به بازار مصرف داخلی، افزایش تقاضا برای صادرات سبب شده است تا قیمت مرکبات امسال هم برای تولید کننده و مصرف کنندگان داخلی مطلوب و رضایتبخش باشد. 
وی با اشاره به افزایش ظرفیت سردخانه ها و امکانات نگهداری محصولات کشاورزی در مازندران، افزود: امسال پایانه صادراتی ۱۰۰ هزار تنی جویبار که سال گذشته  راه اندازی شد، نقش مهمی در مدیریت ذخیره سازی داشته است یعنی با ذخیره سازی که باغداران با استفاده از این ظرفیت انجام می دهند ،محصول بر اساس عرضه و تقاضا وارد بازار می شود. 
مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران گفت: خوشبختانه باغداران مرکبات مازندران امسال نگرانی بابت مدیریت باغ ندارند و انبار داری میوه ها را نیز به درستی انجام می دهند و به عبارتی می توان به جرات گفت که امسال نیز همانند سال گذشته نبض بازار در اختیار باغداران قرار دارد.
ابلاغ خرید حدود ۴۰ هزار تنی مرکبات مازندران برای شب عید 
ایزدی همچنین درباره خرید تضمینی مرکبات مازندران برای شب عید امسال نیز گفت: ابلاغیه دولت برای خرید حدود ۴۰ هزار تن مرکبات صادر شده، اما هنوز قیمت خرید تضمینی تعیین نشده است.
وی افزود: پیشنهاد جهاد کشاورزی مازندران طبق بررسی های کارشناسی برای عرضه مرکبات در شب عید ۱۳ هزار تومان است.
خرید تضمینی میوه شب عید یکی از سیاست های دولت است که در چند سال اخیر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اجرایی می شد.
مسئولان مازندران معتقدند اگرچه مقدار خرید به نسبت تولید پرتقال استان بسیار ناچیز است، اما در مجموع با مدیریت صحیح باغداران و حذف واسطه ها قیمت این محصول در سر باغ و بازار مصرف منطق اقتصادی پیدا می کند و از همه مهم تر به طور یقین با توجه به مقدار تولید و عرضه، قیمت نهایی پرتقال در بازار شب عید برای باغداران و مصرف کنندگان رضایت بخش خواهد بود.
مازندران ۱۱۲ هزار هکتار باغ مرکبات دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار ارقام بارده است. همچنین از مجموع باغات مرکبات مازندران ۸۰ هزار هکتار زیر کشت ارقام مختلف پرتقال، ۳۰ هزار هکتار ارقام مختلف نارنگی و بقیه زیر کشت محصولاتی از جمله نارنج و لیمو قرار دارند.
برداشت مرکبات مازندران با ارقام زودرس نارنگی از ۱۵ شهریور آغاز شدو اکنون باغداران مشغول برداشت پرتقال هستند که ۷۰ درصد سطح باغات مرکبات استان را تشکیل می دهد.

  • نویسنده :
  • منبع :