19 دی: مدیر اجرایی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن ایرانی پاستوکووک گفت: دز سوم این واکسن با نام پاستوکووک پلاس به عنوان دز تقویتی تمام واکسن‌ها در سبد تزریقی کشور قرار کرفت.
دکتر احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تمام افرادی که ۲ دز واکسن های مختلف مانند سینوفارم، آستارازنکا، اسپوتنیک را دریافت کردند، می توانند دز پاستوکووک پلاس را به عنوان دز یادآور و تقویتی دریافت کنند.
وی با بیان اینکه پاستوکووک و پاستوکووک پلاس برای تزریق به مردم در اختیار مراکز واکسیناسیون کشور است، خاطرنشان کرد: این واکسن ها تقریبا در اکثر مراکز واکسیناسیون تجمیعی در سراسر کشور تزریق می شود.
مدیر اجرایی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن ایرانی پاستوکووک ادامه داد: این واکسن به تمام افراد بالای ۱۲ سال قابل تزریق است.
مصطفوی با یادآوری اینکه کارآزمایی واکسن پاستوکووک برای کودکان ۲ تا ۱۸ ساله در کشور کوبا انجام شده است، افزود: ۲ دز واکسن پاستوکووک در حال حاضر به کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال در ایران تزریق می شود و در مراحل بعد کودکان سن های پایین تر را هم شامل خواهد شد.
پیش از این دکتر علیرضا بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران هم در گفت و گو با ایرنا گفت: کمیته ملی واکسن کرونا مصوب کرد که واکسن پاستوکووک پلاس (دز سوم این واکسن) به عنوان دز یادآور به فعالان حوزه درمان که واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا دریافت کرده‌اند، تزریق شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پاستوکووک پلاس را می توان به عنوان دز یادآور همه واکسن ها استفاده کرد، خاطرنشان کرد: از نظر تئوری، واکسن پاستوکووک پلاس را می توان برای همه واکسن ها استفاده کرد اما فعلا به عنوان دز یادآور برخی واکسن ها در نظر گرفته شده است.  
رییس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: پاستوکووک پلاس به گونه ی طراحی شده است که عوارض بسیار کمی داشته باشد و برای خیلی از واکسن های دیگر هم به عنوان دز بوستر بتوان از آن استفاده کرد.
بیگلری اظهار داشت: مطالعاتی در حال انجام است که به غیر از دز یادآور یعنی واکسن پاستوکووک پلاس، خود واکسن پاستوکووک هم برای واکسن های دیگر مخصوصا برای واکسن هایی که عملکرد ضعیف تر داشتند به عنوان دز یادآور تزریق شود.
به گزارش ایرنا، پاستوکووک یک واکسن نوترکیب است که فازهای اول و دوم تست بالینی این واکسن تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا انجام شد. در فاز اول ۴۰ داوطلب و در فاز دوم هم ۹۲۰ داوطلب حضور داشتند. در این ۲ فاز هم بی خطری واکسن و تعیین دز مناسب مورد ارزیابی قرار گرفت.
فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در ایران و هم در کوبا انجام شد که در کوبا ۴۴ هزار داوطلب و در ایران ۲۴ هزار داوطلب حضور داشتند. این مرحله در ایران در ۸ شهر انجام شده است.
این واکسن مجوز اضطراری را از سازمان غذا و داروی ایران دریافت کرده و در حال تزریق به هموطنان است.
دز تقویتی واکسن پاستوکووک یا دز سوم این واکسن در کوبا با عنوان «سوبرانا پلاس» و در ایران به عنوان «پاستوکووک پلاس» نامگذاری شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :