19 دی: رئیس اداره حفاظت محیط زیست فریدونکنار از کشف ۲۴ قطعه قوی فریادکش در یک منزل مسکونی در این شهرستان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران، یاسر سالار اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست فریدونکنار پس از چند روز نعقیب و پایش فعالیت و تردد یکی از شکارچیان منطقه، ۲۴ قطعه قوی فریادکش را در یک منزل مسکونی در این شهرستان، کشف و ضبط کردند.
وی افزود: همکاران ما در شهرستان چند روز پیش حین گشت و پایش، متوجه حضور یک شکارچی غیرمجاز در منطقه شدند و طی چندین روز این متخلف را به صورت نامحسوس تحت نظر گرفتند و با همکاری نیروی انتظامی شهرستان پس از اخذ دستور قضایی، منزل این متخلف را بازرسی کردند و موفق به کشف این پرندگان شدند.
این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه دو قطعه قو، دچار جراحت شدند که بلافاصله تحت مداوا و درمان قرار گرفتند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست فریدونکنار گفت: ۲۲ قطعه قوی دیگر در سلامت کامل هستند و پس از تایید دامپزشک در چند روز آینده در زیستگاه‌ زمستان‌گذرانی‌شان یعنی تالاب سرخرود رهاسازی می‌شوند.
قوی فریادکش یکی از چندین گونه قو است که به خاطر سر و صدای زیاد نام «فریادکش» به آنها داده شده است. قوی فریادکش دارای جثه‌ای بزرگ‌تر از قوهای معمولی و کوچک است و وزن آن بیشتر از ۱۰ کیلوگرم است و به همین خاطر هم از جمله پرندگان سنگین وزنی به شمار می‌رود که می‌تواند پرواز کند. قوهای فریادکش بویژه هنگامی که در حال رشد هستند، فضای زیادی برای زندگی لازم دارند. چون در سن کم پاها توانایی نگه داشتن وزن بدن‌شان را برای مدت زمان طولانی ندارد. این قو بیشتر وقت خود را به شنا کردن می‌پردازد و از علف‌های زیر آب تغذیه می‌کند.

  • نویسنده :
  • منبع :