19 دی: مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر طرف‌ مقابل اراده جدی و آمادگی عملی برای اجرای همه تعهداتش طبق برجام را داشته باشد، ظرف مدت کوتاهی قادر خواهیم بود که به یک توافق مورد قبول دو طرف برسیم.
علی باقری کنی روز سه شنبه در گفت‌وگویی بیان داشت: آن چیزی که ما روی آن در این گفت‌وگوها تاکید داریم و از قبل هم توسط رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقام‌های ارشد روی آن تاکید شده است، این است که در مذاکرات وین اولویت اصلی ما رفع همه تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه است که علیه ملت ایران طی سال‌های گذشته اعمال شده است.
وی افزود: تحریم‌هایی که علیه ملت ایران اعمال و باز اعمال شده است در مغایرت و تضاد با قوانین بین‌المللی، مقررات بین‌المللی، اصول بین‌المللی و همچنین مغایر با توافق بین‌المللی موسوم به برجام است و با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هم مغایرت دارد.
باقری کنی در بخشی از این کفت و گو تاکید کرد: آنچه مشخص است از نظر ما این است که هر تحریمی که مغایر با برجام است باید فورا برداشته شود خواه این تحریم‌ها در دوره اوباما اعمال شده باشد یا ترامپ یا بایدن، همه آنها باید برداشته شوند. این موضوع شامل همه تحریم‌هایی می‌شود که مرتبط با برجام می‌شود. آنها هم باید رفع شود. بر همین اساس، همه تحریم‌هایی که در کارزار موسوم به فشار حداکثری اعمال شدند هم باید برداشته شوند چرا که آنها مرتبط با برجام بوده‌اند.
این دیپلمات ایرانی اضافه کرد: علاوه بر جمهوری اسلامی ایران، دیگر کشورهای گروه ۱+۴ و حتی دولت جدید ایالات متحده همه بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند و اذعان دارند که دولت قبلی ایالات متحده اقدام غیرقانونی در خروج از برجام انجام داد و به همین دلیل دولت جدید، دولت بایدن می‌خواهد از این اقدام اشتباه برگردد و می‌خواهند به توافق ۲۰۱۵ برگردند.
وی در پاسخ به سووالی درباره پیش‌نویس ارائه شده از سوی ایران در مذاکرات جاری گفت: در جریان شش دور مذاکرات در وین در نهایت دو طرف متونی را ترسیم کردند، چند متن را ترسیم کردند که دو متن آن مربوط به رفع تحریم‌ها بود و همچنین تعهدات هسته‌ای ایران. خوب در ایران انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و یک دولت جدید به قدرت رسید؛ دولتی با رویکرد و اولویتی جدید در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سیاست خارجی بر سر کار آمد. طبیعی بود که دولت جدید ملاحظاتی درباره متون تهیه شده در بیستم ژوئن سال جاری داشته باشد و بخواهد موضع و ملاحظات خودش را در سند مربوط به پیش نویس مربوط به رفع تحریم‌ها و تعهدات هسته‌ای جمعبندی شده در تاریخ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۱ داشته باشد.
این دیپلمات کشورمان توضیح داد: در یکی از پیش نویس‌های ۲۰ ژوئن که مربوط به تعهدات هسته‌ای ایران بود، اختلافات زیادی بین دو طرف وجود داشت و متن پیش‌نویس مربوط به تعهدات هسته‌ای پر از پرانتز (جای خالی) بود که نشان دهنده تفاوت رویکرد بین دو طرف بود.
باقری گفت: تغییراتی که توسط تیم ایرانی روی متن مربوط به تعهدات هسته‌ای اعمال شد کمتر از تفاوتها و اختلافاتی است که در متن اولیه سند ۲۰ ژوئن وجود داشت. از ابتدای مذاکرات نهم نوامبر (دور جدید مذاکرات در وین در دولت آقای رئیسی) دیدارها و نشست‌های متعددی در سطوح فنی و کارشناسان ارشد سیاسی انجام شد تا درباره هر دو پیش نویس صحبت شود. طی روزهای گذشته نشست‌های زیادی درباره گروه کاری تعهدات هسته‌ای انجام شد تا اختلافات را شناسایی کند ...تا تعداد اختلافات را کاهش داده و کم کند. بر همین اساس، همچنان گفت‌وگوها بین دو طرف در جریان است تا مساله اختلافات را نهایی کنند تا وارد آن مرحله‌ای شویم که بتوانیم این اختلافات را برطرف کنیم و طی روزهای اخیر پیشرفت خیلی خوبی حاصل شده است».
وی درباره ادعای طرف‌های غربی مبنی بر خرید زمان از سوی ایران هم بیان داشت: ما در حال حاضر با دو محیط و فضا مواجه هستیم. یکی از این محیط‌ها محیطی است که در درون اتاق‌های گفت‌وگو اتفاق می‌افتد و دیگری محیطی که در بیرون از اتاق مذاکرات وجود دارد.
باقری اضافه کرد: درون اتاق مذاکرات طرف‌های مشخصی حضور دارند که در حال مذاکره هستند و مشخص است که آنها چه طرفی هستند. اما بیرون از اتاق مذاکرات، مشخص نیست که چه هویت هایی حضور دارند و آنها دارند چه کاری انجام می‌دهند. همان موجود تنش‌زایی که تاسیسات هسته‌ای ایران را در عملیاتی تروریستی و حملات تروریستی هدف قرار داده است، همان موجود در تلاشی جدی برای ایجاد موانع در برابر حصول پیشرفت در مذاکرات است. این موجود علاوه بر تلاش برای مسموم کردن فضای مذاکرات در خارج از اتاق مذاکرات، امیدوار است که بتواند یک فضای غیرسازنده در داخل اتاق مذاکرات ایجاد کند.
این دیپلمات ایرانی درباره طرح جایگزین طرف‌های غربی در صورت کارساز نبودن و موفق نشدن مذاکرات در وین نیز گفت: این موضوع بسیار روشن است صهیونیست‌ها به صورتی جدی در تلاش هستند که تاثیری منفی، غیرسازنده و مخرب روی فضای موجود در داخل اتاق مذاکرات بگذارند. همانطور که قبلا گفتم آنها در بیرون از اتاق مذاکرات در تلاش برای ایجاد جو منفی و مخرب هستند. برای همین هم مقام‌های رژیم صهیونیستی در تلاش برای تسریع این نقش به برخی از بازیگرانی هستند که شاید در درون اتاق مذاکرات اثر بگذارند. برخی از این بازیگران رفتاری متناقض دارند. از یک طرف آنها می‌گویند که ما در حال مذاکره برای احیای توافق (برجام) و بازگشت ایالات متحده به توافق هستیم و از سوی دیگر، آنها یا مقاله‌ یا یادداشت‌های مشترک با آن موجود نامشروع منتشر می‌کنند یا در دیدارهای طولانی مدت با آنها شرکت می‌کنند تا مذاکرات را از بین ببرند یا موانعی جدی بر سر حصول پیشرفت در مذاکرات ایجاد کنند.
باقری در پاسخ به سوالی درباره رفتارها و مواضع متناقض دولت جو بایدن که به رغم ابراز تمایل برای بازگشت به برجام، تحریم‌های جدیدی را در حین مذاکرات اعمال می‌کند گفت: ما هم معتقد هستیم که این یک رفتار متناقض و دوگانه ایالات متحده  است و ما اعتقاد داریم که دولت ایالات متحده باید درباره رفتارشان توضیح دهد. هنوز درباره موضوع تحریم‌ها و برداشتن تحریم‌ها، فرایند جدی مذاکرات برای برداشتن تحریم‌ها شروع نشده است.
وی گفت: البته چند پیش نویس بین دو طرف رد و بدل شده است اما آنچه مشخص است از نظر ما این است که هر تحریمی که مغایر با برجام است باید فورا برداشته شود خواه این تحریم‌ها در دوره اوباما اعمال شده باشد یا ترامپ یا بایدن، همه آنها باید برداشته شوند. این موضوع شامل همه تحریم‌هایی می‌شود که مرتبط با برجام می‌شود. آنها هم باید رفع شود. بر همین اساس، همه تحریم‌هایی که در کارزار موسوم به فشار حداکثری اعمال شدند هم باید برداشته شوند چرا که آنها مرتبط با برجام بوده‌اند.
مذاکره کننده ارشد ایران درباره ادعاهای غربی‌ها و متحدان رژیم صهیونیستی پیرامون ماهیت برنامه هسته‌ای ایران اظهار داشت: همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب ان‌پی‌تی و توافقات پادمانی انجام می‍‌شود و تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران به صورت جامع تحت بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. ایران هیچ فعالیت محرمانه و مخفی هسته‌ای ندارد.
اقدامات هسته‌ای که در حال حاضر ایران در حال انجام دادن است، دقیقا منطبق با برجام است چرا که پاراگراف ۲۶ و ۳۶ برجام به ایران این حق را داده است که در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ایران فعالیت‌های خود را به صورت کامل یا جزئی به تعلیق دربیاورد.
وی افزود: ما قبلا اعلام کردیم که اقدامات ما اقدامات جبرانی است و ما فعالیت‌هاتی هسته‌ای خودمان را یک سال بعد از خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای آغاز کردیم. هر زمان که ایالات متحده تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران را برداشتند، زمینه برای آغاز بازگشت فعالیت‌های جبرانی ایران هموار خواهد شد.
باقری در پاسخ به این سوال که ایران چگونه می‌تواند درباره اینکه آمریکا واقعا تحریم‌ها را برمی‌دارد، راستی آزمایی کند گفت: درباره موضوع ضمانت و راستی آزمایی اختلاف نظرهای وجود دارد، این موضوعات چیزی است که هنوز اختلافات درباره آنها رفع نشده و باید در جریان مذاکرات این اختلافات حل شود.
مذاکره کننده ارشد ایران درباره بزرگترین مانع بر سر اینکه برجام به صورت کامل توسط همگان اجرا شود، بیان داشت: به نظر من اگر طرف‌ مقابل اراده جدی داشته باشد و آمادگی عملی برای اجرای همه تعهداتش طبق برجام بدون هر گونه استثنا را داشته باشد، در آن صورت من واقعا معتقدم که ظرف مدت کوتاهی ما قادر خواهیم بود که به یک توافق مورد قبول دو طرف برسیم.


  • نویسنده :
  • منبع :