19 دی: «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق با بیان اینکه این وزارتخانه در حال استعلام از تهران است تا دلایلی را که منجر به کاهش صادرات گاز ایران به عراق شده است را بررسی کند، گفت: این وزارتخانه برای پرداخت کلیه هزینه‌های گاز اعلام آمادگی کرده است.
به گزارش سه شنبه شب از پایگاه اطلاع‌رسانی «الطاقه» عراق، سخنگوی وزارت برق این کشور با اعلام این خبر افزود: این وزارتخانه با طرف ایرانی، گروهی را تشکیل داد و پیشنهادات و موضوعات متعددی را برای پرداخت بدهی‌های معوقه‌ای که باید به تهران پرداخت شود ارائه کرد.  
سخنگوی وزارت برق عراق با بیان اینکه کمبود واردات گاز ایران ربطی به بدهی ندارد و ممکن است به دلیل نیاز واقعی ایران به آن باشد، گفت: این وزارتخانه در حال استعلام از تهران است تا دلایلی را که منجر به این موضوع شده است بررسی کند و همچنین از میزان بدهی باقی مانده دولت عراق بابت صادرات گاز ایران مطلع شود. 
وی تصریح کرد: این وزارتخانه برای پرداخت کلیه هزینه‌های گاز اعلام آمادگی کرده است. 
به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی «الطاقه» (انرژی) عراق، این کشور بر اساس دو قرارداد واردات گاز که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ به امضا رسید از ایران گاز را وارد می‌کند که یکی از این قراردادها ۳۵ میلیون متر مکعب در روز گاز به یک نیروگاه سه هزار مگاواتی که بزرگترین نیروگاه عراق است و برق مورد نیاز بغداد را تامین می‌کند، پوشش می‌دهد و قرارداد دیگر نیز مربوط به جنوب عراق است که بیش از ۳۵ میلیون متر مکعب در روز است. 
به نوشته «الطاقه» در ۱۲ ماه گذشته بارها صادرات گاز ایران به دلیل ناتوانی عراق در پرداخت بدهی‌های فزاینده که تهران آن را بیش از پنج میلیارد دلار برآورد می‌کند، متوقف شده است.
شهریور گذشته معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت ایران گفته بود که عراق نباید از کاهش صادرات گاز انتقاد کند زیرا پرداخت‌های این کشور در ازای گاز و برق دریافتی به موقع نبوده است بنابراین اقدام ایران هم در کاهش میزان صادرات غیرمنطقی و غیرقانونی نیست.
بغداد مدعی شده بود که اقدام ایران در کاهش صادرات گاز منجر به کاهش ۶۰۰۰ مگاواتی تولید برق عراق شده است.
کاهش صادرات گاز از سوی ایران در حالی است که دریافت پول حاصل از صدور برق و گاز به عراق همواره با چالش مواجه بوده و بغداد تحریم های ظالمانه آمریکا را بهانه ناتوانی در پرداخت و تسویه بدهی های خود مطرح کرده است.
در همین باره، برخی رسانه های منطقه اعلام کردند که آمریکا با پرداخت و تسویه ۲ میلیارد دلار از طلب های ناشی از صادرات گاز و برق ایران توسط عراق موافقت کرده است.
اواخر آبان گذشته سخنگوی وزارت برق عراق در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود که این وزارتخانه آماده پرداخت همه بهای گاز خریداری شده جاری از ایران برای نیروگاه‌های برق است.
سخنگوی وزارت برق عراق با تاکید بر آمادگی برای پرداخت بهای فعلی (فاکتورهای جاری) گاز خریداری شده از ایران تصریح کرد که بدهی های پیشین مربوط به وزارت دارایی عراق است و درباره فاکتورهای جاری فعلی، مشکلی برای پرداخت از سوی وزارت برق عراق وجود ندارد.
این توضیح مقام عراقی ناظر به توافقی جدید است که این وزارتخانه را ملزم به پرداخت فاکتور بهای گاز مصرفی صادر شده از ایران برای نیروگاه های برق عراق می کند.
احمد موسی توضیح داد که بدهی های سابق عراق به ایران به وزرات دارایی مربوط می شود و وزارت برق به همه طرف ها از جمله دولت و پارلمان سابق و وزارت دارایی عراق اعلام کرده است که باید بدهی ایران را پرداخت کرد.
موسی تصریح کرد که چند هیات عراقی با طرف ایرانی درباره پرداخت بدهی ها و نحوه های پرداخت از جمله قسط بندی دیون، گفت وگو کرده اند.
پیش تر خبری به نقل از سخنگوی وزارت برق عراق با این مضمون منتشر شد که دولت عراق با ایران بر سر تعهدات خود درباره پرداخت همه بدهی‌های مربوط به واردات گاز و برق از ایران به توافق رسیده و آماده پرداخت بدهی‌های خود است.
ایران به تازگی صادرات گاز خود به عراق را از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز به ۸ میلیون متر مکعب کاهش داده بود.
روز ۱۲ آبان گذشته، «مصطفی غالب مخیف» رئیس بانک مرکزی عراق میزبان «علی صالح آبادی» همتای ایرانی خود بود و دو طرف در این دیدار راهکارهای همکاری بانکی بین دو کشور و موضوع پرداخت بدهی های عراق به ایران را بررسی کردند.
در این دیدار، دو طرف درباره راهکارهای همکاری در بخش بانکی و پرداخت بدهی های عراق به طرف ایرانی بر اساس توافق جدید گفت و گو کردند. 
بنا بر اعلام مسئولان، بدهی‌های دولت عراق به ایران بابت انرژی حدود ۷ میلیارد دلار است.
منابع عراقی خبر دادند که دولت عراق تنها در ماه گذشته میلادی بیش از ۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت داشته است.


  • نویسنده :
  • منبع :