19 دی: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی همزمان با مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین ادعاهای جدیدی درباره بازرسی‌ها در ایران مطرح کرده است.

«رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر همزمان با جاری بودن مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین مدعی شده محدود شدن دسترسی بازرسان این نهاد بین‌المللی «تصویر مبهمی» از برنامه هسته‌ای این کشور به دست می‌دهد. 

گروسی در مصاحبه‌ای تفصیلی با آسوشیتدپرس گفته چنانچه جمهوری اسلامی بخواهد «کشوری مورد احترام در جامعه بین‌المللی باشد» راهی برای «دور زدن» بازرس‌های آژانس وجود ندارد. 

در این مصاحبه که در یک هتل مجلل در ابوظبی، پایتخت امارات انجام شد، گروسی گفت: ما باید با هم کار کنیم. 

مدیر کل آژانس بعد از بازدید از اولین نیروگاه هسته‌ای امارات گفت: من تضمین خواهم کرد که آنها با همکاری با ما یک شریک خواهند داشت. 

ادعاهای مدیر کل آژانس بین‌المللی همزمان با مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که طرف‌های غربی در حال تلاش برای مقصر نشان دادن ایران بابت پیشرفت کند گفت‌وگوها هستند انجام شده است. 

رافائل گروسی در کسوت مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا کنون از محکوم کردن حمله خرابکارانه علیه تأسیسات کرج که گمان می‌رود توسط رژیم صهیونیستی انجام شده خودداری کرده است. 

گروسی گفت: اگر جامعه بین‌المللی نتواند از طریق ما یعنی از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتواند بفهمد که آنها چه تعداد سانتریفیوژ دارند و یا ظرفیت [غنی‌سازی] آنها چقدر است... چیزی که در دست داریم تصویر بسیار مبهمی است. شما توهم در دست داشتن یک تصویر واقعی را خواهید داشت، در حالی که آن تصویر واقعی نیست. به همین دلیل است که این مسئله اینقدر مهم است.  

گروسی در ادامه در اظهارنظری ناهمخوان با دستورکار آژانس اتمی مدعی شد که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بعد از خروج آمریکا از برجام به معنای آن است که لازم است در توافق اولیه تغییراتی ایجاد شود. 

او گفت: واقعیت این است که ما با ایران بسیار متفاوتی طرفیم. ۲۰۲۲ آنقدر از ۲۰۱۵ متفاوت است که لازم است تغییراتی ایجاد شود تا این واقعیت‌های جدید را به گونه‌ای جدید در نظر بگیرد که بازرسان ما بتوانند از هر آنچه که کشورها در میز سیاسی بر سر آن توافق می‌کنند بازرسی به عمل بیاورند.

رافائل گروسی در ادامه با بیان اتهامات اثبات‌نشده مدعی شد که هیچ‌ کشوری غیر از کشورهایی که دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای هستند اقدام به غنی‌سازی اورانیوم تا سطوحی که ایران انجام می‌دهد، بکنند. 

او گفت: غیر از کشورهایی که سلاح هسته‌ای می‌سازند هیچ کشورش تا این سطح غنی‌سازی نمی‌کند. بارها گفته‌ام این به معنای آن نیست که ایران دارای سلاح هسته ای است، اما معنایش این است که این سطح از غنی‌سازی سطحی است که به راستی‌آزمایی‌های شدید نیاز دارد.

 



  • نویسنده :
  • منبع :