19 دی: رهبران شورای همکاری خلیج فارس سه‌شنبه شب در بیانیه پایانی خود بر جلوگیری از درگیری‌های منطقه‌ای و بین المللی تاکید کردند و خواستار مشارکت این کشورها در مذاکره با جمهوری اسلامی ایران شدند.
به گزارش شبکه خبری "اسکای نیوز" عربی، در این بیانیه که آن را «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، قرائت کرد، ابراز امیدوار شده است که دولت جدید ایران نقش مثبتی در کاهش تنش و اعتمادسازی با این شورا داشته باشد. 
شورای در این بیانیه ابراز امیدواری کرد که برنامه موشکی ایران حل و فصل و اصل حسن همجواری رعایت شود.
همچنین بر اهمیت هماهنگی مواضع کشورهای عضو برای حفظ منافع جمعی و اتحاد میان اعضا تأکید شده است.
شورای همکاری خلیج فارس که عربستان و امارات عضو این شورا و همچنین ائتلاف نظامی علیه یمن هستند، بدون اشاره به حملات بی امان این کشورها به یمن، مخالفت خود را با حملات انصارالله به ریاض اعلام کردند.
این شورای در بیانیه خود با تکرار ادعای خود افزود: ادامه حملات حوثی‌ها امنیت منطقه را تهدید می کند.
در ادامه این بیانیه بر افزایش تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع مالی تروریست‌ها تأکید شده است.
در این بیانیه تأکید شد که امنیت کل کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به مثابه یک کشور واحد است و همچنین بر احترام به اصل حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی کشورها تأکید شده است.
در بیانیه مذکور همچنین بر اهمیت پیگیری چشم انداز اقتصادی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری میان کشورهای عضو و ادامه تلاش برای تحقق اتحاد اقتصادی این کشور تأکید شده است.
در این بیانیه همچنین بر اجرای ابتکار عمل مربوط به تغییرات آب و هوایی تأکید شده است.
این بیانیه بار دیگر با دخالت در امور داخلی لبنان از این کشور خواست تا اصلاحات خواسته شده را اجرا کند و سلاح تنها در اختیار دولت باشد.
ادعای شورای همکاری خلیج فارس درحالی بیان می‌شود که ساعاتی پیش شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در پاسخ به این درخواست اعلام کرد: گروهی که مخالف سلاح مقاومت است، هیچ مشکلی با این ندارد که لبنان اشغال شود همچنان که مشکلی با برقراری رابطه با اسرائیل ندارد. اما ما با این مسأله مشکل داریم، به همین خاطر است که موضع خود را برای مقابله با دشمن اعلام می کنیم.
در ادامه بیانیه مذکور همچنین بر ضرورت حاکمیت و یکپارچگی عراق تأکید شده است.
کشورهای شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر اهمیت شراکت راهبردی با کشور مغرب و برنامه اقدام مشترک تأکید کردند.
چهل و دومین دور اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس امروز سه‌شنبه در ریاض برگزار شد.
از غایبان بزرگ این اجلاس، امیر کویت و سلطان عمان بودند.
«مشعل الأحمد الجابر» ولیعهد کویت ریاست هیأت کویتی در این اجلاس را بر عهده داشت و «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست وزیر عمان هم به نمایندگی از هیثم بن طارق در این اجلاس حضور داشت.

  • نویسنده :
  • منبع :