19 دی: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از کاهش ردیفهای بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در این لایحه برای افزایش حقوق کارمندان اقدامات خوبی انجام گرفته و بودجه این بخش متناسب با واقعیت‌ها دیده شده است.
جعفر قادری روز پنج شنبه در گفت و گو با  ایرنا درباره جهت‌گیری کلی بودجه ۱۴۰۱ گفت: شاخص‌های کلان بودجه ۱۴۰۱، رشد اقتصادی ۸ درصدی را جهت‌گیری و حذف استقراض از بانک مرکزی، کاهش نرخ تورم، کمک به توسعه فرصت‌های شغلی را هم مورد هدفگذاری قرار داده است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی همچنین، واگذاری فعالیت‌ها، احداث نیروگاه‌های اتمی، نیروگاه‌های حرارتی و احداث پالایشگاه، توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای، توسعه خطوط ریلی، توسعه بنادر و کارهای زیرساختی را از جهت‌گیری‌های کلی لایحه بودجه ۱۴۰۱ برشمرد.
قادری درباره افزایش حقوق‌ کارمندان گفت:‌ به‌نظر می‌رسد در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به این موضوع هم اقدام خوبی انجام گرفته و بودجه این بخش متناسب با واقعیت‌ها دیده شده است چراکه دولت افزایش حقوق کارمندان دولت را به صورت پلکانی دنبال می‌کند.
وی بیان کرد: البته ممکن است بودجه ۱۴۰۱ در جاهایی برخی انتظارات و خواسته‌ها را برآورده نکند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره وضعیت صندوق‌های بازنشستگی کشور گفت: دولت به موضوع صندوق‌های بازنشستگی هم در بودجه ۱۴۰۱ توجه کرده در صورتی که می‌توانست نسبت به ورشکستگی این صندوق‌ها از خود سلب مسئولیت کند.
وی گفت: ممکن است عده‌ای ناراحت شوند اما واقعیت این است که مسیری که صندوق‌های بازنشستگی دنبال می‌کند به ورشکستگی این صندوق‌ها منجر می شود اما دولت خیلی به‌جا در حق صندوق‌های بازنشستگی ایثار کرده است.
قادری درباره مزیت‌ها و تفاوت‌های بودجه ۱۴۰۱ در مقایسه با بودجه سال گذشته گفت: دولت در بودجه ۱۴۰۱ اختیارات ویژه‌ای به استان‌ها داده است. همچنین در جهت تمرکززدایی حرکت کرده و سعی کرده ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند.
وی ادامه داد: علاوه بر این دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای وزارتخانه‌ها هم اختیاراتی درنظر گرفته و تلاش کرده کدها و ردیف‌های بودجه‌ای را کاهش دهد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، تعامل با کشورهای همسایه و بحث تهاتر نفت را هم از مزیت‌های بودجه ۱۴۰۱ توصیف کرد.
قادری درباره کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های دولت اظهار کرد: کاهش ۱۵ درصدی هزینه‌های دولت مربوط به هزینه‌های جاری دستگاه‌ها است که به لحاظ ساختارهای موجود باید کاهش پیدا کنند.
 
  • نویسنده :
  • منبع :