19 دی: رئیس اداره محیط زیست شهرستان محمودآباد ضمن رد شایعه سر بریدن قوها در سرخ رود از مردم خواست، اخبار صحیح را از منابع خبری معتبر دریافت کنند.
اخیراً تصاویری در فضای مجازی با عنوان سر بریدن و کشتار وحشیانه قوهای مهاجر در مازندران پخش شد که این تصاویر متاثرکننده, با اعتراض و مطالبه‌گری مردم و دوستداران محیط زیست در جهت شفاف سازی و پیگیری ماجرا از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مازندران همراه شد.
علی محمد دعاگو, رئیس اداره محیط زیست شهرستان محمودآباد درباره شایعات و تصاویر پخش شده در فضای مجازی توضیح داد: شکار شدن قوهای مهاجر و سر بریدن آن‌ها شایعه است و خوشبختانه تاکنون هیچگونه شکار یا تیراندازی در محدوده‌ای که این قوها ساکن هستند رخ نداده است.
وی افزود: در تاریخ بیستم آبان‌ماه سال جاری با ورود اولین دسته از قوهای مهاجر به تالاب سرخرود، به منظور تشدید مراقبت‌ها و جلوگیری از شکار قوهای مهاجر کانکس محیط‌بانی در کنار تالاب نصب و محیط‌بانان به صورت شبانه‌روزی در آن مستقر شدند و بر اساس آخرین سرشماری در روز چهارشنبه 24 آذرماه 1400 انجام دادیم, تعداد قوهای مهاجر در مجموع سه دامگاه و تالاب سرخرود به 550 بال رسیده است.
سازمان محیط زیست , شکار ,
رئیس اداره محیط زیست شهرستان محمودآباد گفت: با توجه به افزایش مهاجرت پرندگان به منطقه و کمبود غذا، قوها برای تغذیه به آببندان‌های دیگر پرواز کرده و احتمال شکار و یا زنده گیری آنان وجود دارد که در چند روز گذشته یکی از افرادی که اقدام به صید قوها کرده بود دستگیر و به دادگاه معرفی شد.
وی با اشاره به دستگیری یکی دیگر از متخلفین سابقه‌دار در شهرستان فریدون‌کنار که 24 بال قوی فریادکش را زنده‌گیری و به قصد فروش در منزل شخصی‌اش نگهداری می‌کرد، افزود: متاسفانه برخی افراد فرصت طلب و سودجو که با برخورد قانونی محیط بانان مواجه می‌شوند، در صدد تشویش اذهان عمومی برآمده و با اظهارات نادرست و نسنجیده، تلاش شبانه روزی محیط‌بانان را نادیده می‌گیرند.
دعاگو در پایان از همه مردم و تشکل‌های زیست محیطی خواست در حفاظت از پرندگان مهاجر، به خصوص قوهای مهاجر در تالاب سرخرود، با اداره حفاظت محیط زیست محمودآباد همکاری کنند تا بتوانیم میزبان خوبی برای پرندگان مهاجر باشیم.

  • نویسنده :
  • منبع : تسنیم