19 دی: مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات ایران به افغانستان از طریق مهاجران انجام می‌شود که با شناخت بازار در این راستا به تجار کشور کمک می‌کنند.
«میرابوطالب بدری» امروز (شنبه) در نشست بررسی ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری مهاجران در توسعه روابط با همسایگان در اتاق تهران اظهار داشت: مطالعات سال‌های اخیر ایتالیا نشان می‌دهد ۲.۴ میلیون مهاجر در این کشور ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی را ایجاد کرده‌اند که معادل ۱۳۰ میلیارد دلار بوده است؛ با تکیه بر همین ارقام ایتالیا هفدهمین قدرت اقتصادی جهان است.
وی با بیان اینکه در کشور به مهاجران غیرماهر و متخصص نیاز داریم، تصریح‌کرد: مطالعات نشان می‌دهد مهاجران در ۱۰ کشور در حال توسعه تاثیری بر اشتغال نداشته اند، زیرا این نیروی کار بخش از مشاغل را برعهده می گیرد که نیروی کار محلی از انجام آن سر باز می‌زند.
مدیرکل دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه تجارت خاطرنشان‌کرد: در سازمان توسعه تجارت جلساتی با مهاجران برگزار شد تا با توجه به شناخت آنان از بازار مبدا، به توسعه صادرات کشور کمک‌رسانی شود و بر همین اساس ۳۰ تا ۴۰ درصد صادرات به افغانستان از طریق مهاجران بوده است.
وی بیان‌داشت:‌ مهاجران نقش بزرگی در صادرات غیرنفتی دارند که با توجه به رشد ۷۰ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در افق ۱۴۰۴، تکیه برای صادرات به همسایگان بر دوش مهاجران است که کار شناسایی آنان آغاز شده است.
۴ میلیون مهاجر در ایران زندگی می‌کنند
همچنین در این نشست «بهمن عشقی» دبیر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران خاطرنشان‌کرد: بعد از جنگ تحمیلی بخش زیادی از بازسازی کشور بر دوش مهاجران بود؛ کار بزرگی که بدون کمک مهاجران افغان به نتیجه نمی‌رسید.
وی با بیان اینکه مهاجرت را از دو وجه انسانی- اجتماعی و اقتصادی می‌توان بررسی کرد، گفت: ایران روی یک گسل جغرافیایی سیاسی پرخطری قرار دارد که در ۲ قرن اخیر مرتب در حال لرزش و تکان بوده است، به همین دلیل ایران به عنوان یک کشور باثبات با رشد مهاجرت مواجه شده است.
عشقی با بیان اینکه بر اساس آمارها چهار میلیون مهاجر در ایران زندگی می ‌کنند، تاکید کرد: ایران با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، اما ۲ درصد از مهاجران جهان در خود جای داده که نزدیکی فرهنگی هضم اجتماعی آن را آسان‌تر کرده است.
وی تاکید کرد: با هر ۱۰ درصد افزایش مهاجرت در جهان، 1.5 درصد تجارت جهانی رشد پیدا می‌کند که با توجه به اینکه عراق و افغانستان امروز از بزرگترین مقاصد صادراتی ایران هستند که حتی اگر ما برنامه خاصی را در نظر نگیریم به‌طور طبیعی کالاهای ایرانی را به این کشورها می‌برند، بنابراین مهاجرت برای ایران یک فرصت است.
عشقی ابراز امیدواری کرد روزی ملت‌ها در کنار هم در خاورمیانه با صلح زندگی کرده و اگر مهاجرتی انجام می‌شود از سر اجبار نباشد. 


  • نویسنده :
  • منبع :