19 دی: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های چالوس و کلاردشت از شناسایی لاشه ۵۰ راس نشخوارکنندگان حیات وحش در عرصه‌های طبیعی کلاردشت بویژه ارتفاعات علم کوه خبرداد.
سید اصغر مطهری روز شنبه به ایرنا گفت: این لاشه ها پس از گزارش اخیر کوهنوردانی که به قله علم کوه و تخت سلیمان صعود کردند، پیدا شده است.
وی توضیح داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست پس از اطلاع از این موضوع از دو روز پیش به منطقه اعزام شدند و مشغول جمع آوری لاشه هایی هستند که با ذوب شدن برف قابلیت دسترسی یافته اند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان‌های چالوس و کلاردشت شمار لاشه های شناسایی شده نشخوار کننده حیات وحش در این منطقه را از زمان شیوع بیماری طاعون تاکنون دستکم ۱۷۰ راس اعلام و پیش بینی کرد: احتمال دارد به خاطر وجود تعداد زیادی از لاشه ها در نقاط سخت گذر مانند صخره ها، دره ها و حتی پنهان شدن در برف قابل مشاهده و شناسایی نباشند.  
وی با اظهار این که راه درمانی برای بیماری طاعون این گروه از حیات وحش وجود ندارد، گفت: افزایش پایش و رصد وضعیت گونه های جانوری بخصوص علفخواران وحشی در منطقه، اعزام دامپزشک، بازدید مشترک از منطقه با دامپزشکی، قرنطینه کردن محدوده، کنترل تردد و پیگیری واکسیناسیون دام های اهلی از طریق دامپزشکی، جمع آوری و امحاء بهداشتی لاشه ها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، تداوم ضد عفونی آبشخورها و استمرار فعالیت ها تا مهار بیماری از اقدامات کنترلی و مقابله با این بیماری محسوب می شود که در حال انجام است.
مطهری یکی از موانع کنترل و مهار بیماری طاعوت نشخوارکنندگان کوچک در منطقه را عدم رعایت مصوبات شورای عالی مدیریت بحران شهرستان اعلام کرد و توضیح داد: متاسفانه با وجود منع ورود و تردد گردشگران به عرصه های طبیعی منطقه مخصوصا عرصه های طبیعی کلاردشت و نیز مرزن آباد چالوس، گزارش های ماموران ما نشان می دهد که عده زیادی از گردشگران، افراد طبیعت گرد و کوهنورد در این مناطق تردد دارند.
وی هشدار داد که تردد در مناطقی که بیماری طاعون شیوع دارد و دارای پوشش گیاهی است سبب می شود تا لباس تردد کنندگان آلوده شده و این آلودگی به مناطق دیگر برسد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان های چالوس و کلاردشت هشدار داد درصورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی روز به روز آمار تلفات نشخوار کنندگان حیات وحش در این منطقه افزایش پیدا خواهد کرد.   
شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای نخستین بار ۱۷ مهر ماه جاری با مشاهده تعدادی لاشه از گونه کل و بز وحشی در منطقه شکار ممنوع طالقان استان البرز که هم مرز با مازندران است رسانه ای شد و سپس به مازندران رسید.

  • نویسنده :
  • منبع :