19 دی: نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری های اسلامی خاطرنشان کرد: این سازمان همواره به مسائل افغانستان توجه داشته اما اگر پاکستان یا طالبان به دنبال به رسمیت شناختن طالبان از برگزاری این اجلاس بوده باشند بعید است چنین موضوعی اتفاق بیافتد.
صباح زنگنه در گفت و گو با ایسنا درباره نتایج نشست وزیران خارجه سازمان همکاری های اسلامی در اسلام آباد درباره تحولات افغانستان گفت: سازمان همکاری اسلامی در اکثر دوره ها نسبت به مساله افغانستان توجه داشته و طی ۴۰ سال اخیر که تحت اشغال اتحاد جماهیر شوروی بود یا درگیر جنگ های داخلی بین احزاب و گروه های افغان بود این مسائل مورد توجه سازمان همکاری اسلامی بود، در واقع همواره بحث افعانستان در جلسات مورد پیگیری قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: اکنون نیز که آمریکا ظاهرا از افغانستان خارج شده همچنان بحران های بعد از خروج گریبان گیر افغانستان است، البته کشورهای همسایه تحت تاثیر این تحولات قرار می گیرند از جمله پاکستان، ایران، تاجیکستان و ازبکستان که همه این کشورها به نوعی از این تحولات متاثر می شوند.
این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: البته جلسات سازمان همکاری های اسلامی معمولا به صدور بیانیه ختم می شود و اگر قطعنامه ای هم باشد الزام آور نخواهد بود اما می تواند به فهم و درک مشترک کمک کند و همچنین دیدگاه های سایر کشورها و یا آنهایی که عضو ناظر هستند نیز شنیده شود.
نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری های اسلامی با طرح این پرسش که آیا این اجلاس می تواند به رسیدگی به مسائل انسان دوستانه افغانستان منجر شود یا خیر؟ گفت: به نظر می رسد مهمترین موضوع این باشد که اگر مقامات پاکستانی یا گروه طالبان به دنبال این هستند که از این اجلاس برای شناساندن رسمی طالبان استفاده کنند، بعید است زیرا پاکستان تحت تاثیر موجی از ابهامات قرار خواهد گرفت و مشکلات خاص خود را خواهد داشت و ممکن است طالبان پاکستان دست به اقداماتی بزنند.

  • نویسنده :
  • منبع :