19 دی: دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی گفت: مرحله پیش بالینی واکسن «mRNA» ایرانی کرونا طی شده است و این واکسن در آستانه ورود به مرحله کارآزمایی بالینی قرار دارد.
دکتر احسان شمسی کوشکی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: این واکسن تکنولوژی مشابه واکسن فایزر دارد و احتمالا در چند هفته آینده کارآزمایی بالینی آن آغاز می شود.
وی ادامه داد: ساخت واکسن «mRNA» کرونا در کشور توسط یک شرکت دانش بنیان در حال انجام است که امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه مطلوب برسد.
دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود تعداد زیادی از تولیدکنندگان واکسن کرونا لزومی برای ساخت واکسن جدید وجود دارد، گفت: توسعه این پلتفرم در کشور به لحاظ بهره مندی از فناوری های نوین، کاملا منطقی و ضروری است. به همین منظور باید در این زمینه نیز تحقیقات صورت گیرد.
شمسی کوشکی اظهار داشت: از این پلتفرم می توان برای ساخت سایر واکسن ها و مقابله با سویه های جدید کرونا نیز استفاده کرد.
دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی افزود: واکسن «mRNA» کرونا یک تکنولوژی پیشرفته است که توسعه آن در کشور خیلی مهم است و برای تحول در صنعت واکسن سازی به ما کمک اساسی می کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان جدید هم می توانند وارد این عرصه شوند، گفت: با توجه به اینکه اطمینانی از وضعیت آینده بیماری کرونا نداریم، اگر تولیدکنندگان جدید واکسن کرونا تمایل به ورود به این عرصه داشته باشند، با طی کردن مسیر استاندارد می توانند اقدام به ساخت این واکسن کنند.
شمسی کوشکی توضیح داد: سازمان غذا و دارو استدلال های تولیدکنندگان را می شنود و در صورت پذیرش استدلال ها، آنها می توانند وارد این عرصه شوند.
وی افزود: از بهره گیری از فناوری های پیشرفته برای ساخت واکسن استقبال می کنیم. در واقع عرصه ساخت واکسن بر روی ایده های نوین و پیشرفته، بسته نیست.
دبیر کمیته کشوری اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی یادآور شد: استفاده از تکنولوژی های جدید مانند این محصول فناورانه در کشور یک افتخار است و تولیدکنندگان ما در این مسیر قرار گرفته اند.
واکسن mRNA ساختارهای ژنتیکی را به سلول های بدن تحویل می‌ دهد تا خودشان پروتئین های ویروسی یا باکتریایی بسازند. سیستم ایمنی بدن به اینها پاسخ می‌ دهد و ایمنی ایجاد می‌ کند.
واکسن های mRNA خواص ایمونولوژی مورد نظر را با وضعیت امنیتی عالی و انعطاف پذیری دیده نشده از واکسن های ژنتیکی ترکیب می‌کند. بر اساس بیان پروتئین در مکان خود، واکسن mRNA قادر به گنجاندن یک پاسخ ایمنی متعادل شامل هر دو ایمنی سلولی و مزاجی هستند.
RNA ذاتا حاملی ایمن است چون به صورت حداقلی و فقط حامل اطلاعاتی است که با ژنوم تداخل ندارد. از آنجا که هر پروتئین را می‌توان بدون نیاز به تنظیم فرایند تولید بیان کرد، واکسن mRNA نیز حداکثر انعطاف پذیری را با توجه به توسعه دارد.

  • نویسنده :
  • منبع :