19 دی: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت ارز حاصل از فروش نفت را به بانک ملی اختصاص می‌دهد، بانک ملی هم با عرضه این ارز، ریال موجود در بازار را جمع آوری کرده و مخارج دولت را تامین می‌کند.
جعفر قادری در گفت و گو با ایرنا در خصوص نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: تمرکز زدایی، اعطای اختیارات به استانداران و پاسخگو کردن وزرا و استانداران در قبال اقداماتشان از نقاط قوت لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.
نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه تعداد ردیف‌های بودجه‌ای در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاهش یافته است، گفت: در بودجه ۱۴۰۱ دولت برای جبران کسری بودجه استقراض از بانک مرکزی ندارد و همین امر موجب کاهش تورم خواهد شد.
وی مشارکت بخش غیردولتی در اجرای پروژه‌ها را از دیگر نقاط قوت بودجه ۱۴۰۱ خواند و اظهار داشت: دولت برای احداث یکهزار مگاوات نیروگاه اتمی و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی هدف گذاری کرده است که این پروژه‌ها را با مشارکت بخش‌های غیردولتی انجام خواهد داد. جلب مشارکت بخش خصوصی برای اجرای این پروژه‌ها از نقاط قوت بودجه برای ایجاد حرکت اقتصادی است.
قادری تاکید کرد: دولت در بودجه لایحه بودجه ۱۴۰۱ بخشی از کسری بودجه خود را از طریق انتشار اوراق مشارکت تامین کرده و به نوعی از مرم قرض گرفته است، که این اقدام آثار تورمی ندارد و پایه پولی را افزایش نخواهد داد، در حالی که دولت گذشته با استقراض از بانک مرکزی و افزایش پایه پولی کسری بودجه خود را جبران می کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: دولت در بودجه ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی مهم و دقیقی برای درآمدهای حاصل از فروش نفت دارد بر این اساس دولت درآمد حاصل از صادرات نفت را به جای اینکه به بانک مرکزی بدهد، به بانک ملی اختصاص خواهد داد.
وی در توضیح این مطلب گفت: پیش از این دولت درآمد حاصل از فروش نفت را به بانک مرکزی می‌داد بانک مرکزی هم دارایی‌های خارجی خود را افزایش داده، ریال چاپ می‌کرد و در اختیار دولت قرار می‌داد، این اقدام افزایش پایه پولی و تورم را در پی داشت.
 قادری اضافه کرد: دولت سیزدهم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصمیم گرفته است که درآمد حاصل از فروش نفت را به بانک ملی اختصاص دهد. علاوه بر این مقرر شده است، بانک ملی ارز حصل از فروش نفت را به مردم عرضه کند و از این طریق ریال موجود در بازار را جمع آوری کرده و مخارج دولت را از این طریق تامین کند. این راهکار موجب افزایش تورم نخواهد شد.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ،تبصره ۱۹ قانون بودجه ۱۳۹۹ احیا شده است، گفت: دولت با احیای این تبصره، امکان خوبی برای مشارکت مردم و بخش غیردولتی در اجرای پروژه‌های آزادراهی و جاده‌های اصلی فراهم کرده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین معافیت ورود و خروج دارایی از صندوق پروژه‌ها و معافیت مالیاتی این صندوق‌ها را اقدام مهمی برای تحرک بخشی پروژه‌های عمرانی در استان‌ها عنوان کرد و گفت: در بودجه ۱۴۰۱ دولت امکان تهاتر نفت را فراهم کرده که اقدام مهمی است اما دولت باید در بخش‌های بیشتری امکان تهاتر را فراهم کند.
وی با اشاره به تلاش دولت برای ایجاد شفافیت در بودجه ۱۴۰۱ اظهار داشت: دولت گام‌های مهمی برای شفاف شدن بودجه ۱۴۰۱ برداشته است اما برخی تبصره‌های لایحه ابهاماتی دارد که باید برطرف شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در توضیح این مطلب گفت: دولت در بودجه ۱۴۰۱ توزیع عوارض حاصل از مالیات بر ارزش افزوده را به وزارت کشور واگذار کرده است. این در حالی است که در قانون ارزش افزوده سهم استان‌ها از درآمدهای حاصل از ارزش افزوده مشخص شده است علاوه بر این در لایحه بودجه اختیار توزیع قیر به سازمان برنامه و بودجه واگذار شده در حالی که اختیارات سازمان‌ها در این حوزه نیز در قانون مشخص شده است.
قادری افزود: فروش دارایی‌های دولت در بودجه ۱۴۰۱ به استان‌ها واگذار شده این امر برای مولد سازی دارایی‌های دولت انگیزه ایجاد می‌کند و اقدامی هوشمندانه و ارزشمند است.
وی حذف سهم ۵۰ درصدی دولت برای تامین بودجه حمل و نقل ریلی را نقطه ضعف بودجه ۱۴۰۱ عنوان کرد و گفت: پیش از این دولت ۵۰ درصد هزینه‌های حمل و نقل ریلی و مترو را تامین می‌کرد اما در بودجه ۱۴۰۱ مقرر شده است که شهرداری‌ها راسا این بودجه را تامین کنند که این بزرگترین نقص بودجه است.

  • نویسنده :
  • منبع :