19 دی: دبیر کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا، با بیان اینکه در حال حاضر می‌توان گفت که اُمیکرون در کشور در گردش است، گفت: با این حال اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و واکسن تزریق کنند، می‌توان تا حدود زیادی جلوی غلبه ویروس اُمیکرون را گرفت؛ در غیر این صورت ممکن است در چند هفته آینده با پیک جدیدی با اُمیکرون مواجه باشیم.

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نگرانی‌ها از ترکیب ویروس دلتا با اُمیکرون و بروز سویه‌ای به‌نام دلمیکرون، گفت: اکنون معتقدیم که باتوجه به اینکه هنوز مستندی از کشورهای مختلف دنیا مبنی بر وجود چنین سویه‌ای نداریم، فعلا نیاز نیست که نگران این موضوع باشیم. هنوز این موضوع تئوری است. البته باید همه موارد را در نظر بگیریم، اما مردم فعلا نگرانی درباره این ابر سویه نداشته باشند. 

وی افزود: یکی دو کشور هم اعلام کردند که چنین سویه‌ای را داریم، اما هنوز در مجامع علمی و جهانی این موضوع مورد تایید قرار نگرفته و هنوز شناسایی چنین سویه‌ای را به صورت رسمی در کشورمان نداشتیم و در کشورهای دیگر هم آن را مطرح نکردند. 

گردش اُمیکرون در کشور

جماعتی با بیان اینکه در حال حاضر می‌توان گفت که سویه اُمیکرون در کشور در گردش است، گفت: البته هنوز الگویی برای انتشار آن متصور نیستیم و پراکندگی این سویه در استان‌های مختلف وجود دارد. باید دید که ویروس به چه صورت پیش می‌رود. با این حال اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و واکسن تزریق کنند، می‌توان تا حدود زیادی جلوی غلبه ویروس اُمیکرون را گرفت. در غیر این صورت ممکن است در چند هفته آینده با پیک جدیدی با اُمیکرون مواجه باشیم. 

پیک تزریق دز سوم در کشور

جماعتی درباره وضعیت تزریق دز سوم واکسن کرونا در کشور، گفت: اکنون روند واکسیناسیون در کشور نسبت به قبل از ورود اُمیکرون بهتر شده و خوب است. باتوجه به اینکه مردم دز دوم را تزریق می‌کردند، درصد واکسینه شده‌ها رو به کاهش بود، اما بعد از ورود اُمیکرون و نیاز به تزریق دز سوم واکسن، مجددا شاهد پیکی از تزریق واکسن بودیم. 

واکسیناسیون ۵ تا ۱۲ ساله‌ها در انتظار تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا

جماعتی درباره وضعیت تزریق واکسن کرونا به زیر ۱۲ ساله‌ها گفت: پیگیر این موضوع هستیم و پیشنهاد آن به ستاد ملی ارائه شده و ستاد ملی باید این موضوع را تصویب کند. اکنون کمیته ملی واکسن پیشنهاد انجام واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ سال را مصوب کرده و ارائه داده است و باید دید تصمیم ستاد چه می‌شود. 

وی گفت: باید توجه کرد که بسیاری از کشورها واکسیناسیون این سنین علیه کرونا را انجام دادند. به طوری که در چین از سه سالگی و در آمریکا از ۵ سال به بالا را واکسینه کردند. باتوجه به اُمیکرون به نظر می‌رسد که باید توجه بیشتری به واکسیناسیون در این گروه سنی شود. 

توصیه‌های ضدکرونایی برای امتحانات حضوری

جماعتی درباره توصیه‌های لازم برای مدارس و دانش‌آموزان با توجه به برگزاری امتحانات به صورت حضوری، گفت: باید پروتکل‌های بهداشتی را به صورت کامل رعایت کنند؛ یعنی تعداد افراد کم در فضای بزرگ و حتما فضاهای با تهویه مناسب باشد، فاصله بین دانش‌آموزان حداقل یک متر یا بیشتر باشد و حتما ماسک بزنند. در عین حال دانش‌آموزان از ماسک‌هایی استفاده کنند که خوب بر روی صورت‌شان قرار گیرد و مناسب باشد. زیرا عمدتا شاهدیم که ماسک‌های بچه‌ها بزرگتر از صورتشان است و کامل و محکم پوشش ندارد. بنابراین حتما پیشنهاد می‌کنیم که از ماسک‌های محکم و مناسب برای صورت کودکان استفاده شود و مرتب دست‌هایشان را با آب و صابون شسته یا با محلول‌های حاوی الکل ۷۰ درصد شست‌وشو دهند.



  • نویسنده :
  • منبع :