19 دی: وزیر امور خارجه با اشاره به برگزاری نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست رئیس جمهور گفت: کارگروه قضایی ما با همکاری کمیسیون امنیت ملی موظف شدند حداکثر ظرف ۶۰ روز قانون جامع حمایت از ایرانیان را تدوین و برای طی مراحل قانونی ارائه دهند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در پی برگزاری نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، گفت: خیلی خوشحالم که نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. 

وزیر خارجه اضافه کرد: به جهت این‌که دولت سیزدم دولت عملگرا است در بررسی‌هایی که در چهار ماه گذشته داشتیم به این نتیجه رسیدیم که حضور برخی از وزرا و روسای سازمان‌ها و نهادهای ایرانی در ترکیب شورای عالی ایرانیان ضروری است و یکی از مصوبات ما اضافه شدن سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به ترکیب و ساختار شورای عالی ایرانیان خارج از کشور است که این به حل مشکلات ایرانیان در خارج از کشور و پیگیری‌های آنها کمک خواهد کرد. 

مقرر شد حداکثر ظرف ۶۰ روز قانون جامع حمایت از ایرانیان تدوین شود 

وی افزود: کارگروه قضایی ما با همکاری کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی موظف شدند حداکثر ظرف ۶۰ روز قانون جامع حمایت از ایرانیان را تدوین کنند و برای طی مراحل قانونی ارائه دهند این قانون  خیلی کمک می‌کند مشکلاتی که ایرانیان به لحاظ قانونی و حقوقی با آن مواجه هستند، تسهیل شود و تکلیف خود را نسبت به مسائلی که باید پیگیری کنند، بدانند. 

وزیر خارجه بیان کرد: توسعه و گسترش زبان فارسی از دیگر موضوعاتی بود که مورد توجه قرار گرفت. 

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که در ایران بنیاد سعدی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما و دستگاه‌هایی هستند که متولی این کار (توسعه و گسترش زبان فارسی) هستند، اظهار داشت: یکی از نگرانی‌های ما این است که نسل جدید ایرانیان در این حوزه با مشکلاتی مواجه می‌شود و حتی مجبور شدیم در ماه‌های اخیر سامانه‌های وزارت خارجه را برای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان دو زبانه کنیم، چون متاسفانه برخی از نسل جدید ایرانیان ما از نوشتن زبان فارسی دور شدند و این مشکلاتی را در این رابطه ایجاد کرده است.

تعیین تکلیف ایرانیان دوتابعیتی 

امیرعبداللهیان یکی از موضوعاتی که در قانون جامع حمایت از ایرانیان به آن پرداخته خواهد شد، تعیین تکلیف وضعیت ایرانیان دوتابعیتی برشمرد و افزود: در قانون موجود ما موانعی در این رابطه وجود دارد و از جمله موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفت و امیدوار هستیم در ادامه جلسه امروز بتوانیم به آن توجه کنیم دو مسئله است. یکی مسئله صدور کارت ملی برای ایرانیانی است که به سن ۱۵ سال رسیدند. همکاران من این سازوکار را در وزارت خارجه فراهم کردند و طی روزهای آینده به سرعت به دریافت اطلاعات ایرانیان با روش‌های جدید شروع می‌کنیم، بدون اینکه برای گرفتن کارت ملی به زحمت بیفتند؛ چون برای معاملات و کارهای بانکی به این کارت نیاز دارند. 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: از ساعت هشت صبح امروز (چهارشنبه) در سامانه میخک وزارت امور خارجه یک محیطی را قرار دادیم به عنوان پرسمان تردد که اگر برای ایرانیان خارج از کشور سخت نباشد، می‌توانند با کمترین اطلاعاتی که به ما می‌دهند بپرسند که آیا می‌توانند به راحتی بعد از ورود به ایران از کشور خارج شوند یا نه و حداکثر ظرف ۱۰ روز به آنها پاسخ می‌دهیم و وزارت امور خارجه تضمین می‌کند که ایرانیان به راحتی بتوانند به سرزمین مادری خود سفر کنند؛ نه یک بار بلکه ده‌ها بار در سال بتوانند این سفر را تکرار کنند. 


  • نویسنده :
  • منبع :