19 دی: آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر سیمرغ از سوی جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.
رسانه های بین المللی به نقل از یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش دادند که واشنگتن از پرتاب ماهواره بر  ایران به فضا  ابراز نگرانی اما اعلام کرد که به مذاکرات وین متعهد و پایبند است.
تارنمای آمریکایی هیل گزارش داد که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تداوم هراس های واشنگتن از پیشرفت های ایران مدعی شد آمریکا نگران توسعه موشک های مورد استفاده در پرتاب های فضایی ایران است.
بر اساس این گزارش، این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تداوم هراس کشورش از پیشرفت های برنامه صلح آمیز هسته ای ایران در پی نقض برجام از سوی واشنگتن و نیز پیشرفت های برنامه دفاعی بازدارندگی ایران، با ارتباط دادن موضوع پرتاب  ماهواره بر سیمرغ به این موضوعات مدعی شد که این پرتاب ها خطر جدی توسعه برنامه موشک بالستیک تهران را به دنبال دارد و از این موشک ها می توان در آینده برای حمل کلاهک هسته ای استفاده کرد.
این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تداوم اتهام افکنی های واشنگتن مدعی شد که برنامه فضایی ایران که تهران آن را غیرنظامی توصیف می‌کند، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است که از ایران می‌خواهد فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک با طراحی حمل سلاح‌های هسته‌ای، از جمله پرتاب‌هایی  را که از فناوری موشک های بالستیک استفاده می کنند، متوقف کند.
این مقام آمریکایی مدعی شد آمریکا به استفاده از تمام ابزارهای منع اشاعه خود برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه های موشکی ایران ادامه می دهد و از دیگر کشورها می خواهد برای رسیدگی به فعالیت های توسعه موشکی ایران گام بردارند.
این اتهام پراکنی های مقام آمریکایی در حالی است که مجید تخت روانچی سفیر و نماینده ایران در سازمان ملل ۲۴ آذر ماه در نشست شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: ما بار دیگر قویاً هرگونه تلاش برای ارائه تفسیر دلخواه و تحریف شده از بند ۳ ضمیمه (ب) قطعنامه ۲۲۳۱ را با هدف ارتباط دادن آن به پرتاب موشک بالستیک و ماهواره برها توسط جمهوری اسلامی ایران را رد می‌کنیم.
سفیر ایران در سازمان ملل اظهار داشت: طبق دلایل فنی و حقوقی مفصلی که ما در نامه‌های متعدد خود به رئیس شورای امنیت ارائه کرده‌ایم، پرتاب موشک‌های بالستیک و ماهواره‌برها کاملاً خارج از حیطه شمول قطعنامه ۲۲۳۱ است.
تخت روانچی تاکید کرد: تحت حقوق بین الملل، برخورداری از برنامه موشکی متعارف یک حق ذاتی است که تحت قطعنامه ۲۲۳۱ نیز به هیچ وجه منع یا محدود نشده است. ما به فعالیتهای خود در زمینه موشکهای بالستیک و ماهواره‌برها که هر دو برای تأمین امنیت و منافع اجتماعی ـ اقتصادی ما ضروری هستند، ادامه خواهیم داد.
سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران روز پنجشنبه از پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر سیمرغ و حمل سه محموله تحقیقاتی خبر داد.
به گزارش روز پنجشنبه از معاونت فرهنگی و روابط عمومی وزارت دفاع، سید احمد حسینی اظهار داشت: پس از دستیابی کشور به توانمندی بومی فضایی و ایجاد قابلیت پرتاب ماهواره های کوچک با ماهواره برهای سفیر و قاصد، توسعه پرتاب گرهای با قابلیت بالاتر مد نظر شد و در همین راستا طراحی و توسعه پایگاه فضایی حضرت امام خمینی ( رحمه الله علیه) و ماهواره بر سیمرغ در برنامه صنعت فضایی کشور قرار گرفت.
وی درخصوص عملکرد ماهواره بر سیمرغ  گفت: در این پرتاب عملکرد اجزای پایگاه فضایی و عملکرد مراحل ماهواره بر به درستی انجام و در نهایت اهداف تحقیقاتی مد نظر از این پرتاب محقق شد.
سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در این مأموریت تحقیقاتی فضایی، برای نخستین بار ۳ محموله تحقیقاتی به صورت همزمان به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری و با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب و محقق شد.
حسینی با بیان اینکه در این پرتاب داده های تله متری از فرایند پرتاب به طور کامل احصا شد، افزود: با تطبیق داده ها و تطبیق عملکرد ها، برنامه ریزی لازم جهت پرتاب عملیاتی انجام می شود.
به گزارش ایرنا، دور هشتم مذاکرات که از روز دوشنبه ۶ دی‌ماه (۲۷ دسامبر) در وین آغازشده بود، بعد از ظهر روز پنجشنبه ۹ دی‌ماه (۳۰ دسامبر) به‌دلیل فرا رسیدن سال نو میلادی و تعطیلی خدمات هتل کوبورگ به‌طور موقت متوقف شد.
طی چند روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در سطح روسای هیات‌ها و کارشناسان گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای برگزار شد. هم زمان اعضای برجام بدون حضور ایران چندین جلسه با هیات آمریکایی که ریاست آن را رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برعهده دارد برگزار کردند.
دیپلمات‌های آمریکا به وین سفر کرده‌اند تا به صورت غیر مستقیم در روند گفت‌وگوها برای احیای توافقات سال ۹۴ شرکت کند. آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۸ به طور یکجانبه و غیرقانونی از برجام خارج شد و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران به اجرا گذاشت. دولت دموکرات جو بایدن که ازمنتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس  جمهور سابق امریکا از برجام است هنوز اقدام ملموسی را برای بازگشت این کشور به توافقات سال ۹۴ صورت نداده است.




  • نویسنده :
  • منبع : ایرنا