19 دی: آیت‌الله حسین نوری‌همدانی از مراجع تقلید با اشاره به ضرورت توجه بیشتر دولت به وضع معیشتی مردم گفت: گرانی‌ها و محرومیت‌هایی برای مردم وجود دارد که اولین کار دولت باید ساماندهی این وضعیت باشد.
وی روز جمعه در دیدار آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور با بیان اینکه همه مردم به دولت سیزدهم امیدوارند و منتظر گام‌های مثبت این دولت هستند، ادامه داد: دیرکرد یک نوع ربا و حرام است، اما در بانک‌ها اعمال می‌شود و از مردم اخذ می‌شود.
آیت الله نوری همدانی با تاکید بر نظارت بیشتر بر بانک‌ها و فعالیت‌های بنگاه های اقتصادی، تصریح کرد: در اسلام پول در برابر کار پرداخت می‌شود ولی در ربا، پول زایش پیدا می‌کند و پول در برابر پول پرداخت می‌شود که این اصلا مورد پذیرش اسلام نیست.
وی در بحث توجه به ساختار اقتصادی و بحث بانک ها و حذف دیرکرد و ربا افزود: ما مکرر نسبت به این موضوع در گذشته تذکر دادیم ولی عملی نشد.
آیت الله نوری همدانی بهرمندی از نخبگان باسابقه را در مسئولیت بسیار مهم دانسته و بیان داشت: همانطور که وضعیت اقتصادی اهمیت دارد، موضوع فرهنگی و امربه معروف و نهی ازمنکر و حفظ ارزشها؛ همانند حجاب و مسائل دینی و مذهبی هم مهم است که دولت محترم باید به آن توجه کند.
وی توسعه فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: در ساختار مملکت ما باید این فریضه واجب بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گیرد.
خدمت به مردم وظیفه اول دولت است
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش گفت: نامه حضرت علی «علیه السلام» به مالک اشتر که به عنوان یک منشور حکومتداری است باید مورد توجه مسئولان باشد که حضرت در این نامه به مالک اشتر به عنوان یک زمامدار توصیه می کند قلب خود را سرشار از محبت مردم قرار بده و مشکلات مردم را حل کن و بدان و آگاه باش ستون دین و سپر مقابل با دشمن این مردم هستند و این مردم یا برادر دینی هستند و یا هم نوع تو می باشند پس در مقابل آن شما مسئول هستید.
وی، خدمت به این مردم و بهبود وضعیت معیشتی آنها را وظیفه اول دولت دانست و افزود: مردم از نظر معیشت در تنگنا هستند و باید این مشکل حل شود و تنظیم و نظارت بر بازار مورد توجه قرار بگیرد.
وی با حمایت از سیاست خارجی و مذاکرات افزود: وضعیت افغانستان نگران کننده است و باید به این موضوع و وضع شیعیان خصوصاً توجه شود.
وی ادامه داد: من برای موفقیت شما وحل مشکلات مردم و حفظ این انقلاب و نظام و رهبری دعا می کنم.
درابتداء این دیدار آیت الله رییسی گزارشی از وضعیت داخلی کشور و مسائل خارجی بیان کرد.
آیت الله سید ابراهیم رییسی در دومین روز از سیزدهمین سفر استانی خود به شهر قم صبح امروز، با آیت الله نوری همدانی دیدار و گفت و گو کرد.

  • نویسنده :
  • منبع :