19 دی: نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش رقم یارانه‌ها، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را جبران نمی‌کند و دولت باید به مردم کالا با قیمت مناسب دهد.
محمدحسین فرهنگی در گفتگو با مهر، درباره سازوکار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: اگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جایگزین مناسبی داشته باشد، ایرادی ندارد.

وی بیان کرد: بنده معتقدم که دولت به جای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به مردم کالا با قیمت مناسب دهد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت باید سازوکاری را فراهم کند که کالاهای اساسی با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد. پول دادن به مردم و افزایش رقم یارانه‌ها، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را جبران نمی‌کند چرا که رشد تورم بیشتر از این پول و ارقامی است که در قالب یارانه به مردم داده می‌شود.

فرهنگی تاکید کرد: در صورتی که دولت کالای سهمیه‌ای در نظر گیرد و به مردم دهد، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام خوبی است اما اگر دولت چنین برنامه‌ای را در دستور کار نداشته باشد، نباید ارز ترجیحی حذف شود.

وی در تشریح نحوه تخصیص کالای سهمیه‌ای به مردم، اظهار داشت: در حال حاضر کارت‌های الکترونیک وجود دارد و می‌توان از این طریق کالاهای سهمیه‌ای را تعیین و در این کارت‌ها تعریف کرد تا مردم بتوانند به کالاهای اساسی دسترسی داشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره معایب ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: یکی از معایب اصلی ارز ۴۲۰۰ تومانی آن بود که این ارز به جیب دلالان می‌رفت اما یکی از محاسن ارز

ترجیحی آن است که قیمت کالاها به ویژه کالاهای اساسی را در حد قابل قبولی نگه می‌دارد و باعث می‌شود مردم به کالاهای اساسی با قیمت مناسبی دسترسی داشته باشند.

فرهنگی تأکید کرد: راه‌حل جایگزین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آن است که دولت به مردم کالا برساند و اگر کالاها را در قالب سهمیه به مردم ارائه دهد، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ایرادی ندارد.

وی گفت: به هیچ وجه نباید ارز ۴۲۰۰ تومانی برای دارو حذف شود، اما حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای نهاده‌های دامی، کشاورزی و اقلام ضروری با در نظر گرفتن راهکار جایگزین، قابل حل است.

  • نویسنده :
  • منبع :