19 دی: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل بازآفرینی شهری کشور گفت: بازآفرینی شهری در این وزارت در دستور کار قرار گرفته و درصدد هستیم ۲ هزار و ۵۰۰ محله در شهرهای مختلف کشور بازآفرینی شود.
محمد آیینی روز شنبه در بازدید از محلات فرسوده شهری اردبیل افزود: بازآفرینی این محلات در قالب خانه هلال،خانه امداد ،خانه برکت،خانه احسان و خانه شهر عملیاتی شده و با مشارکت سازمان‌های مردم نهاد شاهد توسعه و آبادانی حاشیه شهرها خواهیم بود.
وی ادامه داد:با تشکیل این خانه‌ها ،نیازمندی‌های مردم محله از جنبه معیشت و اشتغال مورد بررسی قرار گرفته و براساس آن نیازها به ساماندهی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده  شهرها اقدام می شود.
آیینی با بیان اینکه اولویت وزارت راه و شهرسازی ساماندهی حاشیه نشین‌ها است، افزود: برای ساماندهی حاشیه نشینان نیاز به مشارکت همگانی مردم‌، سازمان‌های مردم نهاد و دستگاه‌های فرهنگی هستیم چرا که با اعتبارات اندک دولتی نمی‌توان ساماندهی بافت‌های ناکارآمد شهری را اجرا کرد.
مدیر عامل بازآفرینی شهری کشور بیان کرد: در حال حاضر ۲۴ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور شناسایی شده که از ترکیب ۲ طرح مهم تحول اجتماعی و طرح ستاد ملی بارآفرینی می‌توان این تعداد بافت فرسوده را درکشور ساماندهی کرد.
آیینی با بیان اینکه بازآفرینی شهری یکی از ماموریت‌های اصلی وزارتخانه است افزود: بخش عمده‌ای از جمعیت کشوردر بافت‌های فرسوده  ساکن بوده و بنا به دلایل متعدد از جمله مهاجرت و اشتغال آمار آن در حال افزایش است.
وی اظهار کرد:با توجه به اینکه بافت‌های فرسوده  و به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی جزو مناطق آسیب‌پذیر هستند و این موضوع به لحاظ اجتماعی و فرهنگی سبب بروز مشکلات متعدد در آن بافت‌ها شده است لذا باید با تخصیص اعتبار لازم و مشارکت خیران و سازمان‌های مردم نهاد به اجرای بازآفرینی شهری اقدام کرد.
محمود صفری شهردار اردبیل هم در این بازدید درباره بازآفرینی بناهای تاریخی اردبیل افزود: بناهای تاریخی شهر که نیاز به بازسازی دارند شناسایی شده‌اند و در مرحله اول بازآفرینی سرای پنبه فروشان، وکیل، امام جمعه، زنجیرلر و دمیرچی در دستور کار قرار گرفته که در صورت تامین اعتبار باز آفرینی در این محلات انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه شهرداری در طرح‌های بازآفرینی شهری با همراهی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل فعالیت‌های مختلفی را در محلات گلمغان، نیار، ملایوسف و رودخانه بالیخلوچای انجام می‌دهد، افزود: در این طرح‌ها تلاش می‌شود با توافق مالکین نسبت به تغییر کاربری زمین به کاربری مسکونی و  تهیه طرح‌های اولیه اقدام شود.
شهردار اردبیل اظهار کرد:کمک به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کنار سایر دستگاه‌ها یکی از اصلی‌ترین رویکردهایی است که تلاش می‌شود با نوسازی و بازآفرینی شهری سیمای شهر متحول شود.
وی با بیان اینکه اجرای پروژه‌های بازآفرینی پایدار شهری در محلات هدف سبب بهبود کیفیت زندگی و افزایش رفاه مردم و ارتقای سطح خدمات عمومی است،افزود: برای آسفالت معابر سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهر اردبیل امکانات مورد نیاز تامین می‌شود.

  • نویسنده :
  • منبع :