19 دی: مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد ترور سردار قاسم سلیمانی از فرماندهان نظامی کشورمان توسط آمریکا را محکوم کرد.
متن نامه ایران به شرح زیر است:
این نامه را همزمان با دومین سالگرد ترور هولناک سردارشهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بخش رسمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، و همراهانش، که در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۹۸ در فرودگاه بین المللی بغداد، به دستور مستقیم رئیس جمهور وقت آمریکا انجام شد، می نویسم تا شما را در جریان اطلاعات اخیر در مورد دخالت رژیم اسرائیل در این اقدام تروریستی شوم قرار دهم.
رئیس سابق اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل در مصاحبه اخیر خود به دخالت این رژیم در ترور از پیش طراحی شده شهید سلیمانی اعتراف کرده و گفته که اطلاعات اسرائیل در این ترور نقش داشته و این یکی از دو ترور قابل توجه و مهم در دوره ریاست وی بوده است. 
همانطور که من مکرراً، از جمله در نامه های مورخ سوم، هفتم و ۲۹ ژانویه ۲۰۲۰ خود به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، تأکید کرده ام، این عمل جنایتکارانه بین‌المللی نقض شدید تعهدات آمریکا تحت حقوق بین‌الملل بود و بنابراین موجب مسئولیت بین المللی آن است.
این اقدام جنایتکارانه همچنین موجب مسئولیت کیفری همه کسانی است که به هر وسیله ای، بطور مستقیم یا غیر مستقیم، به برنامه‌ریزی یا انجام این عمل تروریستی کمک یا از آن حمایت کرده اند، که نمونه روشن آن نقش حمایتی و دخالت رژیم اسرائیل در این ترور است. 
شهید  سردار سلیمانی در مبارزه با تروریسم بین المللی نقش مهمی داشت و به همین دلیل، به حق عنوان قهرمان مبارزه با تروریسم و سردار صلح به او داده شد. از این رو، ترور بزدلانه او هدیه و خدمت بزرگی به داعش و دیگر گروههای تروریستی در منطقه بود و آنها نیز از این ترور استقبال و از آن به عنوان دخالت الهی به نفع خود، یاد کردند. 
با توجه به پیامدهای وخیم این اقدام تروریستی بر صلح و امنیت بین المللی، شورای امنیت باید به مسئولیت خود عمل کند و آمریکا و رژیم اسرائیل را به خاطر برنامه‌ریزی، حمایت و ارتکاب آن عمل تروریستی مسئول بشناسد.
در راستای حقوق و تعهدات ما بر اساس حقوق بین الملل، نیروهای مسلح ایران مصمم هستند با قوت به راه شهید سلیمانی در کمک فعالانه به ملتها و دولتهای منطقه، طبق درخواست آنها، برای مبارزه با گروههای تروریستی مورد حمایت خارجی تا ریشه کنی کامل آنها، ادامه دهند.
لطفا دستور فرمایند این نامه به عنوان سند شورای امنیت منتشر گردد.
  • نویسنده :
  • منبع :