19 دی: سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل اعلام کرد که دولت کنونی طالبان فراگیر نیست و ایران تنها دولتی را برسمیت خواهد شناخت که فراگیر و ملی باشد.
بهادر امینیان در یک گفت‌وگوی اختصاصی با طلوع‌نیوز گفت: حکومت تازه در افغانستان فراگیر نیست و تهران نمی‌تواند به این شکل، این حکومت را به رسمیت بشناسد.
امینیان تاکید کرد که اگر کابل در ساختار حکومت تغییراتی را به وجود بیاورد، تهران می‌تواند دیگران را نیز تشویق کند تا آنرا به رسمیت بشناسد.
سفیر ایران در افغانستان گفت: اگر یک گروهی بیاید و این گروه تک قومیتی باشند و همه اقوام را در حکومت شریک نکنند، این را هم ما قبول نداریم، به همین خاطر از سر خیرخواهی به حاکمان طالبان می‌گوییم که حکومت فراگیر تشکیل دهند.
وی تصریح کرد که اگر حکومت تازه در افغانستان از سوی ایران به رسمیت شناخته شود، روسیه، چین، کشورهای آسیای مرکزی و برخی از کشور های عربی نیز این حکومت را به رسمیت خواهند شناخت.
بهادر امینیان هشدار داد که ادامه چالش‌های اقتصادی کنونی در افغانستان سبب گسترش فعالیت‌های تروریستی، به ویژه فعالیت گروه داعش در این کشور خواهد شد.
سفیر ایران در کابل در این باره گفت: «اگر مشکل اقتصادی ادامه یابد، نتیجه‌اش مهاجرت مردم و گسترش گروه‌های افراطی و داعش است که نه فقط برای مردم افغانستان بلکه برای منطقه تهدید است.

  • نویسنده :
  • منبع :