19 دی: پیکر مطهر شهدای گمنام همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بر روی دوش مردم قدرشناس ایران تشییع شد تا آنها نیز میهمان عزای بی بی دو عالم باشند.
بار دیگر کوچه پس کوچه‌های شهرهای مختلف ایران عطر و بوی شهدا گرفت. ملت همیشه در صحنه و ولایتمدار در قدرشناسی از شهدای گمنامی که با نام و نشان رفتند و خوشنام تر از همیشه بازگشتند تا بگویند در راه اسلام، به فرموده بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی عمل کرده و با نثار خون خود پشتیبان ولایت فقیه شدند تا به مملکتشان آسیبی نرسد و چه عاشقانه در راه دفاع از آب و خاک و ناموس ایران اسلامی جانفشانی کرده و به دیدار معبود شتافتند، حضور یافتند.
امروز ایران اسلامی همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) بار دیگر عطر کربلا به خود گرفت. شهدای گمنام کوچه به کوچه بر دوش مردم تشییع و با حضور خود به ما یادآور شدند که این امنیت و اقتدار و قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان به واسطه از خود گذشتگی و ایثارگری این عزیزان به دست آمده است.
همه آمده بودند تا بار دیگر ثابت کنند در خط شهدا هستند، حضور کودکان بر روی دوش پدران و نگاه‌های جذاب آنان به تابوت‌های پهلوانان عاشق دیدنی بود، مادران شهدای چشم انتظار نیز در سیل جمعیت حضور داشتند.
۱۱ استان در ایران اسلامی امروز پنجشنبه میزبان شهدای گمنام بودند و سربازان وطن پس از تشییع باشکوه بر دوش مردم قدرشناس و همیشه در صحنه و شهیدپرور در جای جای میهن اسلامی به خاک سپرده شده و آرام گرفتند.
رهبر انقلاب اسلامی به مناسبت تشییع ۲۵۰ شهید گمنام در روز شهادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها در سراسر کشور در پیامی تصریح کردند: تقارن تشییع پیکر این مسافرانِ به خانه برگشته، با روز شهادت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها مبشّر ابدیّت یاد و خاطره آنان و مژده‌بخش خیر کثیری است که از ناحیه آنان برای کشور امام زمان روحی‌فداه فراهم خواهد آمد ان‌شاءالله.

تشییع ۱۵۰ شهید گمنام در تهران
با حضور گسترده مردم شهر تهران ۱۵۰ شهید گمنام در این شهر تشییع شد، این مراسم از دانشگاه تهران تا معراج شهدا برگزار شد، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: اگر گوش شنوا باشد، پیام شهدا در این فضا طنین‌افکن است که پیام عبودیت پروردگار و خدمت به مردم، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی است.
رئیسی تصریح کرد: پیام شهدا گره‌گشایی از کار و زندگی مردم است و اگر کسی گوش بازی داشته باشد خوب می‌فهمد که این شهدا با ما حرف می‌زنند.


ارومیه با بوی شهدا عطر آگین شد
آذربایجان غربی میزبان چهار شهید گمنام بود که پیکر پاک این شهدا روز گذشته همزمان با ایام فاطمیه با استقبال مسئولان و مردم شهید پرور آذربایجان غربی وارد فرودگاه ارومیه شد و پس از برگزاری مراسم وداع با شهدا امروز صبح آئین تشییع با خیل عظیم مردم و مسئولان در ارومیه و شهرستان نقده برگزار شد.
با وجود هوای سرد زمستانی همه آمده بودند مرد و زن، پیر و جوان با پلاکاردهایی حاوی عکس‌های سردار سلیمانی و با سر دادن شعارهای لبیک یا حسین عزا عزاست امروز روز عزاست امروز، این شهدای گمنام پیش خداست امروز ضمن بدرقه چهار شهید گمنام بار دیگر با آرمان‌های والای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس بیعت کردند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه همچنین امروز با حضور و سخنرانی در مراسم خاکسپاری شهدای گمنام ضمن قرائت فاتحه یاد و خاطره همه شهدا بخصوص شهدای گمنام را گرامی داشت.
حجت الاسلام سید مهدی قریشی در آئین با اشاره به کلام امیرالمومنین در مقام و منزلت شهدای گرانقدر گفت: ائمه اطهار (ع) هر کسی را که دوست داشتند برایش آرزوی شهادت می‌کردند و همه امامان معصوم (ع) نیز با شهادت زندگی بابرکتشان پایان یافته است.
امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: شهدای گمنام اجر بیشتری نسبت به دیگر شهدا دارند چرا که به صورت گمنام به دیدار حق تعالی می‌شتابند.

تکرار غوغای شهدا در اصفهان
شهدا بار دیگر در اصفهان غوغا به پا کردند و خیابان‌های این شهر با مردمانی که برای بدرقه یادگاران دفاع مقدس در روز شهادت مادرگمنامی‌ها آمده بودند، فرش شد و کاروان اهالی بهشت امروز پس از بدرقه در کوچه به کوچه ۱۰۰ شهر و روستای استان به اصفهان، شهر شهیدان رسیدند.
۲۱ شهید گمنامی که مادرانشان هنوز چشم به راهشان هستند و سه شهید تازه تفحص شده بعد از وداع با خانواده‌هایشان بعد از بیش از ۳۵ سال چشم انتظاری امروز روی دستان مردم بدرقه شدند تا نشان دهند مردم اصفهان همیشه در میدان بوده و هستند و همواره هر اقدامی برای انقلاب را لبیک گفته و امضاهایشان پای همه اتفاقات انقلاب ثبت شده است.
پیکر مطهر یادگاران عملیات‌های کربلا، رمضان، بدر، خیبر، والفجر مقدماتی، والفجر ۹ و والفجر ۸ امروز در میدان بزرگمهر و از ساعت ۹ صبح آماده بودند تا مسیر خود را تا گلستان شهدا به پایان برسانند، و با ادای احترام به قهرمانان خود آنها را تا خانه ابدی شأن بدرقه کنند.
سردار مجتبی فدا، فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) در این مراسم با بیان اینکه ما ادامه دهنده راه شهدا هستیم، اظهار داشت: شاخصه همه شهدا از جمله شهدای انقلاب، شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای امنیت و به ویژه شهید سلیمانی ولایتمداری و ولایت پذیری است به نحوی که قوام و ادامه انقلاب اسلامی را تکیه بر ولایت می‌دانستند.
وی با بیان اینکه بر اساس وصیت نامه همه شهدا از شئون عاقبت به خیری، حرکت در مسیر رهبر معظم انقلاب است، ابراز داشت: دفاع از اصول یعنی ولایت فقیه و همه باید این امر را مورد توجه قرار دهیم.
فرمانده سپاه صاحب الزمان (عج) با بیان اینکه مردمی بودن، انجام کار برای مردم، تأمین آرامش و امنیت و مبارزه با دشمنان انقلاب اسلامی از دیگر ویژگی‌های شهدای کشور است، گفت: بصیرت، دشمن شناسی، دشمن ستیزی، خستگی ناپذیری نیز از دیگر رفتارهای شهدا بود که بر روی آنها ثابت قدم ماندند و در این راه جان خود را تقدیم نظام و اسلام کردند.


بوشهر میزبان ۴ شهید گمنام
مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام دفاع مقدس صبح پنجشنبه از مقابل بسیج مرکزی با حضور آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، خانواده معظم شهدا، مسئولان دستگاه‌های اجرایی، رزمندگان و سایر اقشار مردم شهیدپرور برگزار شد.
همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) پیکر پاک ۴ شهید گمنام دوران دفاع مقدس یادگاران عملیات‌های «بدر» شرق دجله و «کربلای ۵» محور شلمچه بر روی دستان مردم عزادار و سوگوار بوشهری با شکوه خاصی تشییع شد.
مردم ولایتمدار بوشهر پس از برگزاری مراسم ویژه و قرائت دعا توسط آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر بر پیکر شهیدان و قرائت زیارت عاشورا با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کردند.

تشییع پیکر دو شهید گمنام در آبسرد دماوند
شهر آبسرد در دماوند نیز میزبان دو شهید گمنام بود که پیکر این دو شهید از میدان شهید فخری زاده به سوی پارک غدیر شهر آبسرد تشییع شد.

خراسان جنوبی معطر به عطر شهدای گمنام شد
در سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) خراسان جنوبی نیز سعادت حضور چهار شهید گمنام را داشت و پیکرهای پاک و مطهر دو تن از شهدای گمنام از میدان شهدا تا میدان ابوذر بر روی دست‌های مردم همیشه در صحنه و شهید پرور بیرجند در حالی که همه جا معطر به عطر شهادت شده بود، تشییع و پیکرهای پاک و مطهر آنها در هوا فضای سپاه انصار الرضا (ع) استان و پایگاه شکاری شهید حسینی نیروی هوایی به خاک سپرده شد.
پیکر دو شهید گمنام دوران دفاع مقدس نیز فردا بعد از برگزاری نماز جمعه در نهبندان تشییع و در روستای چاهداشی به خاک سپرده خواهند شد.
پیکر پاک این چهار شهید گمنام یکشنبه این هفته وارد فرودگاه بیرجند شد. این شهدای گمنام ۲۴، ۱۹، ۱۸، ۱۶ سال داشتند که در مناطق عملیاتی شلمچه، شرق دجله و فکه در عملیات‌های کربلای پنج، بدر، و والفجر مقدماتی شهید شده‌اند و با خاک سپاری این شهدای گمنام ۱۴۲ شهید گمنام در ۶۲ نقطه استان تدفین شده‌اند.

تشییع ۹ شهید گمنام دفاع مقدس و مدافع حرم در مشهد
مشهدالرضا نیز در سالروز شهادت ام ابیها میزبان پیکر پاک و مطهر شهدای گمنامی بود که در جوار ثامن الحجج آرام گرفتند و مراسم تشییع ۹ تن از این شهدا از میدان شهدای مشهد به سمت حرم مطهر رضوی برگزار شد.
تشییع و تدفین پیکر ۱۷ شهید والامقام امروز همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در مشهد و دیگر شهرستان‌های استان برگزار شد که پیکر مطهر ۹ شهید شامل ۸ شهید گمنام دفاع مقدس و یک شهید مدافع حرم در مشهد تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

پیکر مطهر شهدا زینت بخش عزای فاطمی
آیت‌الله علم الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که این مراسم در مشهد همه ساله اجرا می‌شد، اظهار کرد: در دو سال اخیر به‌خاطر شیوع کرونا این اجتماع برگزار نشد.
وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند در همه جا تجمع فاطمیون برگزار شود اما در مشهد به‌خاطر حرمت حضرت رضا (ع)، تجمع فاطمیون به راهپیمایی فاطمیون مبدل شد که مردم برای عرض تسلیت خدمت امام رضا (ع)، از میدان شهدا به حرم مطهر مشرف می‌شوند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به حضور گسترده مردم در این اجتماع و عزاداری در محضر علی بن موسی‌الرضا (ع)، گفت: خوشبختانه پیکر ۱۶ شهید نیز زینت بخش این مراسم شده که پیکر این عزیزان را تشییع می‌کنیم.

پیکر ۳ شهید دفاع مقدس در اهواز تشییع شد
خوزستان ایران اسلامی نیز همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) میزبان چهار شهید گمنام بود که مراسم تشییع پیکرهای دو شهید دوران دفاع مقدس و پیکر شهید باقر حسینی، شهید معلوم ارتش جمهوری اسلامی ایران در اهواز برگزار شد و پیکر پاک این شهدا بر روی دوش مردم همیشه در صحنه از چهارراه آیت‌الله طالقانی از مقابل حسینیه ثارالله برگزار آغاز و در قطعه والدین شهدای گلزار شهدای اهواز خاکسپاری شدند.
پیکر پاک دو شهید گمنام دیگر نیز در هفته جاری در شهرستان بندر امام خمینی به خاک سپرده می‌شود.

عزاداری با عطر شهدا در هم آمیخت
حال و هوای صبح سرد استان سمنان دگرگون است مانند آسمانش در این پایان دومین هفته زمستان؛ از ابتدای هفته است که حال و هوا اینگونه غریبانه شده و مردم رخت عزا را زودتر از دیگر استان‌های کشور بر تن کردند چرا که پنج شهید گمنام و یک شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس در ایام سالروز شهادت شهید سلیمانی، مهمان مردم قومس شده‌اند.
خیابان از رطوبت شب قبل یخ زده است بخار مانند ابری از لای ماسک مردم بیرون می‌زند و به سمت آسمان قلاچ می‌شود. آفتاب آنقدر آبرنگی است که جانی برای گرم کردن ندارد اما باز هم مردم به صورت گروهی به سمت پیاده رو رفته‌اند تا حداقل در سایه نباشند.
عزاداری فاطمی با شمیم عطر شهدای گمنام در هم پیچید و مردم همیشه در صحنه در کنار عزاداری برای بی بی دو عالم پنج شهید گمنام دوران دفاع مقدس را تشییع کردند.

یادآوری مجاهدت‌ها
یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این مراسم یادآور روزهای فخر و افتخار مردم شهیدپرور استان سمنان است، گفت: وقتی جوانانی را می‌بینیم که در این مراسم حضور دارند در صورتی که اصلاً زمان دفاع مقدس به دنیا نیامده بوده‌اند دلگرم می‌شویم و می‌دانیم که در آن سال‌ها رفتنمان به جبهه و خون‌هایی که ریخته شده تا انقلاب پا برجا بماند، بیهوده نبوده است.
سید محمود حسینی با بیان اینکه تشییع شهدا در واقع جریانی از ایستادگی و افتخار را در جامعه پدید می‌آورد و به ما یادآوری می‌کند که چه کسانی رفته‌اند تا امروز ما در آرامش باشیم و این انقلاب به برکت خون چه کسانی امروز به چنین درخت تناوری بدل شده که مقتدرانه در منطقه جلوه‌گری می‌کند.
مدیرکل بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان با بیان اینکه بعضاً مردم تا صبح در کنار این شهدا بودند، گفت: امروز تشییع شهدا در شاهرود و سمنان از ساعت ۹ صبح آغاز شده و استقبال خوب مردم را نیز در این مراسم شاهد بوده ایم.
سلامی با بیان اینکه تشییع شهدای گمنام در سمنان از معراج الشهدا میدان سعدی تا میدان امام (ره) صورت می‌گیرد و دو شهید در دو مرکز شامل فنی و حرفه‌ای و صدا و سیما به خاک سپرده می‌شود، گفت: در شاهرود نیز از کانون بسیج و معراج الشهدا شاهرود تا میدان امام خمینی (ره) مراسم تشییع برگزار و سپس شهدا در گروه پدافند هوایی ۱۰ محرم، لشگر ۵۸ تکاور و همچنین یک شهید نیز در بی ارجمند تشییع می‌شود.

۹ شهید دفاع مقدس در فارس تشییع شد
استان فارس نیز میزبان بود، میزبان میهمانانی از جنس شهدای گمنام که مراسم تشییع و تدفین پیکرهای مطهر ۹ تن از شهدای دفاع مقدس که اخیراً تفحص و شناسایی شده‌اند مقارن با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) است؛ در شیراز، کازرون و قیروکارزین برگزار شد.
پیکر مطهر یک شهید گمنام در پارک علم و فناوری استان فارس، یک شهید گمنام در محل پدافند هوایی کمیل سپاه در سیاخ دارنگون، پیکر مطهر شهید کنعانی حقیقی در گلزار شهدا و پیکر مطهر شهید گمنام در پادگان نیروی دریایی سپاه، تشییع و به خاک سپرده شد.
از سوی دیگر پیکر مطهر بسیجی شهید حبیب‌الله حقیقی و بسیجی شهید علی‌اصغر شهبازی در شهرستان قیروکارزین تشییع و پیکر شهید معین‌الدین کهن فتح‌آبادی در شهرستان خفر و پیکر شهید پاسدار فیض‌الله کنعانی حقیقی ۱۹ ساله فرزند طاری وردی در شیراز خاکسپاری شد.
طبق اعلام مرکز ایثارگران سپاه فجر استان فارس سال گذشته در بافق استان یزد شهید گمنامی به خاک سپرده شده بود که هویت وی با نام شهید جمال جعفرزادگان متولد سال ۴۴ از جهرم شناسایی شده است.

تشییع پیکر ۵ شهید دوران دفاع مقدس در قزوین
در سالروز شهادت حضرت فاطمه پیکر مطهر سه شهید گمنام و ۲ شهید که هویت آنها تازه مشخص شده بر روی دستان مردم استان قزوین تشییع شد.
در مراسم‌های جداگانه ای که صبح امروز برگزار شد، پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در شهر قزوین تشییع شد. پیکر این دو شهید در قرارگاه عملیاتی لشگر ۱۶ زرهی قزوین به خاک سپرده خواهد شد.
همچنین پیکر مطهر شهید صفرعلی فیض بیگدلی بر روی دستان مردم شهید پرور اقبالیه تشییع شد. همچنین پیکر مطهر شهید باب الله داوودی نیز امروز در زادگاهش سگزآباد تشییع و به خاک سپرده شد.
آیت الله عبدالکریم عابدینی پیش از ظهر پنجشنبه در آئین تشییع دو شهید گمنام در شهر قزوین با اشاره به تبیین شاخصه‌های شهدا در قرآن اظهار کرد: بهترین تبیین شاخصه شهدا توسط قرآن انجام شده است.
وی افزود: مقام معظم رهبری نیز بر اساس قرآن کریم بخشی از شخصیت قرآنی شهید سلیمانی را در دو وِیژگی مهم از ویژگی‌های متعدد آن بزرگوار معرفی کردند و فرمودند شهید سلیمانی حقیقتاً اهل صداقت بود و این همان معرفی خدای متعال از شهدا است که آنها را اهل صداقت می‌داند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: شهید سلیمانی با بیان اینکه شهدا علاوه بر اینکه اهل صداقت بودند پیرو اهل بیت و انبیا بودند، بیان کرد: شهدا همواره بر پیروی از اهل بیت و انبیا تاکید داشته و دارند.
وی عنوان کرد: شهیدان بنده خاص خدا هستند و قبل از اینکه شهید بشوند مجاهد در راه خدا هستند و طبق فرمایش حضرت علی (ع) جهاد دری از درهای بهشت است و خداوند این در را برای هرکسی باز نمی‌کند.
آیت الله عابدینی تاکید کرد: شهیدان بر طبق نص صریح قرآن زنده هستند و بعد از شهادت خود نیز تأثیر گذار هستند و این مورد را در مورد خیلی از شهدا از جمله شهید سلیمانی نیز می‌توانیم ببینیم که بعد از شهادت خود نیز بروی افراد و معادلات دنیا اثرگذار بود.
وی عنوان کرد: شهدا در راه خدا هرچه داشتند را دادند و با اقتدا به انبیا و اهل بیت مخصوصاً به حضرت ابوالفضل (ع) همه چیز خود را با خدا معامله کردند و با بی توجهی به مال دنیا در راه آزادگی دنیا تلاش کردند.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه شهدا زمینه آزادی مسلمانان منطقه از ظلم مستکبرین را فراهم کردند، اضافه کرد: شهدا با جانفشانی و گذشت از همه دارایی خود ملت‌های مظلوم همچون سوریه و یمن را از ظلم نجات داده و کار را بر مستکبرین عالم سخت کردند.


تشییع پیکر ۴ شهید در قم
همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، عصر پنجشنبه پیکر مطهر چهار شهید تازه‌تفحص‌شده با حضور اقشار مختلف مردم در شهر قم تشییع و به خاک سپرده شدند.
امروز پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر حضرت معصومه(س) آیت‌الله سید محمد سعیدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قم بر پیکر مطهر این شهیدان نماز اقامه کرد.
در این آیین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمود محمدی عراقی رییس دفتر مقام معظم رهبری در قم؛ فضلا و طلاب حوزه علمیه؛ بسیجیان و نیروهای مسلح استان؛ جمعی از مسئولان؛ خانواده‌های معظم شهیدان، جانبازان و ایثارگران و قشرهای گوناگون مردم حضور داشتند.
پس از مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی توسط یکی از مداح اهل بیت عصمت و طهارت، پیکر مطهر این شهیدان با عبور از خیابان‌های آیت‌الله مرعشی نجفی (ارم) و انقلاب اسلامی (چهارمردان) بر دوش مردم انقلابی و ولایتمدار قم به سمت گلزار شهدای علی‌ابن‌جعفر(ع) تشییع شدند.
پیکر مطهر شهید «محمدحسین خجسته‌راد» در گلزار شهدای علی‌ابن‌جعفر(ع) به خاک سپرده و پیکر مطهر شهید «سید محمد حسینی» از شهدای مدافع حرم برای تدفین در کنار همرزمانش در قطعه شهدای مدافع حرم، به بهشت معصومه منتقل شد.    
همچنین در ادامه این مراسم، پیکر مطهر ۲ شهید گمنام از گلزار شهدای علی‌ابن‌جعفر(ع) به سمت مدرسه علمیه فاطمی واقع در خیابان شهید کلهری، کوچه ۱۲ تشییع و در این مدرسه به خاک سپرده شدند.   
شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع این شهیدان؛ در حالیکه عکس هایی از شهید حاج قاسم سلیمانی در دست داشتند، شعارهای یا حسین(ع)، یا زهرا(س)، لبیک یا حسین(ع)، لبیک یا خامنه‌ای، مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسراییل، مرگ بر انگلیس و مرگ بر منافق سردادند. 


تشییع پیکر مطهر ۲ شهید تازه تفحص شده در سنندج
پیش از ظهر امروز و در میان خیل عظیم مردمی در شهر سنندج مراسم تشییع پیکر دو شهید بزرگوار دوران دفاع مقدس برگزار شد.
مردم ولایت مدار سنندج از مسجد جامع این شهر تا میدان انقلاب دوشادوش هم و با سردادن شعارهای انقلابی بار دیگر با آرمان‌های والای شهدا تجدید میثاق کردند.
سردار ذبیح الله مالکی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کردستان در مراسم تشییع دو شهید تازه تفحص شده در سنندج اظهار کرد: یاد و نام پنج هزار و ۶۰۰ شهید کردستانی را گرامی می‌داریم و از مردم با بصیرت استان بابت حضور گسترده در یادواره‌های شهدا تقدیر و تشکر داریم.
وی افزود: امروز کشور ما در حال و هوای دفاع مقدس بوده و ۲۵۰ شهید تازه تفحص شده دوران دفاع مقدس در ۲۱ استان تشییع می‌شوند که امروز در سنندج شاهد تشییع دو شهید بزرگوار هستیم.
مالکی خاطر نشان کرد: شهدای ما ذکاوت و تیز هوشی بالایی داشتند و با بصیرت و شناخت از جبهه خودی و با دشمن شناسی در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادند و حماسه آفرینی‌هایی کردند که برای همیشه در تاریخ این سرزمین ثبت است.
وی افزود: قریب یک میلیون کیلومتر از خاک ایران عزیز توسط پادشاهان فاسد به دشمنان واگذار شده است اما شهیدان ما در دوران دفاع مقدس با تأسی از رهبری عالمانه امام خمینی (ره) در مقابل دشمنان ایستادند و حتی یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمن نیافتاد.

بدرقه یاران حاج قاسم توسط مردم دیار دروازه نجف
هم میهنان کرد استان کرمانشاه نیز سه شهید گمنام را به خانه ابدیشان بدرقه کردند که هر سه پیکر پاک مطهر این شهدا مربوط به عملیات بدر بود که در منطقه عملیاتی شرق دجله تفحص شده است.
مراسم تشییع یکی از این شهدای گمنام ساعت ۱۵ روز پنجشنبه شانزدهم دی‌ماه با حضور هیئت‌های عزاداری در محوطه شهرداری کرمانشاه برگزار می‌شود.


یاسوج میزبان ۲ شهید گمنام
امام جمعه یاسوج در مراسم تشییع شهدای گمنام و شهید دفاع مقدس، قربانعلی عادل نژاد، در یاسوج گفت: شهیدان با عزت و افتخار جان سپردند و فرشتگان و ملائکه بر آنها نازل می‌شوند.
سید نصیر حسینی افزود: شهیدان امام زادگان امت ما هستند یعنی همانگونه که شهدا از عزت و استقلال کشور دفاع می‌کنند امروز قبور آنها از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند.
وی بیان داشت: زیارت قبور شهدا، سبب ایجاد اثر گذاری معنوی می‌شود و ما هرگز راه آنها را فراموش نخواهیم کرد.
حسینی افزود: پیکر این شهید بزرگوار با تلاش گروه تفحص شهدا در منطقه شلمچه کشف و شناسایی شد و این شهدا از آرمان‌های انقلاب اسلامی دفاع کردند.
وی اظهار داشت: این شهدا برای دفاع از نظام، انقلاب اسلامی و ناموس ملت، سال‌ها جنگیدند و دفاع کردند و عزت و استقلال ما مدیون شهدا است.
حسینی تصریح کرد: شهدا آمدند به ما سر بزنند و آمدند بگویند ما تا پای جان دفاع کرده‌ایم، به ما آموخته‌اند راه عزت و شرافت راه شهدا است.

دیار میرزا عطر شهدا گرفت
گیلان سرسبز که همواره در میهمان نوازی زبانزد خاص و عام در سراسر کشور است بار دیگر میزبان ۸ تن از لاله‌های خوشنام دوران دفاع مقدس بود.
مردم ولایت مدار و شهید پرور گیلان که خود برای دفاع از این مرز و بوم هشت هزار شهید تقدیم این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرده‌اند می‌دانند شهدا چه نقش بزرگی در ایجاد امنیت و دفاع از میهن داشته‌اند و امروز آمدند تا ادای دین کنند و زن و مرد، پیر و جوان و کودک همه آمده بودند تا در سالروز شهادت دخت نبی اکرم (ص) در عزای حضرت فاطمه زهرا از شهدا استقبال کنند.
مراسم تشییع هشت شهید گمنام دوران دفاع با حضور همه اقشار و مسئولان در میدان شهدای ذهاب برگزار شد و پیکر مطهر ۵ شهید گمنام در موزه دفاع مقدس رشت واقع در لشکر ۱۶ قدس گیلان و یک شهید دیگر هم در محوطه دانشگاه پیام نور رشت به خاک سپرده شد.
شهرستان سیاهکل نیز میزبان ۲ شهید گمنام است و پیکر مطهر این دو شهید در پارک پاشوران به خاک سپرده می‌شود.
میانگین سن این شهدا ۱۷ تا ۲۵ سال است و در عملیات‌های مختلف از جمله کربلای ۵، والفجر مقدماتی، رمضان، بدر و در حمله دشمن در منطقه زبیدات به شهادت رسیده بودند.

آئین تشییع پیکرهای مطهر ۶ شهید گمنام در ساری و بهشهر
آئین تشییع پیکر مطهر پنج شهید گمنام و آلاله خوشنام دفاع مقدس صبح پنجشنبه همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا با حضور پرشکوه مردم مازندران در ساری و بهشهر برگزار شد و قرار است این پیکرهای مطهر پس از تشییع در ساری برای تدفین به مناطق مختلف استان مازندران منتقل شود.
پیکر مطهر یک شهید گمنام دفاع مقدس در بهشهر تشییع می‌شود و برای تدفین به منطقه عشرق رستاق منتقل می‌شود و پیکر مطهر دو شهید به نکا، یک پیکر شهید به جویبار و یک شهید نیز به دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان منتقل و خاکسپاری خواهد شد.
پیکر مطهر یک شهید گمنام در معراج شهدای گمنام اداره کل حفظ آثار استان باقی می‌ماند تا در سالروز وفات حضرت ام البنین به همراه یک شهید گمنام دیگر به امیرآباد منتقل و در آنجا آرام گیرند.

تشییع ۳ شهید گمنام بر روی دوش مردم بندرعباس
آئین تشییع پیکر مطهر این سه شهید گمنام از پارک شهید دباغیان تا مسجد جامع بندرعباس بر روی شانه‌های ملت شهیدپرور، یادگاران ۸ سال دفاع مقدس و هم‌رزمان این شهدا برگزار شد.
پیکر مطهر این سه شهید گمنام صبح روز یکشنبه ۱۲ دی‌ماه ۱۴۰۰ از طریق فرودگاه بین‌المللی شهدای پرواز ۶۵۵ بندرعباس وارد هرمزگان شد.
پیکرهای مطهر این شهیدان دفاع مقدس هم‌زمان با ایام فاطمیه (س) در قالب کاروان‌های شهدا در مناطق مختلف هرمزگان تشییع شد و مردم این استان با آرمان‌های شهدای خویش پیمان دوباره بستند.
پیکر دو شهید گمنام، ۲۱ ساله و ۲۴ ساله از منطقه عملیاتی شرق دجله مربوط به عملیات بدر و یک شهید گمنام ۱۷ ساله از منطقه عملیاتی شلمچه در عملیات کربلای ۵ تفحص شده است.
شهدا رفتند تا به ما بیاموزند در پیروی از امام زمان لبیک گویان جان خود بر کف داشته و با خلوص نیت در دفاع از آب و خاک و پشتیبانی از ولایت فقیه باشیم.
کبوتر بودند آنها که ناگاه پرکشیدند، کبوتران دلاور و قهرمان‌های بی مانند این سرزمین که خاک سبز وطن را از دسترس فتنه‌ها و دشمنی‌ها بیرون کشیدند و اهریمن را در جای خود نشاندند و با کوله‌‬ باری از اخلاص بر دوش، لبیک‌‬ گوی دعوت معبود شدند و اگرچه رد پای رفتنشان، تا ابد بر شانه‌های زمانه باقی است اما آنها همیشه زنده‌اند و مسیری را که پیش روی ما گستردند تکلیف تمام لحظه‌هایمان را روشن کرده است.

  • نویسنده :
  • منبع : مهر