19 دی: رئیس جمهور با تأکید بر تسهیل تردد زائران از مبدأ تا مقصد گفت: لازم است هزینه سفرهای هوایی و زمینی و اسکان زائران ارزان تمام شود.
نشست شورای (کارگروه) ملی زیارت روز جمعه پس از ۲ سال وقفه با حضور رئیس جمهور، برخی از وزیران، استاندار خراسان رضوی و مسئولان استان در حرم مطهر رضوی برگزار و درباره زمینه‌های تسهیل رفت و آمد و کاهش هزینه‌های تردد زائران تصمیم‌گیری شد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در این نشست با تأکید بر تسهیل تردد زائران از مبدأ تا مقصد گفت: لازم است هزینه سفرهای هوایی و زمینی و اسکان زائران ارزان تمام شود.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم زیارت و نقش مهم آن در ارتقای اخلاق و معرفت و فرهنگ، ادامه داد: اقتصاد زیارت موضوع مهمی است و آنچه که باید سرلوحه کار شورای ملی زیارت قرار گیرد، نحوه ارتباط فرهنگی و اقتصادی با موضوع زیارت است تا وظیفه هر یک از وزارت‌خانه‌ها در این زمینه مشخص شود.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت نقش رسانه و هنر در ترویج فرهنگ زیارت، اظهار داشت: وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان صدا و سیما لازم است که ارتباط جدی و مؤثرتری با مسئله زیارت پیدا کنند.


استاندار خراسان رضوی درباره مهم‌ترین مصوبات نخستین نشست شورای ملی زیارت گفت: نظر به سفر غیررسمی ریاست جمهوری به مشهد مقدس، پیشنهاد شد که شورای عالی زیارت با حضور آیت الله رئیسی همزمان با این سفر برگزار شود که مورد موافقت ایشان قرار گرفت.

وی افزود: امروز نشست شورای ملی زیارت با حضور رئیس جمهوری، تولیت آستان قدس رضوی، نماینده ولی فقیه در استان و تعدادی از وزرای مرتبط با موضوع زیارت، معاونان رئیس جمهوری و استانداران سه استان زیارتی خراسان رضوی، قم و فارس و مسئولان محلی برگزار شد.

یعقوبعلی نظری بیان کرد: این نشست مصوبات بسیار خوبی در بخش خدمات‌دهی به زائران، حمل و نقل و مباحث مربوط به زیرساخت‌های زیارت داشت و در عین حال بر تشکیل کمیته فرهنگی به نحوی که وزارتخانه‌های مرتبط با موضوع فرهنگی و نرم‌افزاری فعالانه کار خود را دنبال کنند، تأکید شد.

وی افزود: مقرر شد نشست این شورا سالی حداقل یک مرتبه با حضور رئیس جمهوری یا معاون اول ایشان تشکیل شود.

استاندار خراسان رضوی از جمله مصوبات نشست شورای ملی زیارت را تسهیل در زیارت زائران از اقصی نقاط کشور توسط قطار با حداقل زمان و مقرون به صرفه بودن سفر، تسریع در احداث جاده‌های در حال احداث به‌ویژه توسعه خدمات زیرساختی در ارتباط با ریل و راه‌آهن و حتی حمل‌ونقل‌های درون شهری این زمینه برای حضور زائران در مشهد، قم و شیراز برشمرد.

گفتنی است؛ نخستین نشست شورای ملی زیارت ۱۲ مصوبه برای آسان شدن زیارت اماکن مقدسه برای شیعیان و مسلمانان داخل و خارج از کشور داشت.
  • نویسنده :
  • منبع :