19 دی: معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نتایج تولید واکسن اسپایکوژن در ایران برای مقابله با ویروس کرونا تا پایان امسال مشخص و عرضه می‌شود.
یونس پناهی شنبه شب در گفت و گو با خبرنگاران در شهرکرد تاکید کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پلتفرم‌های مختلف واکسن کرونا را در ایران دنبال می‌کند.
وی افزود: یکی از پلتفرم‌هایی که تمامی کشورها از ابتدا دنبال می‌کردند، بر پایه ویروس کُشته شده بود که سینوفارم از مشهورترین و معروف‌ترین آن‌ها است.
پناهی تصریح کرد: خوشبختانه واکسن برکت از همان مُدل بود که ساخته شده است و مجوزهای لازم را گرفته و مردم در حال استفاده از آن هستند.
وی یادآور شد: دومین واکسنی که اکنون در بازار است، واکسن بر پایه پروتئینی است که پاستوکووک از این نوع بود و شرایط و مدارک لازم را ارائه داده، مجوزهای سازمان غذا و دارو را گرفته و در حال استفاده است.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سومین واکسن از نظر پروتئینی را اسپایکوژن دانست و اظهار داشت: این واکسن در مرحله سوم و در حال مطالعه است که نتایج آن به احتمال قوی تا پایان امسال مشخص و به‌عنوان یک واکسن موفق عرضه می‌شود.
وی گفت: البته در کنار آن واکسن ام. آر. ان. ای. (MRNA) به‌عنوان واکسن پیشرفته استفاده می‌شود که در کشورهای غربی با عنوان مُدرنا و فایزر در حال عرضه است که پلتفرم مشابه دارد و الان در مرحله نخست قرار دارد.
پناهی تاکید کرد: امیدواریم با نگاه مثبت مردم به فرآورده‌های داخلی بتوانیم از این واکسن استفاده کنیم و همچنین شرکت‌های تولیدکننده واکسن می‌توانند با رعایت استانداردها این‌ واکسن‌ها را به صادرات برسانند.
وی اولویت تولید واکسن کرونا را برای تامین نیاز داخل و بی‌نیازی کشور دانست و افزود: تا زمان رفع کامل نیاز درون کشور، صادرات واکسن از ایران به کشورهای دیگر انجام نمی‌شود.
 معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: با توجه به سیاست کلان کشور، تزریق مرحله سوم واکسن علیه ویروس کرونا در اولویت است.
وی یادآور شد: اما در صورتی که واکسن‌سازان بخواهند صادرات داشته باشند، براساس استانداردها می‌تواند اقدام به صادرات کنند و مشکلی در این راستا نیست.
پناهی اظهار داشت: از ۲ سال قبل و در دوران شیوع ویروس کرونا، نیاز به دانشگاه‌های فناور در کشور احساس شد که از طریق تشکیل شرکت‌های فناوری و پارک‌های علم و فناوری فاصله بین علم و صنعت پُر شد.
وی گفت: در همین راستا دانشگاه‌های بزرگ کشور وارد این مرحله شدند و درصد قابل‌توجهی از داروهای نوترکیب را به بازار عرضه کردند.
پناهی تاکید کرد: دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد زیرساخت‌های خوبی در حوزه دانش‌بنیان دارد که باید به آن‌ها کمک شود تا بتوانند محصولات خود را تولید و وارد کشور کنند.
وی ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌های کشور را ضروری دانست و افزود: هم‌اکنون ۱۲ دانشگاه کشور دارای شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری است که باید افزایش یابد و در این مسیر از دانشگاه‌های دارای زیرساخت حمایت می‌شود.
پناهی تصریح کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌دنبال هدایت شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت و سوی تولید محصولات نیازمحور است.
  • نویسنده :
  • منبع :