19 دی: سفیر چین در ایران با انتشار پیامی در توییتر از موضع‌گیری و حمایت تهران از المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن قدردانی کرد.

«سیدرضا صالحی امیری» رییس کمیته ملی المپیک ایران امروز(یکشنبه) در نامه‌ای خطاب به همتای چینی خود نوشت که تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن توسط آمریکا نمونه بارز استفاده ابزاری از رویداد المپیک برای دستیابی به مقاصد قدرت طلبانه، افزایش تنش‌ها و ترویج استبداد در جهان است. 

صالحی امیری در بخشی از این نامه به ژونگ ون گو با اعلام حمایت ایران از برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ نوشت:  

بیانیه دولت آمریکا و تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲، اقدام خصمانه و دخالت آشکار جهت تضعیف روند برگزاری این بازی‌هاست که بیانگر موضع گیری آن دولت و برخی کشورهای همسو به منظور منتسب کردن تحریم‌ها و تعمیم آن به بازی‌های المپیک زمستانی است. 

تحریم دیپلماتیک بازی‌های المپیک زمستانی پکن و حضور نیافتن مقامات سیاسی ایالات متحده، شرکاء و متحدان در مراسم افتتاحیه و اختتامیه این بازی‌ها، نمایانگر افزایش تحریم‌های مستبدانه آمریکا با هدف ایجاد اخلال، نیل به خواسته‌ها و اهداف شوم آن دولت است 

اقدام عامدانه و جانبدارانه دولتمردان آمریکا بیانگر سوء استفاده از جنبش المپیک به منظور آسیب رساندن و کمرنگ کردن حلقه اتحاد ملت‌ها است که نظیر آن در سال‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ نیز رخ داد. تحریم دیپلماتیک اخیر این بازی‌ها از سوی دولت آمریکا نمونه بارز استفاده ابزاری از رویداد المپیک برای دستیابی به مقاصد قدرت طلبانه، افزایش تنش‌ها و ترویج استبداد در جهان است. 

کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران مخالف تحریم دیپلماتیک دولت آمریکا بر بازی های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن است زیرا این اقدام منجر به نقض روح المپیک و در تناقض با اصول آن است. 

بدنبال حمایت ایران از المپیک زمستانی پکن، «چانگ هوآ» سفیر چین در ایران، در پیامی به زبان فارسی از موضع‌گیری تهران حمایت و در توییتر نوشت: 

ما از موضعگیری و حمایت قوی ایران در مورد بازی های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ قدردانی مینماییم. #BEIJING۲۰۲۲ 



به گزارش ایرنا، کاخ سفید ۱۵ آذرماه اعلام کرد که مقامات رسمی دولت آمریکا المپیک زمستانی پکن را به دلیل مسائل حقوق بشری چین تحریم می‌کنند؛ این در حالی است که ورزشکاران آمریکایی می‌توانند به چین سفر و در مسابقات شرکت کنند. 

«یائو لی جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز بعد در بیانیه‌ای اعلام کرد که چین مخالف این تحریم بوده و به اقدام متقابل و قاطعانه‌ای دست خواهد زد. 

بازی‌های المپیک زمستانی پکن ۲۰۲۲ از ۴ تا ۲۰ فوریه ۲۰۲۲میلادی(۱۶ بهمن تا ۲ اسفندماه ۱۴۰۰) و پس از آن بازی‌های پارالمپیک برگزار می‌شود.



  • نویسنده :
  • منبع :