19 دی: سخنگوی پروژه واکسن کووپارس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ضمن تشریح آخرین اخبار پیرامون کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس و تولید آن، گفت: تاکنون حدود ۱۰ میلیون دز واکسن تولید کردیم و وزارت بهداشت به ما قول داده است ۵ میلیون دز را تحویل بگیرد؛ البته هنوز این اتفاق نیفتاده است.
دکتر محمد حسین فلاح مهرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت پروژه واکسن "کووپارس" و تولید این واکسن سه دزه (دز سوم استنشاقی است)، گفت: پیگیری مطالعات فاز یک و دو با نتایج بسیار خوب انجام شده است. فاز سوم کارآزمایی بالینی هم که واکسن‌مان را با واکسن سینوفارم مقایسه کردیم تقریبا به اتمام رسیده است و در کل جمعیت مورد مطالعه واکسن کووپارس اثربخشی بهتری نسبت به سینوفارم داشت و عوارض جدی هم در حدود ۲۳ هزار داوطلب‌مان نداشتیم.
وی افزود: در فاز اول کارآزمایی بالینی ۱۳۳ نفر و در فاز دوم ۵۰۰ نفر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند.
او ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که با پایان فاز سوم کارآزمایی بالینی، پیگیری داوطلبان و انجام مطالعاتِ بیشتر تا پایان سال به اتمام برسد. بیشترین چیزی که در حال کار بر آن هستیم بررسی طول دوره اثربخشی واکسن است که آیا در شرایط واقعی هم می‌تواند تا شش ماه اثربخش باشد یا خیر و یا ممکن است عوارضی در بلند مدت داشته باشد یا خیر.
وی درخصوص ورود به فاز صنعتی تولید انبوه واکسن کووپارس،‌ تصریح کرد: تاکنون حدود ۱۰ میلیون دز واکسن تولید کردیم که وزارت بهداشت به ما قول داده است پنج میلیون دز را تحویل بگیرد که هنوز این اتفاق نیفتاده است. امیدواریم ظرف این هفته واکسن را تحویل بگیرند البته هنوز قراردادی با ما نبسته‌اند و پولی هم به موسسه رازی پرداخت نشده است.
فلاح تاکید کرد: طبق روال باید مستندات CTD برای هر محموله واکسن کامل باشد؛ پیش از این مقرر شده بود این ۵ بچ واکسن را با مستندات اولیه CTD ( مستندات کامل پرونده) تحویل بگیرند که متاسفانه تاکنون این موضوع عملی نشده است. مستندات دیروز ( ۱۹ دی ماه) به وزارت بهداشت تحویل داده شده است و امیدواریم تا پایان هفته قرارداد ما را ببندند زیرا ما قابلیت تولید ۲۰ میلیون دز واکسن تا پایان سال را داریم که تاکنون ۱۰ میلیون دز آن تولید شده است.
وی درباره تکلیف تزریق دز یادآور افرادی که در کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس شرکت کردند و بیش از ۳ ماه از تزریق واکسن‌هایشان گذشته است، گفت: ما مطالعه بوستر دز را برای واکسن رازی انجام دادیم که با همه واکسن‌ها آن را مقایسه کردیم و نتایج آن هم به زودی مشخص می‌شود. برای شرکت کنندگان در کارآزمایی بالینی فاز اول و دوم که خودشان تمایل داشتند، مجددا یک دز واکسن رازی تزریقی و یک دز استنشاقی به عنوان بوستر دز تزریق شده است؛ هرچند دریافت دز استنشاقی چندان ضروری نیست اما دریافت می‌کنند.
سخنگوی پروژه واکسن کووپارس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در پایان، بیان کرد: بر اساس مطالعه صورت گرفته که نتایج بیشتر آن، روزهای آتی منتشر خواهد شد، مشخص شد تزریق واکسن رازی پس از هر واکسن دیگری عارضه ایجاد نمی‌کند، اما تعیین نوع دقیق واکسن مجاز برای بوستر دز کووپارس روزهای آتی صورت می‌گیرد. با نتایجی که فعلا می‌بینیم ممکن است از خود واکسن کووپارس به صورت تک دز برای دز یادآور استفاده شود. اصل، ایمنی‌زایی با واکسن تزریقی است اما می‌توانند واکسن استنشاقی را هم دریافت کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :