19 دی: پژوهشگر بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی، مواد نگهدارنده (بنزوئیک اسید) موجود در خوراکی‌های مدت دار را برای سنین مختلف مضر دانست و گفت: این مواد که سبب ماندگاری طولانی مدت خوراکی‌ها و کنسروها می‌شود، بویژه بر تمرکز دانش آموزان تاثیر می‌گذارد.
وحید زارع زاده روز سه‌شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه در علم جدید می‌توان بجای بنزوئیک اسید در بسته بندی انواع خوراکی‌های مدت دار، مواد دیگری را جایگزین کرد، افزود: ارزان بودن بنزوئیک اسید و گران بودن دیگر مواد نگه دارنده بدون ضرر از مهمترین دلایل روی آوردن تولید کنندگان مواد خوراکی به بنزوئیک اسید است.  
وی با تاکید بر ممانعت از خوردن خوراکی هایی مانند پفک، چیبس، زرت های تاریخ و انواع کنسروهای بسته بندی شده برای دانش آموزان گفت: مصرف این گونه مواد مدت دار به دلیل وجود مواد نگهدارنده سبب کاهش ضریب هوشی و عدم تمرکز دانش آموزان در کلاس های درس خواهد شد.
پژوهشگر بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه بنزوئیک اسید تاثیرات منفی زیادی در کودکان پیش فعال دارد، گفت: مصرف خوراکی های بسته بندی شده به دلیل وجود بنزوئیک اسید سبب افزایش پیش فعالی شدید در این دسته از کودکان می شود و آنهار را دچار چالش می کند.
زارع زاده ادامه داد: با توجه به اینکه معمولا کودکان پیش فعال آرام و قرار و تمرکز خاصی ندارند این مواد نگهدارنده در شکلات، کیک و دیگر مواد بسته بندی آنها را به چالش های بیشتر انداخته و ضریب هوشی آنها را کاهش می دهد.
وی با تاکید بر اینکه بنزوئیک اسید سبب اختلال در یادگیری کودکان به خصوص کودکان پیش فعال خواهد شد، تصریح کرد: مثلا اگر کودکی قبل از ورود به دبستان از پفک یا این دسته مواد خوراکی استفاده کرده باشد هم خود و هم آموزش دهنده را به زحمت می اندازد.
محقق و پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در این میان مثلا اگر به تولید کننده ایراد گرفته شود اولین موضوعی را که عنوان خواهد کرد این است که می گوید من بنزوئیک اسید را در حد استاندارد در تولید خوراکی های تاریخ استفاده می کنم اما سوال اینجاست که اگر این ادعا صحیح باشد چه کسی می تواند میزان مصرف فاقد ضرر را برای استفاده کنندگان تعیین و اعمال کند.
بهترین راهکار برای حفظ سلامتی حذف بنزوئیک اسید در خوراکی های مدت دار است
وی با تاکید بر اینکه برای حفظ سلامتی جامعه بهترین راهکار جایگزین کردن مواد نگهدارنده ای است که بدون هر گونه ضرر و زیان  است، اظهار داشت: در این ارتباط کودکان زیر سال از لحاظ فیزیولوژیکی و عدم تکمیل سیستم دفاعی بدن در معرض خطر بیشتر برای آینده هستند.
شیر مادر بهترین گزینه برای تقویق سیستم دفاعی بدن است
زارع زاده همچنین ادامه داد: براساس تحقیقات سازمان جهانی بهداشت کودکانی که در دو سال ابتدای زندگی از شیر مادر استفاده می کنند به مراتب بدن های قوی با سیستم دفاعی قوی در مقابل بیماری های گوناگون دارند اما در مقابل کودکانی که از شیر خشک تغذیه می کنند در سنین بزرگسالی دارای سیستم دفاعی ضعیف تری در مقابل بیماری های مختلف هستند.
محقق و پژوهشگر بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی گفت: بر اساس آمارهای جهانی معمولا کودکانی که شیر مادر استفاده نمی کنند بیشتر به بیماری آسم و بیماری های تنفسی در بزرگسانی دچار می شوند.
وی اظهار داشت: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت در این دسته از کودکان سرعت بروز بیمارهای تنفسی به طور چشم گیری افزایش یافته و آنها را دچار مشکل می کند.
زارع زاده ادامه داد: با این حال این دسته از کودکان که از شیر مادر استفاده نکرده و این موضوع سبب کاهش ایمنی بدن شده و از طرفی به آنها خوراکی های مدت دار می دهیم، نتیجه ای که بدست خواهد آمد به هم زدن سیستم ایمنی و استقبال از بیماری های مختلف است.
وی تصریح کرد: زمانی که بنزوئیک اسید وارد بدن می شود پس از ورود جذب خون شده و از طریق رگ ها به سمت مغز انسان هدایت می شود که در نتیجه سلول های مغز را به مرور زمان فلج خواهد کرد و گاهی اوقات نیز سبب تشنج (به خصوص کودکان زیر سه سال) می شود.
پژوهشگر بیوشیمی و تغذیه دانشگاه علوم پزشکی در این ارتباط بهترین راهکار را فرهنگ سازی مردم مبنی بر عدم استفاده از خوراکی های مدت دار تا زمان جایگزینی مواد نگهدارنده فاقد ضرر و زیان توسط تولید کنندگان عنوان کرد، و گفت: برخورد قانونی دستگاههای از دیگر راهکار برای مقابله با این موضوع است.

  • نویسنده :
  • منبع :