19 دی: مدیر سلامت محیط و کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت که احتمال ابتلا به کرونا در استخرهای شنا دور از انتظار نیست بنابراین باید متصدیان ضمن واکسینه شدن علیه کرونا، کارت واکسن مراجعان را پیش از ورود به استخرهای شنا کنترل کنند.
دکتر «لیدا رفعتی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: به دنبال آبی شدن وضعیت کرونا در استان و بازگشایی استخرها شمار زیادی از علاقه مندان به شنا برای شادی، تفریح و ورزش به استخرها مراجعه می کنند.
وی خاطرنشان کرد: متصدیان استخرهای شنا در گام نخست باید خودشان نسبت به تزریق دست کم ۲ دُز واکسن اقدام کرده سپس کارت واکسن مراجعان را نیز کنترل کنند تا افراد واکسن گریز با حضور در مراکز تفریحات آبی عامل ابتلای دیگر افراد به کرونا نشوند.
مدیر سلامت محیط و کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: با توجه به اینکه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی هنگام شنا امکان پذیر نیست باید این مراکز با تمام ظرفیت فعالیت نکرده و افراد زیادی را پذیرش نکنند.
رفعتی گفت: مراجعان به بوفه استخرهای شنا باید از خوراکی های بسته بندی شده البته با توجه به تاریخ مصرف، استفاده کنند و از مصرف اغذیه باز و فله ای از جمله آب میوه هایی که در همان محل گرفته می شود پرهیز کنند.
وی تصریح کرد: زمینه آلودگی در موادغذایی بسته بندی شده بسیار کمتر از فست فودها و آب میوه ها است همچنین احتمال منقضی شدن تاریخ مصرف خوراکی ها با توجه به بسته بودن چند ماهه بوفه های موجود در استخرهای شنا به علت پیشگیری از شیوع کرونا، زیاد است.
مدیر سلامت محیط و کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: تیم های بهداشتی در زمان پایانی ساعت کاری استخرهای شنا از جمله نوبت آخر با حضور در این محل ها، میزان کلر موجود در آب را می سنجند.
رفعتی با بیان اینکه طبق استاندارد باید یک تا یک و نیم میلی‌گرم کُلر به هر یک لیتر آب افزود ادامه داد: وضعیت میکروبی آب استخرها با نمونه برداری از آب و در نظر گرفتن چهار مولفه در آزمایشگاه های معاونت بهداشتی بررسی و آنالیز میکروبی می شود.
وی گفت: سیستم تصفیه آب برخی از استخرهای شنا دارای مشکل بوده و برخی هم دارای سیستم گردش آب استاندارد نیستند بنابراین در این شرایط باید نسبت به کلرزنی و رفع آلودگی های احتمالی آب بیشتر توجه داشت.
مدیر سلامت محیط و کار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از «کُلر» موجب بروز بیماری های سرطانی برای شناگران در بلند مدت می شود.
رفعتی خاطرنشان کرد: با توجه به بالا بودن احتمال انتقال بیماری در این اماکن به مراجعان توصیه می شود پیش از ورود به داخل استخر و هنگام خروج دوش بگیرند و از اجتماع در استخرهای شنا پرهیز کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :