19 دی: ۱۱۰ قانونگذار جمهوریخواه آمریکایی در نامه ای به وزارت امور خارجه آمریکا از دولت دموکرات جو بایدن خواسته اند که مذاکرات با ایران بر سر امضای یک توافق هسته ای را ترک کند.
یک رسانه آمریکایی اعلام کرد بر اساس نامه ای که روز چهارشنبه به وزارت امور خارجه آمریکا ارسال شده است، ائتلافی بیش از ۱۰۰ قانونگذار جمهوری خواه از دولت بایدن درخواست کرده اند  که از مذاکرات با ایران بر سر امضای یک توافق هسته ای، خارج شود.
هرچه مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۴ بیشتر پیش می رود و نشانه های پیشرفت این مذاکرات نمایان تر می شود، جنگ طلبان و مخالفان دیپلماسی در آمریکا همسو با رژیم صهیونیستی از این پیشرفت ها و رویکرد سازنده ایران برآشفته تر می شوند.
جنگ طلبان و تندروها در آمریکا، بی توجه به این حقیقت که آمریکا مسوول واقعی وضعیت کنونی بوده  و با خروج یکجانبه از یک توافق بین المللی، تعهدات خود را نقض کرده است، در تداوم مخالفت با دیپلماسی، نسخه های حماقت بار می پیچند.
در واقع، لابی‌های صهیونیستی و آمریکایی با تلاش برای  منحرف کردن مذاکرات به طرق مختلف در تلاش هستند این مذاکرات به نتیجه نرسد چرا که در برابر منطق محکم و استوار و نیز رویکرد سازنده دولت جدید و تیم مذاکره کننده ایران مستاصل شده اند.
یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا پیش از این در گفت و گو با نشریه آمریکایی نیویورکر با اعتراف به اینکه از تمام گزینه های تحریم استفاده شده، به ناکارآمدی تحریم ها علیه ایران اذعان کرد.
این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد تحریم ها به وضوح نتیجه ای را که ما می خواستیم به همراه نداشته است.
این در حالی است که در نامه این ۱۱۰ قانونگذار جمهوریخواه آمریکایی آمده است: ما در این نامه از شما می خواهیم فوری از مذاکرات بی‌ثمر وین برای ورود مجدد به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شوید و در عوض تحریم‌های موجود علیه ایران به‌ویژه در رابطه با تجارت نفت بین ایران و چین را به صورت جدی اجرا کنید.
در این نامه‌ که به رهبری مایکل مک کال، عضو ارشد امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و ۱۰۹ قانونگذارجمهوری خواه دیگر امضا شده، با هراس از پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در چارچوب برجام و در پی بدعهدی آمریکا در خروج از این توافق بین المللی ادعا شده است تاخیر بیشتر برای اقدام در این زمینه تنها به فعالیت‌های بدخواهانه ایران، از جمله پیگیری برنامه هسته‌ای کمک می‌کند.
رسانه آمریکایی واشنگتن فری بیکن نوشته است این نامه نشان دهنده این امر است که جمهوری خواهان آمریکا به صورت متحد با پیوستن مجدد امریکا به برجام مخالف هستند.
 قانونگذاران جمهوری خواه آمریکایی با عصبانیت و هراس از پیشرفت های هسته ای ایران و در حالیکه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است، افزودند که ایران با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته و تولید تجهیزات برای چنین سانتریفیوژهایی و همچنین ذخیره مقادیر فزاینده اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ و ۶۰ درصد، برنامه هسته ای خود را پیش می برد. ایران همچنین به دانشی دست می یابد که غیر قابل برگشت است.
این جمهوری خواهان آمریکایی در حالیکه دولت بایدن تاکنون هیچ اقدام عملی برای بازگشت به برجام انجام نداده است، مدعی شدند در حالی که دولت آمریکا به طور مداوم تمایل خود را برای مذاکره در جهت بازگشت به برجام نشان داده است، ایران بازگشت به این توافق را برای [جامعه بین‌المللی] کم‌ارزش‌تر کرده است، زیرا به دستاوردهای هسته‌ای بیشتر به دست آورده و به غروب این توافق هسته ای نزدیک‌تر شده است.
قانونگذاران آمریکایی با تکیه بر نسخه های شکست خورده برغم اذعان صاحبنظران و سیاستمداران آمریکایی بر ناکارآمدی این نسخه ها مدعی شدند که تنها افزایش تحریم ها و اجرای کامل محدودیت ها، حرکت ایران به سمت سلاح اتمی را متوقف می کند، نه مذاکرات بی پایان در وین.
قانونگذاران جمهوری‌خواه از دولت بایدن همچنین خواستند که به دلیل صادرات نفت این تهران به چین، ونزوئلا، روسیه و سایر کشورها، فوری تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کند. این قانونگذاران مدعی شدند که ایران حداقل ۱.۳ میلیارد دلار در ماه از این صادرات درآمد دارد.
به گفته جمهوریخواهان، «گزارش‌های ماه نوامبر نشان می دهند که [چین] به واردات روزانه بیش از نیم میلیون بشکه نفت ایران ادامه داده است. اکنون زمان آن است که دولت به این مذاکرات مضحک پایان دهد و تحریم های فعلی آمریکا را به طور کامل اجرا کند تا این منبع درآمد حیاتی برای حکومت ایران کاهش یابد.
قانونگذاران جمهوریخواه همچنین معتقدند راهکار دیپلماسی و مذاکره با ایران در وین نتیجه ای نداده است و از دولت پایدن خواستند مسیر خود را تغییر دهد و تحریم های بیشتری علیه تهران وضع کند.
به گزارش ایرنا، توصیه های حماقت بار  تندروها و جنگ طلبان آمریکایی در حالی است که سیاستمداران و صاحبنظران بسیاری در آمریکا از خروج واشنگتن از توافق هسته ای با ایران انتقاد کرده و آن را بدترین تصمیم واشنگتن در یک دهه اخیر در عرصه سیاست خارجی کشور خود می دانند.
رابین رایت تحلیلگر مشهور آمریکایی و نویسنده نیویورکر چندی پیش در مقاله ای به استفاده دولت بایدن از گزینه های ارعاب و ناکارامدی آنها علیه ایران اعتراف کرد و نوشت که دولت آمریکا از گزینه های ناکارآمد ارعاب نیز علیه ایران استفاده کرد اما مقامات ارشد در مورد کارآمدی این تاکتیک ها تردید دارند.
مقامات آمریکایی اذعان دارند که این اقدامات بیشتر برای اطمینان بخشیدن به متحدان در منطقه به جای ترساندن ایران انجام می شوند و تهران ترسی به خود راه نمی دهد.
همچنین روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره مذاکرات وین اذعان کرد همراه کردن روسیه و چین برای فشار بر ایران مشکل خواهد بود.
وال استریت ژورنال ادامه داد که در ماه‌های اخیر چین روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است. چین همچنین از شبکه‌های طراحی شده از سوی ایران استفاده کرده است تا سایر تحریم‌های آمریکا از قطعات خودرو گرفته تا ساخت ریل آهن را دور بزند. 
این رسانه آمریکایی افزود که پس از انتخاب آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران، چین و روسیه به ایران کمک کردند تا این کشور به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآید. این یک سازمان اقتصادی به رهبری پکن است که در آن هند و کشورهای آسیای مرکزی نیز حضور دارند. 
مایکل سینگ رییس موسسه واشنگتن گفت: پویایی‌های ژئوپلیتیکی امروز ممکن است چین و روسیه را به سمت حمایت قوی‌تر از ایران در مقایسه با گذشته سوق دهند، به ویژه اگر این دو کشور به این نتیجه برسند که مانع تراشی در مقابل اهداف آمریکا و اروپا بر جلوگیری از درگیری‌های منطقه‌ای یا اشاعه هسته‌ای اولویت دارد. 
وال استریت ژورنال ادامه داد: سیاست خارجی چین از سال ۲۰۱۵ تاکنون زمانی که توافق هسته‌ای ایران امضا شد، بسیار قدرتمندتر شده است. 
برای دیپلمات‌های چینی، معامله با ایران مجموعه فوق العاده پیچیده‌ای از منافع ملی، از جمله امنیت انرژی، عدم اشاعه هسته‌ای، روابط پکن با ایالات متحده و روابط با دیگر قدرت‌های رقیب خلیج فارس را ترکیب می‌کند. 
چین یک سند همکاری ۲۵ ساله با ایران امضا کرده است اما با رقبای منطقه‌ای ایران از جمله عربستان و امارات که تامین کنندگان بزرگ نفت این کشور هستند، نیز دارای روابط مهمی است. امارات به یک دروازه مهم برای صادرات محصولات چین به خاورمیانه تبدیل شده است. 
دانیل راسل یک دیپلمات سابق وزارت خارجه آمریکا در امور آسیای شرقی گفت: انتظار اینکه چین سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به وین بازگردد، یک آرزو است. من فکر می‌کنم آن روزها به پایان رسیده است. 
دیپلمات‌ها می‌گویند که چین در مذاکرات وین قاطع‌تر شده است. روابط اقتصادی چین با تهران نیز به آن اهرم فشار می‌دهد. 
وال استریت ژورنال ادامه داد: اظهارات عمومی چین بر خروج آمریکا از توافق (هسته‌ای) به عنوان عامل اصلی تجدید بحران هسته‌ای متمرکز شده و از واشنگتن خواسته است تحریم‌های نامشروع دوران ترامپ را لغو کند. 
  • نویسنده :
  • منبع :