19 دی: انجمن پزشکی فدراسیون کوهنوردی با انتشار جزئیاتی از فوت دو کوهنورد در علم‌کوه و عملیات جست‌وجو و نجات این دو کوهنورد، توضیح داد: شرایط بد آب و هوایی علم‌کوه باعث شد امدادگران پس از یافتن پیکر دو کوهنورد، جهت جلوگیری از حوادث بیشتر، در جان‌پناه مستقر شوند.
از ساعات ابتدایی صبح چهارشنبه (۲۲ دی) اخباری درباره گرفتاری و بروز حادثه برای کوهنوردان در منطقه علم‌کوه گزارش شد. طبق این اخبار، دو تن از کوهنوردان تهرانی به نام عباس کلهر (مربی برف) و حامد شاه‌حسینی (راهنمای سنگ) در منطقه گرده آلمانها گرفتار شده بودند.
انجمن پزشکی فدراسیون کوهنوردی به جزئیات این حادثه پرداخت و نوشت: این دو تن طی برنامه‌ریزی از قبل تعیین‌شده قرار بود سه‌شنبه (۲۱ دی)، قله علم‌کوه را از مسیر گرده آلمان‌ها صعود کنند که به علت سرمای شدید، زمین‌گیر شدند. با همکاری سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در ابتدا قرار بر اعزام تیمی در عصر چهارشنبه بود که به دلیل سرعت باد بالا و ارتفاع بالای پرواز، امکان اعزام نیرو - با وجود آماده بودن تیم امداد و نجات - میسر نشد.
با هماهنگی‌های انجام‌شده بین کمیته جست‌وجو و نجات فدراسیون کوهنوردی و امداد کوهستان سازمان امداد و نجات هلال احمر، قرار بر این شد ابتدای صبح امروز (پنجشنبه) در اولین فرصت پرواز به منطقه علم‌کوه در قالب یک تیم شش‌نفره از امدادگران کوهستان فدراسیون کوهنوردی و هلال احمر به منطقه اعزام شوند. 
پس از اعزام امداد هوایی مشترک فدراسیون کوهنوردی و جمعیت هلال احمر به منطقه علم‌کوه، تیم سه نفره ترکیبی نجات فدراسیون و هلال احمر در ارتفاع ۴۶۰۰ خرسان پیاده شدند و عملیات امداد را آغاز کردند. هلی‌کوپتر امداد به دلیل مه‌آلودگی منطقه کلاردشت مجبور به برگشت به تهران شد تا در صورت ضرورت، دوباره به منطقه اعزام شود.
پنجشنبه، ساعت ۱۳:۰۰
تیم امداد و نجات کوهستان متشکل از نیروهای تخصصی فدراسیون کوهنوردی و سازمان امداد و نجات هلال احمر دقایقی پیش به کمک دو کارگاه فنی و فرود با طناب به کوهنوردان حادثه دیده دسترسی پیدا کردند. آب و هوای منطقه ابری و با سرعت باد بالا همراه است و امدادگران در حال بالاکشی حادثه‌دیدگان هستند و تیم پشتیبان نیز در منطقه رودبارک در حال آماده‌باش است تا در صورت ضرورت، به ارتفاعات عزیمت کند.
حدود ساعت ۱۵:۰۰
بنا بر آخرین خبر ارسالی از نیروهای امداد و نجات در منطقه متاسفانه یکی از کوهنوردان بنام "حامد شاه‌حسینی" جان خود را از دست داده و همنورد وی به نام "عباس کلهر" توسط نیروهای امداد و نجات در حال انتقال بر روی قله است. امداد و نجات هنوز ادامه دارد ...
ساعت ۲۱:۰۰
نفر دوم حادثه گرده آلمان‌ها هم پر کشید.
تیم امدادگر پس از رسیدن به تیم دو نفره کوهنوردان تهرانی با پیکر بی‌جان حامد شاه‌حسینی مواجه شد و وضعیت جسمانی عباس کلهر هم بحرانی گزارش شد و با تلاش فراوان سعی بر احیای او داشتند اما تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند.
تیم امداد در نهایت با شرایط هوایی متغیر و بارش برف و سرعت باد بالای ۶۰ کیلومتر در ساعت مواجه شد و جهت جلوگیری از حوادث بیشتر، پس از فیکس کردن هر دو پیکر در نزدیکی تک‌رکابی بالاتر از سنگ سماور اقدام به صعود قله و مراجعه به جان‌پناه خرسان کردند. امدادگران از تجهیزات کافی و ذخیره غذایی کافی برای استقرار حدود سه تا چهار روز برخوردارند و احتمالا برای چند روز در جان‌پناه خرسان مستقر خواهند شد.
ساعت ۲۲:۰۰
با توجه به شرایط آب و هوایی که از امشب در ارتفاعات علم‌کوه مستقر می‌شود و با توجه ثابت‌گذاری پیکر این دو کوهنورد، سازمان امداد و نجات هلال احمر و فدراسیون کوهنوردی از همنوردان و هم‌باشگاهی‌های دو عزیز حادثه‌دیده درخواست کرد از انجام هر اقدام بدون برنامه‌ریزی و بدون مشورت کارشناسان امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی و هلال احمر جدا خودداری کنند.
همنوردان باشگاه توچال تهران نیز، که در منطقه کلاردشت مستقر بودند، دعوت به برگشت به تهران شدند و از خانواده‌های عزیزان ازدست‌رفته درخواست می‌شود از هرگونه تلاش بدون کارشناسی پرهیز کنند.

  • نویسنده :
  • منبع :