19 دی: وزیر امورخارجه فرانسه گفت: پیشرفت هایی در مذاکرات وین به دست آمده است اما سرعت این پیش روی‌ها بسیار کُند است.
به گزارش پولتیکو، ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه که همواره کشورش تلاش کرده است در مذاکرات وین نقش پلیس بد را بازی کند در کنفرانس خبری مشترک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از روند این رایزنی ها انتقاد و اظهاراتی ضد ایرانی مطرح کرد.
لودریان مدعی شد: سرعت پیشرفت در مذاکرات بسیار کند است. دو گزینه وجود دارد؛ اینکه خیلی سریع به برجام بازگردیم یا اینکه یک بحران هسته ای جدید با ایران را بپذیریم.
وی در ادامه ادعاهای خود گفت: من این زنگ هشدار را به صدا درمی آورم، چراکه همه چیز برای رسیدن به یک توافق بسیار کند پیش می رود و اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند، هیچ چیز برای مذاکره باقی نمی ماند، زیرا ایران به تولید مواد شکاف پذیر ادامه می دهد و می تواند به زودی به نقطه ای برسد که دستیابی به سلاح هسته ای در آن ممکن است. در نتیجه هدف مذاکرات بی اثر خواهد بود.
به گزارش ایسنا، این در حالی است که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این کنفرانس خبری تاکید کرد که امکان دستیابی به توافق در مذاکرات وین وجود دارد.
وی افزود: از نظر من، ما داریم به پایان این فرایند بسیار طولانی می‌رسیم که من و همکارانم را مشغول کرده بود. فضای حال حاضر مذاکرات از زمان پیش از کریسمس بهتر است. قبل از کریسمس من بدبین بودم اما امروز به نظرم حصول توافق امکان‌پذیر است. 
بورل همچنین گفت: اما باید به کارمان سرعت ببخشیم چراکه اگر ایران به قدرت هسته‌ای تبدیل شود، چیزی برای مذاکره باقی نمی‌ماند چراکه توافق می‌خواهد جلوی همین کار را بگیرد.
دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ١+٤ با حضور غیرمستقیم آمریکا با هدف رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان و احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بیش از دو هفته است که به صورت فشرده و جدی در وین، پایتخت اتریش جریان دارد.
روز گذشته پس از دو هفته رایزنی و مذاکرات فشرده و جدی، روسای هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و ۱+۴ تفاهم کردند تا برای برخی مشورت‌ها به پایتخت‌هایشان بروند و بعد از چند روز مجدد به وین بازگردند.
با این وجود، مذاکرات کارشناسی همچنان بدون وقفه ادامه خواهد یافت و بازگشت مذاکره‌کنندگان ارشد به پایتخت ها به معنی توقف دور هشتم مذاکرات نیست.
بنابر این گزارش، "راستی‌آزمایی" و "تمهیدات اجرایی" برای رفع تحریم‌ها دو موضوعی بوده که در روزهای اخیر در اولویت و در دستور کار مذاکره‌کنندگان در وین قرار داشته است.
دیپلمات های نزدیک به هیات مذاکره کننده ایران در رابطه با آخرین تحولات به ویژه رویکرد تهران نسبت به لغو تحریم ها اعلام کردند که تحریم‌های ناقض توافق سال ۲۰۱۵ که مانع عادی‌سازی روابط تجاری ایران با دنیاست و نیز بخشی از ساز و کار فشار حداکثری که از زمان دونالد ترامپ شکل گرفته است، جدای از اینکه به چه اسمی تحریم ها اعمال شده است، باید رفع شوند و این موضوع قطعی ایران در مذاکرات به ویژه در دولت ابراهیم رییسی است که از سوی تیم مذاکراتی وی در وین دنبال می شود.
اما در این میان، مقامات اروپایی علاوه بر فشار پشت درهای بسته مذاکرات به ایران، در پشت تریبون های سیاسی و رسمی نیز دست از رجزخوانی و تهدید ایران برنمی دارند.
وزیر امور خارجه فرانسه نیز برای چندمین بار در یکی دو هفته گذشته تلاش کرده است تا ایران را مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین معرفی کند.

  • نویسنده :
  • منبع :