19 دی: پس از پیدا شدن لاشه دو فیل در سایت دفن زباله در شرق سریلانکا، کارشناسان محیط زیست و دامپزشکان هشدار داده اند که خوردن زباله های پلاستیکی موجب مرگ فیل های وحشی در این منطقه می شود.
کارشناسان می‌گویند: طی هشت سال گذشته حدود ۲۰ راس فیل پس از بلعیدن زباله های پلاستیکی در محل دفن زباله در منطقه "آمپارا" واقع در ۲۱۰ کیلومتری شرق پایتخت سریلانکا تلف شده اند.
یک دامپزشک گفته است: بررسی لاشه حیوانات نشان داد که آنها مقادیر زیادی پلاستیک غیرقابل تجزیه را بلعیده اند. پلی‌اتیلن، بسته‌بندی محصولات غذایی، پلاستیکها و سایر مواد غیرقابل هضم و آب، تنها مواردی بودند که در معاینات انجام شده مشاهده شد. در واقع داخل بدن آنها از غذای معمولی که فیل‌ها می‌خورند و هضم می‌کنند، اثری نبود.
گونه های فیل در سریلانکا در معرض خطر انقراض قرار دارند. بر اساس اولین سرشماری فیل ها در این کشور مشخص شد تعداد آنها از حدود ۱۴ هزار راس در قرن ۱۹ به ۶۰۰۰ در سال ۲۰۱۱ کاهش یافته است.
این حیوانات به دلیل از بین رفتن و تخریب زیستگاه طبیعی شان (عمدتا به دست انسان‌ها) به طور فزاینده ای آسیب پذیر هستند. بسیاری از این گونه های جانوری در جستجوی غذا به سکونتگاه‌های انسان نزدیک‌تر می‌شوند و برخی از آنها توسط شکارچیان غیرقانونی یا کشاورزان کشته می‌شوند.
به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، به گفته کارشناسان محیط زیست، فیل‌های گرسنه در میان زباله‌ها جستجو کرده و پلاستیک و اجسام تیز را می بلعند که به سیستم گوارشی آنها آسیب می‌زند.



  • نویسنده :
  • منبع :