سرمقاله روزنامه ۱۹ دی شماره ۳۳۴۲ مورخه ۲۸ دی‌ماه ۱۴۰۰ با عنوان «میل به مهاجرت از ایران» بدین شرح است:

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور بر اساس پژوهش‌های انجام گرفته، وضعیت میل به مهاجرت در کشور را ظرف سالیان گذشته خیلی نگران کننده توصیف کرد.
از سوی دیگر در روز ۱۲ دی‌ماه امسال معاونت علمی رئیس جمهور با ارائه گزارشی در جلسه هیئت دولت اعلام کرد جمعیت ایرانیان مهاجر در جهان حدود ۲ میلیون نفر است که این حدود ۲.۳ درصد از کل جمعیت ایران را شامل می‌شود.
برآورد جمعیت مهاجران که از سوی موسسه گالوپ انجام شده است نشان می‌دهد که طی ۳۰ سال گذشته جمعیت مهاجران ایرانی ۲.۲ برابر شده است. بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ از نظر تعداد بزرگسالانی که تمایل به موضوع مهاجرت دارند کشور ایران در جایگاه هفتم دنیا قرار دارد.
آمار نشان می‌دهد روند مهاجرت در این سی سال گاهی کند و گاهی سرعت گرفته است و به تعبیری مشکلات اقتصادی و عدم امید به آینده موتور اصلی مهاجرت بوده است. هر زمان مشکلات اقتصادی سیاسی و اجتماعی در کشور کمتر و یا فضای امید بخش به وجود آمده است، مهاجرت نیز کمتر شده است.
بی‌تردید استفاده از واژگانی چون سیل مهاجرت یا بحران مهاجرت با وضعیت واقعی مهاجرت در ایران به ویژه در مقایسه با دیگر کشورها تطابق درستی ندارد ولی نمی‌توان کتمان کرد که در سال‌های اخیر به ویژه پس از خروج ترامپ از برجام و سخت‌تر شدن فضای کسب و کار و کاهش نشاط اجتماعی مهاجرت افزایش چشمگیر و بی‌سابقه یافته است.
اگر تا دیروز میل به مهاجرت عمدتاً در میان گروه‌های حرفه‌ای دانشجویان و استارتاپ‌ها رقم می‌خورد امروز به نظر می‌رسد میل به مهاجرت خانوادگی شده است. بر اساس گزارش رصدخانه مهاجرت ایران در سال ۲۰۲۰ جمعیت مهاجران ایرانی در ترکیه نسبت به ۱۹۹۰ حدود ۴ برابر شده است.
وزارت کشور که امروز نگرانی خود را از افزایش مهاجرت کتمان نمی‌کند بایستی مراکز تصمیم گیر و تصمیم‌ساز کشور را متوجه این واقعیت بکند که عدم رعایت حقوق شهروندی، سخت شدن وضعیت معیشت و کسب و کار، کاهش امید اجتماعی و به خطر افتادن امنیت اقتصادی و کاهش ارزش سرمایه‌های مردم روز به روز باعث افزایش انگیزه‌های مهاجرت خواهد شد.
  • نویسنده :
  • منبع :