معاون وزیر کشور و رئیس سازمان اجتماعی در گزارش از آسیب‌های اجتماعی ایران اعلام کرد: با توجه به پیمایش انجام گرفته مردم معتقدند، ۴۰ تا ۴۵ درصد مسئولان و مردم قانون را رعایت نمی‌کنند و از سوی دیگر حدود ۵۰ درصد مردم اعتقاد دارند که میزان تحقق عدالت و برابری در جامعه کم است.
بی‌تردید وجود این نگاه و باور که عدالت در جامعه نیست یا کم‌رنگ شده است و قانون اجرا نمی‌شود، نشان دهنده به وجود آمدن یک بی‌اعتمادی بزرگ نسبت به مسئولان و زمامداران در کشور است. این آمار وقتی کنار عدم مشارکت بیش از ۵۰ درصد مردم در انتخابات ریاست جمهوری قرار دهیم این بی‌اعتمادی تعریف ژرفتری به خود می‌گیرد.
پرداختن به این موضوع که این بی‌اعتمادی یا کم اعتمادی مردم چرا و چگونه شکل گرفته است، نیازمند پژوهش و تحقیق گسترده‌ای است. در این رابطه احمد توکلی نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی معتقد است که بی‌اعتمادی از آنجا شروع شد که مردم احساس خیرخواهی دولت و حاکمیت را نسبت به خودشان در حال تضعیف شدن دیدند و رقابت‌های سیاسی ما تبدیل به جنگ شد.
وی تصریح کرد: کثیری از مردم به این نتیجه رسیده‌اند که مسئولین برای خودشان جیغ و داد می‌کشند و ماها را سپر بلا قرار داده‌اند که به هدف خودشان برسند این شکاف در اعتماد عمومی یک‌شبه، یکساله و دوساله پدید نیامده این حاصل استمرار یک عملکرد مشکل‌دار ۴۰ ساله است.
اینکه وقتی مسئولان حتی در زمان اوج محبوبیت خود از کسانی که نیاز ضروری ندارند می‌خواهند از گرفتن یارانه انصراف دهند و توجه چندانی از مردم به این خواسته نمی‌شود و یا در برخی کشورها وقتی مسئولان مشکل دارند مردم دلارهایشان را می‌فروشند و در ایران برعکس هر وقت مشکلی به وجود بیاید مردم حریص‌تر دلار می‌خرند، نشان از شکاف بزرگی بین مردم و مسئولان دارد. مواردی از این دست نشان می‌دهد که این بی‌اعتمادی مربوط به شخص و جناح سیاسی نیست مردم با این شیوه عملکرد مشکل پیدا کرده‌اند.  برای کم کردن فاصله ایجاد شده و جلوگیری از گسترده‌تر شدن این بی‌اعتمادی نیازمند یک بازسازی اجتماعی گسترده و تجدیدنظر در شیوه حکمرانی و اصلاح نگاه‌ها و باورها به مردم هستیم.
  • نویسنده : مرتضی داستانی
  • منبع :