19 دی: جانشین معاون دفتر مشاوره و امور شناختی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به برخی نتایج گزارش سامانه ارزیابی وضعیت روانشناختی بهزیستی گفت: بر اساس سامانه خود ارزیابی روانشناختی بهزیستی، ۶۸درصد از مراجعه کنندگان دارای افسردگی خفیف، ۱۶ درصد دارای افسردگی متوسط و ۱۶ درصد دارای افسردگی شدید بوده‌اند.
مهری امیری در وبینار تأثیرات روانی ـ اجتماعی کرونا که به همت موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد،گفت: بر اساس دقیق‌ترین مطالعه اپیدمیولوژیک جهانی، ناتوانی‌های ناشی از بیماری سلامت روان در ایران، نسبت به کل ناتوانی‌های ناشی از سایر بیماری‌ها ۹.۲۵ درصد است و این وضعیت در سطح جهانی ۴.۸۲ درصد گزارش شده است.
وی گفت: بر اساس آخرین پیمایشی که در کشور انجام گرفته ۲۳.۴ درصد از مردم از انواع اختلالات روانی رنج می برند.
امیری افزود: سامانه ارزیابی وضعیت روانشناختی ناشی از همه گیری کرونا را برای بررسی سه محور استرس، اضطراب و افسردگی ایجاد کرده‌ایم که این سامانه از ابتدای همه گیری کرونا از سال ۹۸ استقرار یافته است تا طراحی برنامه نظام ارجاع سیستمی و هدفمند و خدمات روانشناختی در بحران کرونا را داشته باشیم.
وی گفت: علاوه بر این سامانه، خدمات مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ و مراکز مشاوره خدمات روانشناختی نیز از قبل وجود داشته است.
جانشین معاون دفتر مشاوره و امور شناختی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با گزارش سامانه ارزیابی وضعیت روانشناختی گفت: براساس ارزیابی های انجام شده، بیشترین تعداد مراجعه کنندگان به این سامانه، زن ها با ۶۲ درصد بودند و بیشترین افرادی که به این سامانه مراجعه کرده‌اند مربوط به گروه شغلی «خانه دار» و افراد دارای مدرک "لیسانس"، بیشترین گروه مراجعه کننده را تشکیل می دهند.
وی گفت: بیشترین تعداد مشارکت در استان کرمان و کمترین در استان سیستان و بلوچستان گزارش شده است.
امیری تصریح کرد: بر اساس سامانه خود ارزیابی روانشناختی بهزیستی ۶۸درصد از مراجعه کنندگان دارای افسردگی خفیف، ۱۶ درصد دارای افسردگی متوسط و ۱۶ درصد دارای افسردگی شدید بوده اند؛ همچنین ۶۹ درصد دارای استرس خفیف، ۱۵ درصد دارای استرس متوسط و ۱۶ درصد دارای استرس شدید بوده و در مورد اضطراب نیز ۶۶ درصد دارای اضطراب خفیف، ۱۸ درصد متوسط و ۱۶ درصد شدید بوده‌اند.
امیری با اشاره به اینکه اضطراب و استرس بیشتر در میان سنین ۱۶ تا ۲۵ سال دیده شده است گفت: زمینه اختلال افسردگی ناشی از کرونا نیز بیشتر در افراد بالاتر از ۷۰ سال بوده است.
جانشین معاون دفتر مشاوره و امور شناختی سازمان بهزیستی کشور در رابطه با خط مشاوره ۱۴۸۰ نیز اظهار کرد: در ابتدای شیوع کرونا میزان تماسهای ناشی از اضطراب زیاد بود اما به مرور، بیشترین تماس مربوط به ناامیدی، بلاتکلیفی و مشکلات مربوط به کودکان و نوجوانان، بیکاری و مسائل اقتصادی و سوگ‌های ابراز نشده بوده است.
وی افزود: با خط مشاوره ۱۴۸۰، یک میلیون و ۳۳۴ هزار نفر در دوران همه‌گیری کرونا تماس گرفته شده که ۷۴ درصد آنها زن بودند.
امیری در تشریح تماس‌های انجام شده با خط مشاوره گفت: از این میزان برای ۱۵ درصد جمعیت، یک اختلال ثبت شده که ۱۴ درصد اختلال اضطراب، ۷۱ درصد افسردگی و ۴۳ درصد مشکلات خانوادگی گزارش شده است.
به گزارش روابط عمومی موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی، امیری درباره سایر آسیب های اجتماعی نیز گفت: کودک آزاری و خودکشی نیز از جمله مواردی بوده که با شماره ۱۲۳ تماس گرفته و موارد به آنجا ارجاع شده است.

  • نویسنده :
  • منبع :